Egészségbiztosítás: százezrek keresik az adataikat
Az év végéig mindenkinek rendeznie kell nyilvántartását, ha 2008-tól nem akar teljes költséget fizetni az egészségügyi ellátásért.
- Utólag talán örülnöm is lehetne a betegségemnek, mert így legalább idejében kiderült: az egészségbiztosító azt sem tudja, hogy a világon vagyok - mondja a nagykőrösi Pallagi Tibor, aki tavasszal egy korábbi megfázás csípőízületi szövődményei miatt kereste fel a helyi ortopéd szakrendelést. Ott közölték vele: nincs biztosítása. Az egyik helyi önkormányzati cégnél vízvezeték-szerelőként dolgozó férfi biztos volt abban, hogy fizetik utána a közterheket. Ma is bosszankodva emlékszik vissza: fél napja ráment arra, hogy Ceglédre beutazva, a megyei egészségbiztosítási pénztár irodájában egyeztesse adatait. Pallagi Tibor nem volt azon 560 ezer ember között, akiknek az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) figyelmeztető levelet küldött arról, hogy nyilvántartása szerint nincs rendben a biztosítása.
Az egészségügyi szolgáltatók április óta ellenőrzik a jogosultságot. Villányi Ildikó, a szekszárdi rendelőintézet vezetője azt mondja: mindennap több páciens akad fenn a rostán, köztük olyanok is - gyerekek vagy nyugdíjasok -, akik egészen biztos, hogy jogosultak az ellátásra. Ha a rendelőintézetben kiderül, hogy nincs rendben valakinek a nyilvántartása, akkor az illetővel aláíratnak egy nyilatkozatot arról, hogy tudomásul vette a problémát. Ezzel hivatalosan is dokumentálják a figyelmeztetést, amelynek nyomán a páciensnek rendeznie kell regisztrációját.
Vághy Richárd mórahalmi háziorvos 1550 fős praxisában 172 betegnek nem voltak rendben az adatai, jelentős részük azóta ezt már rendezte. Az orvos azt mondja, vannak körzetében olyanok, akik nem hajlandók időt szánni a hivatali ügyintézésre. Őket igyekszik meggyőzni arról, hogy borsos árat fizethet az, aki év végéig nem rendezi regisztrációját, vagy ha nincs bejelentve, akkor a jogviszonyát. Starkné Hatvani Edit nagykőrösi háziorvos arról számol be: nagyon sok bosszúságot és idegeskedést okoz, hogy a bonyolult adminisztrációval és a vizitdíj beszedésével is terhelt rendelésekre hárították a jogosultság ellenőrzését és az ezzel összefüggő nyilatkozatok kitöltését is. Úgy véli: felelősségre kellene vonni azokat, akiknek mulasztása miatt százezrek kényszerülnek most kutakodni adataik után és emiatt a rendelőkben tovább nő a várakozási idő.
V. Faragó Ferenc, baromfikeltetéssel foglalkozó, búzát és kukoricát termelő Pest megyei gazdálkodó - amint fogalmaz - kétszer kapott piros lapot az orvosnál, azaz kétszer villant fel piros mezőben a neve a monitoron, miután az adminisztrátor beütötte taj-számát a számítógépbe. A gazda szívproblémákkal ment orvoshoz, azt mondja, nem használt a vérnyomásának az, amikor figyelmeztették: ha nem rendezi a jogviszonyát, jövőre ki kell fizetnie az ellátást. Az 54 éves férfit azért háborították fel a történtek, mert önmaga minden határidőnek eleget tett, s hónapról hónapra pontosan fizeti a járulékokat.
Az őstermelők közül más vidékeken is sokak helyzete tisztázatlan. Csongrád megyében az egészségpénztár által kiküldött több mint 18 ezer értesítő közül is viszonylag sokat címeztek őstermelőknek, és hasonló tapasztalatokról számolnak be más alföldi megyékben is. Szabolcs-Szatmár-Beregben például 23 ezer levelet postáztak, a jogviszonyát eddig tisztázó 7300 visszajelző között is sok őstermelő volt.
- Az őstermelők egy része máig nincs bejelentve, ők vélhetően kihasználják a szankciómentes időszakot, vagy egyszerűen nem foglalkoztak az adminisztrációval. Sokan ugyanakkor már az év elején bejelentkeztek az APEH-hoz. Utóbbiak esetében rendszerint azért jelez hibát a rendszer, mert adatvédelmi okokból az adószámot és a taj-számot nem kapcsolhatjuk össze közvetlenül, ezért szükség van egy közvetítő kódra. Minél több a lépés egy eljárásban, annál nagyobb a hiba lehetősége: sok esetben egyszerű elírásról van szó, amit akár telefonon is lehet egyeztetni - ad magyarázatot a téves "riasztások" egy részére Pataki László, a Szabolcs-Szatmár-Beteg megyei egészségbiztosítási pénztár igazgatója.
Vas megyében 9500 embertől várnak visszajelzést, naponta mintegy kétszáz űrlap érkezik vissza postán az egészségpénztárhoz, sokan viszont személyesen keresik fel a szombathelyi ügyfélszolgálatot - tudtuk meg Horváth Judittól, a megyei egészségbiztosítási pénztár nyilvántartási osztályvezetőjétől. Amint az országban csaknem mindenhol, Vasban is az állami szertár dolgozói - rendőrök, tűzoltók, pedagógusok, köztisztviselők -, valamint a nyugdíjasok, a diákok és a kismamák jogosultsága kérdőjeleződik meg a leggyakrabban. A térségből sokan dolgoznak külföldön, a munkavállalónak az ottani jogviszonyról kell igazolást hoznia. Az esetek döntő többségében az egészségpénztár kifogása ugyan alaptalan, ám erre csak akkor derül fény, ha az érintettek veszik a fáradságot, s utánajárnak, hogy hol akadtak el az adataik. A nagyfoglalkoztatókkal az egyeztetések nagyjából lezárultak, számos egyéni jogviszony tisztázása azonban még várat magára.
l Az év elején még 1,1 millió állampolgár jogviszonyáról nem volt naprakész információja az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak (OEP). Ez a szám többek között a nyugdíjfolyósítóval, a kincstárral, az egyetemekkel és az önkormányzatokkal történt egyeztetéseket követően 600 ezer alá csökkent. Molnár Barbara, az OEP szóvivője elmondta: első körben országszerte mintegy 100 ezer adategyeztetésre felhívó levelet postáztak, amelyet több ütemben további 460 ezer követett. Ezzel párhuzamosan ellenőrzik az orvoshoz fordulókat: április óta 7,4 millió orvos-beteg találkozásból 415 ezer alkalommal, tehát az esetek közel 6 százalékában jelzett hiányosságot a nyilvántartás. A felszólítások és az orvosnál kapott tájékoztatás hatására mostanáig több mint 70 ezren reagáltak. Molnár Barbara megjegyezte: a jogviszonyt korábban érdemben gyakorlatilag senki sem ellenőrizte, emiatt lazult fel a bejelentési fegyelem, s javarészt ennek következménye a nyilvántartások elavultsága. A jogviszony kontrollja nyomán nemcsak a regiszterek megbízhatósága javul,