Napról napra drágul az észak-erdélyi sztráda
Pedig így lett.
Ma már "fél szájjal" a román szállítási tárca által irányított Országos Autópálya- és Országútkezelő Társaság (CNADNR) is elismeri, hogy a Borsot Brassóval összekötő, 415 kilométeres sztrádát a kezdetben, 2003-ban kiszámított összegből képtelenség elkészíteni. Dorin Debucean, a CNADNR vezérigazgató-helyettese azt állítja, hogy a készülő Aranyosgyéres- Gyalu szakasz 105, a Bors és Berettyószéplak közötti sztrádarész pedig 27 százalékkal lesz drágább a vártnál.
Ez egyelőre több mint ötvenszázalékos költségnövekedés, pedig e részek javarészt még az elmúlt évek jóval kisebb technikai és munkaerőköltségeivel készültek. Ha azonban a jelenlegi költségszintekkel számolnak, és ha hozzászámítják azt is, hogy a Bechtel tervezői kezdetnek nem vették figyelembe az erdélyi domborzat sajátosságait, s emiatt az is kiderült, hogy a tervezettnél jóval több híd megépítésére lesz szükség, a sztrádaszámla akár a hétmilliárd eurót is elérheti.
A társaság éppen ezért jelentést készít a helyzetről, amelyet a kormánynak kíván benyújtani. Azt szeretnék, ha a kormány újra tárgyalóasztalhoz ültetné a Bechtelt, és újabb ártárgyalásra bírná rá az amerikai cég vezetőit. Ám ehhez az amerikaiaknak nem sok kedvük - főként, ha figyelembe vesszük, hogy a legutóbbi korrekciós tárgyalást 2005-2006-ban tartották, amikor is a kormány az egész szerződést újratárgyaltatta. Bukarestben a 2004. novemberi választások után hatalomra került demokrata-liberális vezetés úgy vélte, hogy a korábbi szociáldemokrata kormány túlságosan nagy összegben állapodott meg a Bechtellel. A tárgyalások időszakában a munkálatok álltak, és ezért a Bechtel százmillió eurós késleltetési büntetést számolt fel a kormánynak.
Tovább drágíthatja az észak-erdélyi autópályát a Nokia Kolozsvár mellett, Nemeszsukon tervezett hatalmas beruházása is. A finnek saját költségükre megépítenék ugyan a Kolozsvárt Nemeszsukkal összekötő pályaszakaszt, de azt valahol Gyalu közelében össze kellene kötni a Nagyvárad-Brassó autópályával, illetve ez utóbbinak határ közeli szakaszán a Szatmár- Arad majdani gyorsforgalmi autóúttal is. Ez tovább halasztja az autópálya 2012-re kitűzött megépítési határidejét.
A pluszmunkák miatt a CNADNR újabb tárgyalást tartana szükségesnek, Ludovic Orban liberális szállításügyi miniszter azonban erre nem hajlandó. A Bechtel az idén 180 millió eurót kap a kormánytól, jövőre pedig 400 millió eurót kér a további munkálatokra.
Az amerikaiak, úgy tűnik, szintén a "kerül, amibe kerül"-re játszanak. Elvégre a sztráda napról napra többe kerül, s végül is nem ők fizetik a cechet.