Új autógyárakért versenyez Magyarország

A Ford és a General Motors is fontolgatja egy magyarországi üzem létrehozását - igaz, sok más egyéb lehetőség mellett. Biztos beruházónak az mondható, aki itt van: az Audi és a Suzuki is bővíti kapacitásait.

 

 

 

 

Új összeszerelő üzem építését vagy újabb kapacitás megszerzését tervezi a régióban a Ford, valamint a General Motors. A lehetséges helyszínek között szerepel Bulgária, Csehország, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország is - tudta meg a Népszabadság. A Ford és a General Motors nem csak zöldmezős beruházásokban gondolkodik: a GAZ és a Renault mellett mindkettő tárgyalt a román állam által birtokolt Daewoo megvásárlásáról. Ám a héten már csak a Ford maradt versenyben. A román Daewoonál tavaly 24,5 ezer autó és negyedmillió motor készült. Az amerikai konszern 675 millió eurót befektetne a craiovai üzembe, ahol évente 300 ezer Ford autót, valamint 300 ezer motort gyártana 2011-től, és a jelenlegi négyezres dolgozói létszámot nyolc-kilencezerre növelné.

A General Motorsnak már van autógyára a lengyelországi Gliwiczében és Oroszországban, ezeken kívül vegyes vállalatot működtet Ukrajnában, Kazahsztánban, Üzbegisztánban, és már épül az évi 70 ezres üzeme Szentpéterváron. Mark Kempe közép- és kelet-európai kommunikációs igazgató lapunk kérdésére elmondta: a konszernnél többféle lehetőségen dolgoznak, helyet és partnert keresnek a térségben. Fő céljuk, hogy több kapacitáshoz jussanak valamelyik kelet-közép-európai országban, amelyikben egyébként jelentősek eladásaik, de bármelyik régióbeli ország szóba jöhet. Természetesen megvizsgálják meglévő, például a lengyelországi, oroszországi vagy ukrajnai gyáraik bővítésének lehetőségét, és majd mindezek ismeretében döntenek.

Ami már biztos, a General Motors Esztergomban gyártatja legújabb autóját: a Magyar Suzukinál ezért 164 ezerről idén 250 ezerre, jövőre pedig évi 300 ezerre nő a kapacitás, miközben bővül a termékpaletta: a Swift, az SX4-es és a Fiat Sedici mellett ősztől már sorozatban készülnek a legújabb kisautók: a Suzuki Splash miniből jövőre hatvanezer, testvérmodelljéből, az Opel és Vauxhall jelvényes Agilából évi nyolcvanezer gördül majd le a szalagról. A másfél évtizede Magyarországra települt Suzuki és Opel jelenleg is piacvezetők, és hosszabb távon is szeretnék megtartani pozícióikat.

A multinacionális cégek stratégiája ugyanis egyszerű: ott kel gyártani autót, ahol megveszik.

A stagnáló európai piacon az első fél évben 8,5 millió új személyautó kelt el, ám térségenként jelentős az eltérés: amíg a régi EU-tagoknál 1,3 százalékkal csökkentek, az újaknál 14,8 százalékkal nőttek az eladások. A kevésbé telített országokban hosszabb távon tartós növekedésre lehet számítani, ennek megfelelően alakul a gyártók beruházási stratégiája is, új gyáraikat oda telepítik, ahol el is tudják autókat adni. A kiválasztási szempontok között fontos még a piac mérete és felvevőképessége, a megfelelően képzett szabad munkaerő, valamint a megbízható minőségű beszállítói háttér.

Meglévő kelet-európai kapacitásait tovább bővíti az Audi, a Citroen, a Fiat, a Kia, a Hyundai, az Opel, a Peugeot, a Porsche, a Renault, a Skoda, a Suzuki, a Toyota, a Volkswagen is. A TT sportkocsik után az A3-as Cabrioletet is magyarországi üzemben gyártja az Aud. A magyar leányvállalatnak leginkább a konszernhez tartozó németországi gyárakkal kell versenyeznie, ami nem könynyű, bár a képzett és a nyugat-európainál olcsóbb munkaerővel, valamint a rendelkezésre álló logisztikai háttérrel és szabad területtel Győr jó eséllyel pályázhat további modellekre és akár a német cég által tervezett évi negyedmilliónál nagyobb kapacitású új autógyárra is, melyről hamarosan döntenek. Ám ehhez még szükséges a támogatások mértékének európai uniós jóváhagyása.

Ősszel indul a legújabb magyar mini, a Splash sorozatgyártása, és jövőre háromszázezer Fiat, Opel, Subaru, Suzuki, Vauxhall készül Esztergomban
Ősszel indul a legújabb magyar mini, a Splash sorozatgyártása, és jövőre háromszázezer Fiat, Opel, Subaru, Suzuki, Vauxhall készül Esztergomban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.