A hőségipar szereti a negyven fokot

A nagy hőség idején a kereskedelemben versenytényezővé vált a légkondicionálás. Miközben a hőmérő negyven fok felé araszolt, a "behűtött" hipermarketekben ugrásszerűen nőtt a forgalom. A vásárlói szokások közelítenek a mediterrán hagyományokhoz, kora reggel és késő este indul a roham.

Minden egyes kánikulai napon 20 ezer hektoliter sört fogy el Magyarországon - ezzel a mennyiséggel fel lehetne tölteni egy ötvenméteres olimpiai úszómedencét - mondja Fehér Imre, a Borsodi Sörgyár Zrt. kommunikációs igazgatója. A mostani hőség azonban már az alkoholos szomjoltók kedvelőinek is sok - a tapasztalok szerint 35 fok feletti kánikulában a legnagyobb sörbarátok is átváltanak a vízre, az üdítőre. Fehér Imre elmondta: márciustól minden sörgyár teljes kapacitással dolgozik, s a sörök eltarthatóságának növekedésével biztonságosan kiegyenlíthető az időjárás miatt változó kereslet. A sörgyárak ebben a szezonban azzal is nyertek, hogy a meleg nyárelő idején a szabad-téri sörözők, kerthelyiségek korábban megnyitottak, mint máskor. Az AC Nielsen piackutató adatai szerint júniusban 4,8 százalékkal több sör fogyott, mint az előző év első nyári hónapjában, az elmúlt 12 hónap sörfogyasztása pedig 5,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Bár a szódavizet mindenfelé ismerik, spricnis üvegből vagy ballonból Magyarországon és Argentínában isszák belőle a legtöbbet. A szegény ember üdítőjének tartott ital mára versenytermékké vált. Deák László szikvízgyártó, a Magyar Szikvízgyártók Országos Ipartestületének elnöke azt mondja: a kilencvenes évek elején előretörtek az ásványvizek, akkoriban megfeleződött a forgalmuk. Sokan nem bírták a marketingversenyt a nagy ásványvizes cégekkel, és felhagyták a szikvízgyártással. Ám amint a hagyományos szódásüveget többutas műanyagra, a nagy, ütött-kopott alumíniumballonokat pedig acélra cserélték, ismét divatossá vált a szikvíz. Becslések szerint mintegy másfél ezren űzik ezt az ipart. Ma is házhoz járnak, és ha kell, az emeletre is felcipelik a szódásládákat. Ügyfélkörük állandó, a forgalom jól tervezhető. Ballonjaik a kisebb műhelyekben is ott vannak - ellenben nincsenek az utcai szemétben, hiszen a rendszer a visszaváltásra, az újratöltésre épül. De nem csak az idősebbek ragaszkodnak a szikvízhez. Igazi retro érzés szódát spriccelni a szörpre vagy a borhoz. Deák László szerint tovább már nem növelhetik piaci részesedésüket, mert költségeiket képtelenek csökkenteni, és a multik polcain, ahová szintén bejutottak, nem tudnak versenyezni a legolcsóbb saját márkás palackozott vizekkel.

- A nagy melegben egyre több cég ad szikvizet hűsítő italként a szabadban dolgozóknak, de ez a növekedés nem kompenzálja a keresletcsökkenést, amit a nyaralni utazók és a nyárra bezáró kisiparosok kiesése okoz - állítja Deák László.

