Energia: mi lesz az olajkorszak után?

Ha a jelenlegi ütemben fogyasztjuk olaj- és földgázkészleteinket, akkor legfeljebb négyszáz évig közlekedhetünk, fűthetünk, termelhetünk ebből elektromos áramot. Ha azonban évente öt százalékkal bővül az igény, már ötven év alatt kiürülnek a tartalékok. De mi lesz utána?

Hogy mi történik, abban Kína és India szerepe alapvető. Az e két országban élő csaknem két és fél milliárd ember zöme ugyanis eddig biciklivel járt, vonattal utazott, ám az utóbbi néhány évben elképesztő mértékben bővült a gépjárműparkjuk. Ha e két ország csak megközelíti a fejlett országok nívóját, akkor is hatalmas mennyiségű olajat használ majd fel. Ezért mondják azt a szakemberek, hogy a valósághoz az ötvenéves határ van közelebb - mondta lapunknak Emőd István, a budapesti Műegyetem oktatója. Az ázsiai növekedéssel szemben a fejlett országokban alig változik a közlekedési céllal felhasznált üzemanyagok mennyisége. Az autópark arrafelé telített, aki új autót vesz, az általában egy régi járművet cserél le.

Az olajkorszak tehát a végéhez közeledik, de mi jön utána? - vetődik fel mind gyakrabban. Földgázból több van, mint kőolajból, ezért ez lehet a járművek újabb hajtóanyaga. Emőd István szerint ismertek olyan eljárások, amelyek révén gázból, de szénből is előállítható szintetikus benzin. (Malajziában már működik földgázból szintetikus benzint előállító üzem.) A lehetséges helyettesítő anyagok közül egyre nagyobb volumenben alkalmazzák a "bioüzemanyagokat" is. De ezek csak átmeneti megoldások, mint ahogy ugyancsak átmeneti megoldás a hibrid autó, amely a visszatáplálási lehetőség miatt jóval kevesebb üzemanyagot használ a hagyományosnál. Valamennyi fejlesztés lényege: nem a hajtóanyaghoz keresnek motort, hanem a motorok igényeihez alakítják a lehetséges hajtóanyagokat.

Egy német statisztikai szerint, ha mindazon szabad területeken, amelyeken nem kell élelmiszereket vagy ehhez szükséges alapanyagokat termelni, és hajtóanyag előállítására alkalmas növények fejlődnének, a teljes német üzemanyag-fogyasztás hat százalékát itt állíthatnák elő. Ez tehát korlátozott lehetőség. Botorság azt hinni, hogy erre át lehet térni.

Láng István professzor szerint veszélyes leegyszerűsítés, ha a biomasszáról csak mint energiaforrásról beszélünk. A biomassza emellett élelem, takarmány, ipari nyersanyag, szerves trágya, illetve szerepe van a biodiverzitás védelmében is. Ráadásul negyven éven belül további kétmilliárddal nő az emberiség létszáma, akit szintén etetni kell. Éppen ezért arra kell törekedni, hogy a földfelszín minél zöldebb legyen. Minél több legyen az erdő, a rét, a mezőgazdasági terület - ugyanakkor ezzel ellentétes tendenciák tapasztalhatók. Az elsivatagosodás, az út- és lakásépítések miatt egyre nagyobb területekről kell ebből a szempontból lemondani.

A közlekedésben a távlati megoldás egyértelműen a hidrogén üzemanyag. Ez vizet pöfög ki, tehát nem szennyezi a környezetet. Legnagyobb előnye mégis az, hogy vízből lehet előállítani, amiből rengeteg van a földön - és mint említettük, felhasználás után vízzé "ég el". Ma a hidrogént földgázból állítják elő, meglehetősen drágán. Az sem megoldás, ha mondjuk egy lignites hőerőműben termelt árammal bontják a vizet hidrogénné és oxigénné, mert ez is drága, ráadásul a lignit miatt környezetszennyező. Egyébként környezetbarát módon is lehet áramot nyerni, erre példák a vízi erőművek és a szélerőművek. Emőd István szerint a Szaharában egy ezerszer ezer kilométeres területen a föld teljes energiaszükséglete napenergiából biztosítható lenne. Ehhez persze ekkora felületű napelem szükséges, aminek a költségét csak becsülni lehet. A jövőben a napenergia segítségével elő lehetne állítani a vízből hidrogént. Ha ez sikerülne, még akkor is meg kell oldani a gáz tárolását. A hidrogén a nyomás növelésével nem cseppfolyósítható, a folyékony állapot eléréséhez mínusz 250 Celsius-fok alá kell hűteni. A másik eljárás, hogy nagy nyomású gáz formájában töltik az autókba a hidrogént.

Kardos Péter, az Energia Klub programvezetője szerint a megújuló energiaforrások relatív drágasága az idő múlásával mindinkább csökken. A technológiai fejlesztéseknek köszönhetően egyre olcsóbbá válnak az ilyen forrásokat megcsapoló eszközök, miközben - éppen a gyorsan apadó készletek miatt - egyre drágább lesz a kőolaj és a földgáz. Ritkán emlegetett szempont, hogy a megújulók sokkal egyenletesebben oszlanak el a földön, mint a fosszilis energiaforrások. A kőolajkészletek felett egy-két tucat ország rendelkezik, ellenben minden országban - mégha különböző mértékben is - fúj a szél, süt a nap. Magyarországon legnagyobb potenciált a napenergia jelenti, de a szél és a geotermális források is jelentősek. Kardos Péter hiányosságként említette, hogy nálunk pontos és átfogó becslés nem készült a megújuló energiaforrásokra. Az sincs feltérképezve, hogy mennyi energiát takaríthatnánk meg az energiahatékonyság növelésével. Becslések szerint ez az érték 20-30 százalék körül alakul.

Az olajkorszak vége című könyvében az amerikai Paul Roberts világossá tette, hogy a XXI. közepén az olajkitermelés eléri csúcspontját, azután a mennyiség hamarosan csökken. Történelmi tapasztalatok bizonyítják, hogy az energiahordozókra való átállás súrlódásokkal jár. A feszültségek mérsékelhetők, ha az átmenetre felkészülnek a kormányok és a gazdasági szereplők. Ezt a felkészülést azonban nem nagyon látjuk az olajiparra alapozott gazdaságban, közlekedésben, és az energiaiparban is alig. Egy biztos, életmódváltás előtt állunk. Bő egy évszázad alatt hozzászoktunk az elektromosság előnyeihez, a kényelmes és gyors utazáshoz, a hatékony egészségügyi ellátáshoz. Ennek azonban ára van, de ezzel az árral ma még nem vagyunk tisztában.

Láng István szerint a fő gond nem az energia, a víz vagy az élelem hiánya, hanem a szegénység. Ha nem tudjuk a szegénységet fokozatos felszámolni, akkor a szegények százmilliói lázadhatnak fel, s szegénységük ellenére könnyedén hozzájuthatnak a legmodernebb fegyverekhez. Ha ez bekövetkezik, annak beláthatatlan következményei lehetnek. Ennek kivédésére elfogadható életszínvonalra van szükség most 6,5, hamarosan 8,5 milliárd ember számára. (Ö. Z.)

Szélerőmű. Természetbarát energiaforrás
Szélerőmű. Természetbarát energiaforrás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.