Nyugalom. A festészet nem halott...
A festészet halála c. kép fogadja a látogatót a székesfehérvári múzeum lépcsőfordulójában. Frappáns felütése ez a kiállításnak, hiszen ez a mű enigmatikusan foglalja össze Kósa festészeti gondolkodásmódját, egyébként pedig ez a mostani merítés legkorábbi munkája (2000). A képek egyenrangú összetevői a csillagháborús díszletek, a klasszikus festészetre történő hivatkozások, és az ezek kombinációját uraló festészeti technika. Egy high-tech környezetbe ágyazott Piétát látunk, amelyen összekapcsolódik a háttérben elsuhanó űrhajó, az angyal gépszárnya és a rejtélyes, a halált megidéző Poussin idézet: "Et In Arcadia Ego".
A tragikus címadás ellenére mégsem a festészet halálának lehetünk szemtanúi a továbbiakban. Sőt. Szerencsére a terem sem kong a „már mindent megfestettek” – hisztérikus közhely ürességétől. Inkább Kósa kiforgatott "zsánerképeinek" formaproblémáit ízlelgethetjük.
Kósa művein a festészet illuzórikussága is lépten-nyomon felvetődik, mivel képei terében egymással összeegyezhetetlen tárgyak, jelenetek kerülnek közös nevezőre. Illusztrálhatjuk ezt akár a számítástechnika hőskorából előhúzott csőrendszerépítő játékkal a Claude Lorraint idéző képről, vagy egy másik művében a költő, Rimbaud óriásira növelt alakját létrás-kocsiról fecskendező tűzoltókkal. A 17. századi "fényfestő" Georges de la Tour mécseseinek fényei is ikonográfiai háttérként szolgálnak Kósa János egyik munkájában.
Újdonság gyanánt a szocreál motívumokat beolvasztó képein Kósa aktivizál egyfajta magántörténelem-feldolgozást is. Mindenki számára ismerős kádár-kori tárgyakat és emlékfoszlányokat halmoz és vetít egymásra a linóleummal és zöld csempével burkolt provinciális színtereiben. Így kerülhetnek egymás mellé lenkerekes autók, vörös transzparensek, skála nejlon-szatyrok, orsós magnók és tréningruhás falfirkászok.
Hogy az összkép még abszurdabb legyen, Marcel Duchamp talált tárgyakra épülő alkotómódszerének hangulata is belengi a bűbájos teremőr nénikkel és barna radiátorokkal ellátott kiállítóteret egészen augusztus 20-ig.
A kiállítás megtekinthető a Szent István Király Múzeumban.
Cím: Székesfehérvár, Orszárzászló tér 3.