Útmaradvány
Jelenleg van esélye annak, hogy újabb balesetek következzenek be Makó előtt és után. A 43-as régtől fogva rendkívül veszélyes út, de amióta Románia és Bulgária belépett az Európai Unióba, a kamionforgalom a korábbinak több mint háromszorosára, a személyautó-forgalom a másfélszeresére nőtt. Jobb errefelé menni a Balkánra és a Közel-Keletre, mint a volt Jugoszlávián keresztül, mert itt már nincs vámvizsgálat a határon. A nehéz tehergépkocsik kerekei eddig is mély vályúkat nyomtak az útba - a kánikula kezdete óta azonban súlyuk alatt szinte szétfolyik a megolvadt aszfalt. Amióta a kamionoknak fizetniük kell a 43-as használatáért, mintha csak autósztrádán közlekednének, egyetlen súlymérővel sem találkoztam arrafelé.
Nyugat-Európában vagy hárommillió román vendégmunkás dolgozik - e sereg legalább fele a 43-as úton át utazik haza minden hosszabb ünnepen és nyári vakáció idején. Erre mennek a déli magyarok a csíksomlyói búcsúba, a Ceausescu által kiebrudalt németek unokái a nagypapa falujába, a garinai dzsesszfesztiválra. Erre jár azok jó része, aki meg akarja nézni Brassó mellett Drakula várát, vagy Nagyszebent, Európa kulturális fővárosát. Ugyanerre járna, aki a horvát üdülők helyett az olcsóbb bolgár tengerpartra vágyna, ha az út odáig nem túlélőtúrának számítana.
A makói tömegszerencsétlenség okáról nincs még hivatalos jelentés. A szóbeszéd szerint azonban mind a turistabusznak álcázott munkásjárat, mind a személykocsikat szállító tréler hajtott, mint a meszes - mert hajnali négykor még hűvös volt, kevesen jártak az úton, lehetett volna haladni. Csakhogy a tréler ráfutott valamilyen úthibára, kifordult a sofőr kezéből a volán, ennyi pedig éppen elég volt az ütközéshez, és hogy nyolc ember sohase érjen haza többé. Még nem biztos, hogy így történt - de biztosan történhetett így is.
Nem akarok ünneprontó lenni a dunaújvárosi híd átadása alkalmából, ezért meg sem említem az új Tisza-híd, az új Maros-híd tervét, de nem véletlen, hogy a hídavatás napján Makón petíciót fogalmaztak - a meglévő 43-as nem a keletmagyar periféria jelentéktelen utacskája, hanem a kibővített Európai Unió egyik erős közlekedési verőere - jócskán tele vérrögökkel. A 43-as nemcsak a makóiaké, apátfalviaké, magyarcsanádiaké, hanem Európáé is, mert fél Európának dolga akad errefelé. A pentelei hídavatón ismét elhangzott - hamarosan épülni fog a 43-as. Egyelőre azonban a pénzt szedik rajta.