Napról napra drágul az észak-erdélyi sztráda

Ki gondolta volna négy évvel ezelőtt, hogy Romániában havi ezer eurót is kínálnak majd szakképzetlen építőipari munkásnak, és ennyiért sem jelentkezik majd senki? Ki gondolta volna, hogy 2,2 milliárd euróból nem lehet megépíteni a Bors-Nagyvárad-Zilah-Kolozsvár-Torda-Marosvásárhely-Segesvár-Brassó autópályát, mert a munkálatok elvégzése ennek az összegnek a sokszorosába kerül majd?

Pedig így lett.

Ma már "fél szájjal" a román szállítási tárca által irányított Országos Autópálya- és Országútkezelő Társaság (CNADNR) is elismeri, hogy a Borsot Brassóval összekötő, 415 kilométeres sztrádát a kezdetben, 2003-ban kiszámított összegből képtelenség elkészíteni. Dorin Debucean, a CNADNR vezérigazgató-helyettese azt állítja, hogy a készülő Aranyosgyéres- Gyalu szakasz 105, a Bors és Berettyószéplak közötti sztrádarész pedig 27 százalékkal lesz drágább a vártnál.

Ez egyelőre több mint ötvenszázalékos költségnövekedés, pedig e részek javarészt még az elmúlt évek jóval kisebb technikai és munkaerőköltségeivel készültek. Ha azonban a jelenlegi költségszintekkel számolnak, és ha hozzászámítják azt is, hogy a Bechtel tervezői kezdetnek nem vették figyelembe az erdélyi domborzat sajátosságait, s emiatt az is kiderült, hogy a tervezettnél jóval több híd megépítésére lesz szükség, a sztrádaszámla akár a hétmilliárd eurót is elérheti.

A társaság éppen ezért jelentést készít a helyzetről, amelyet a kormánynak kíván benyújtani. Azt szeretnék, ha a kormány újra tárgyalóasztalhoz ültetné a Bechtelt, és újabb ártárgyalásra bírná rá az amerikai cég vezetőit. Ám ehhez az amerikaiaknak nem sok kedvük - főként, ha figyelembe vesszük, hogy a legutóbbi korrekciós tárgyalást 2005-2006-ban tartották, amikor is a kormány az egész szerződést újratárgyaltatta. Bukarestben a 2004. novemberi választások után hatalomra került demokrata-liberális vezetés úgy vélte, hogy a korábbi szociáldemokrata kormány túlságosan nagy összegben állapodott meg a Bechtellel. A tárgyalások időszakában a munkálatok álltak, és ezért a Bechtel százmillió eurós késleltetési büntetést számolt fel a kormánynak.

Tovább drágíthatja az észak-erdélyi autópályát a Nokia Kolozsvár mellett, Nemeszsukon tervezett hatalmas beruházása is. A finnek saját költségükre megépítenék ugyan a Kolozsvárt Nemeszsukkal összekötő pályaszakaszt, de azt valahol Gyalu közelében össze kellene kötni a Nagyvárad-Brassó autópályával, illetve ez utóbbinak határ közeli szakaszán a Szatmár- Arad majdani gyorsforgalmi autóúttal is. Ez tovább halasztja az autópálya 2012-re kitűzött megépítési határidejét.

A pluszmunkák miatt a CNADNR újabb tárgyalást tartana szükségesnek, Ludovic Orban liberális szállításügyi miniszter azonban erre nem hajlandó. A Bechtel az idén 180 millió eurót kap a kormánytól, jövőre pedig 400 millió eurót kér a további munkálatokra.

Az amerikaiak, úgy tűnik, szintén a "kerül, amibe kerül"-re játszanak. Elvégre a sztráda napról napra többe kerül, s végül is nem ők fizetik a cechet.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.