A Főzelékfaló gyorsétterem-lánc hálózatvezetője

, Papp Győző azt mondja: sokféle könnyű fogással készültek a hőségre, de végül közkívánatra visszakerültek a választékba a nehéz, magyaros ételek, amelyek forgalma egyáltalán nem csökkent. A sóletet füstölt tarjával és főtt tojással vagy a vörösboros marhát ugyanúgy vitték a negyven fokban, mint télen. Igazi rohamot éltek át a Media Markt áruházai: június elsején a szakszerű szerelést igénylő split klímát, az utóbbi napokban viszont az azonnal használható ventillátorokat és mobil klímát kapkodták el a vevők. Szánthó Balázs koncepciómenedzser szerint az egyre melegebb nyarak dacára sem mindenki tervez előre, és sokan csak akkor döntenek a légkondicionáló beszerzéséről, amikor már napok óta kibírhatatlan a hőség. A mostani olyannyira forró időszak volt, hogy sok régi hűtőgép sem bírta: az áruházlánc majdnem háromszoros forgalmat regisztrált hűtőkből, mint más nyarakon. (S. T.)
Két évtizede még szinte minden háztartásban használtak legalább egy szódásszifont - és mindennapos volt a morgolódás: miért nem csinált szódát, aki kiitta. A házi szódagyártás ma is létezik. Pintér József, a répcelaki Liss Patrongyártó, Töltő és Forgalmazó Kft. ügyvezetője elmondta, évente százhúszmillió töltött patront hoznak forgalomba. Ennek fele itthon többutas (cserélhető) termék. A cég a nyári fogyasztás élénkülését csak közvetve érzékeli, mert állandó vevőköre van. A Liss a forgalom fellendülésére számít, hiszen a szódavíz otthoni elkészítése kényelmes és környezetkímélő megoldás: nincs cipekedés, az üzletből elég a patronos dobozt hazavinni, és nincs hulladék palack. A szifont egyszer kell megvenni, a literenként 12-15 forint költség pedig bármilyen konkurensével szemben versenyképessé teszi a csapvízből készült szódát. Ha akad, aki elkészíti.

 

Miközben a hőmérő negyven fok felé araszolt, a "behűtött" hipermarketekben ugrásszerűen nőttek az eladások - persze nem minden termékkategóriában. A legforróbb napokon a Spar hipermarketekben értékesített italok együttes mennyisége a szokásos forgalom három-négyszeresére ugrott - tudtuk meg Láber Zsuzsától, a cég kommunikációs vezetőjétől. (A Spar a szupermarket kategóriában is érdekelt - igaz, ott is működik légkondi.) A friss húsok és a tejtermékek helyett viszont a salátákból és a félkész ételekből vittek a megszokottnál jóval többet a vevők - a hőségben nem szívesen főzőcskézik, aki megteheti.

A Tesco már a kánikula első három napjában 3,8 millió liter ásványvizet és üdítőitalt adott el, sörből pedig kétmillió litert. Emellett húsz százalékkal több jégkrém fogyott az áruházak hűtőiből. Az Auchan szóvivője, Guillemot Katalin azt mondja: a tavalyi nyári forgalommal összehasonlítva sörből áruházanként 20-50 százalékkal nőtt a forgalom, az ásványvíznél még nagyobb, 50-80 százalékos a növekedés, az egyéb üdítő kategóriában pedig tíz százalék.

Az ásványvíz kategóriában a mennyiséghez képest valamelyest kisebb bevételnövekedés azzal magyarázható, hogy az ásványvizek háromnegyedét diszkontokban és hiperekben adják el, ahol folyamatosan nő - jelenleg 40 százalék körüli - az olcsó kereskedelmi márkás termékek részesedése. Ezzel összefüggésben az ásványvíz azon kevés termékhez tartozik, amelynek gyakorlatilag nem, vagy alig változott az átlagára, így a szénsavas ásványvíz literje ugyanúgy 44 forintba kerül, mint tavaly ilyenkor, míg a szénsavmentesé 57-ről 58 forintra nőtt. Az AC Nielsen piackutató az idén már a kánikula előtt is rekordfogyasztást regisztrált: mennyiségben 22, értékben 19 százalékkal több ásványvizet adtak el az egy évvel ezelőttihez képest, ami összességében 40 milliárd forint értékű forgalmat jelent. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács titkára hangsúlyozza: az ásványvíz ma már nem szezonális cikk. Ő úgy becsüli, az utóbbi két hétben másfél-kétszeresére nőtt meg a fogyasztás. Régiós sajátosság, hogy nálunk az erősen szénsavas ásványvíz meszsze a legnépszerűbb, a Nielsen adatai szerint 65 százaléka a teljes felhozatalnak, azonban a buborékmentes termék forgalma is egyre nő, részesedése immár 30 százalékos. Mindegyik láncnál elmondták: a vásárlói szokások közelítenek a mediterrán országok hagyományaihoz, a kánikulai napokon inkább kora reggel vagy késő este indul a nagy roham. A Tesco arról is beszámolt, hogy áruházaiban sokszor még este tizenegykor is csúcsforgalom volt.

A Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségénél arról tájékoztattak, hogy csak később, a negyedéves jelentésből derül majd ki, hogy a hőségben mennyivel ugrottak meg az ágazat eladásai. Mindenesetre Miklósvári Géza elnök az üdítő szegmensben az utóbbi két hétben másfél-kétszeres eladott mennyiséggel kalkulál. A fogyasztók egyre inkább a kevésbé cukros üdítőitalokat viszik a polcokról, így dinamikusan nő a kalóriaszegény "light" termékek aránya, illetve a jeges teáké. A nagy melegben a gyümölcslevek közül nem a 100 százalékos gyümölcstartalmú italok, hanem a hígabb ivólevek a népszerűek. Ami a nagy melegben megugrott keresletet illeti: az elnök szerint a hazai gyártók hetven százalékánál már olyannyira modernizált a gyártás, hogy nagyjából egyhetes lekövetéssel ki tudják szolgálni a megugró keresletet. Csak a cégek kisebb körére jellemző, hogy a nyár elején mintegy előre "betermelik" a dömping idejére várható biztonsági készletet, amivel szerencsés esetben átvészelik a kánikulát.

A jeges édességekből, jégkrémekből nem mindenhol fogy több az extrém forróságban. Tengerdi Laura, az Algida közép-európai marketingigazgatója elmondta: ilyenkor a nyaralóhelyek, főleg a Balaton viszi a prímet, becsléseik szerint a tavalyinál felével nagyobb forgalom tetemes része ott folyt be, a főváros szerepe jóval kisebb a növekedésben.

Nem dőlt meg a strandrekord - A melegben is a sóletet falják füstölt tarjával

Nem dőlt meg a rekord az utóbbi napokban a budapesti strandokon. Bár a hétköznapi forgalom megduplázódott, hétvégenként csak 50 százalékkal többen váltottak jegyet, mint szokásosan, ezért az abszolút csúcs elmaradt - közölte Kiss Ferenc, a tizenöt fürdőt és strandot üzemeltető Budapest Gyógyfürdői Zrt. főmérnöke. Az aszfaltrengetegből a fővárosiak inkább vidékre menekültek - a fürdősök legalábbis ezt gyanítják. A forgalomra így sem lehet panasz, hiszen folyamatosan átlagon felüli kihasználtsággal üzemeltek, elsősorban a sört és üdítőket hűteni alig győző büfések örömére. Az éjszakai nyitva tartásra a pesti strandok nem alkalmasak, de a néhol este kilencig meghosszabbított nyitva tartás nem hozott igazi többletet: este hét óra után naponta legfeljebb harmincan váltottak jegyet egy-egy helyen.

A mogyoródi Aquaréna szinte mindennap telt házhoz közeli látogatottsággal működött, de szintén nem jegyezhetett fel rekordot a hőségriadó alatt. Laczkovszky András ügyvezető igazgató szerint azért, mert a kisgyerekes családok komolyan vették a figyelmeztetést, és az erős UV B-sugárzás miatt inkább otthon maradtak. Viszont sok szlovákiai vendég érkezett.

A vendéglősök vegyes tapasztalatokról számolnak be. A pesti Liszt Ferenc térről napközben elriasztotta a vendégeket a meleg. Annak ellenére, hogy számtalan klimatizált kávézó közül választhatnak, estig többnyire távol maradtak. A Buena Vista üzletvezetője, Balogh Béla szerint hiába ugrott meg az esti fogyasztás, a lerövidült forgalom, illetve a napközbeni kiesés miatt a hőség nem hozott többet a konyhára. Kánikulában napközben inkább az alkoholmentes italok és a frissítő koktélok fogynak, míg este a sör, a bor és az alkoholos koktél.

Szikvízpalackozás az ipartestület elnökének pesti üzemében
Szikvízpalackozás az ipartestület elnökének pesti üzemében
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.