A miniszter otthonos homokozója

A Nemzeti Kulturális Alap évi 7-8 milliárdjának 25 százaléka fölött a miniszter rendelkezik. Nem volt mindig így, és talán nem is kell, hogy mindig így legyen. A pénz, amelynek nagy részét számos kiemelt célra költik, többeknek szemet szúr.

"Fiktív" tételekre bukkant az Index világhálós hírportál a minap a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszter által elkölthető pénzkeretének kiadási listáján, amelyekről rögtön meg is állapította, hogy nem fiktívek, csupán valamilyen okból visszatartott összegek. Nincs tehát sikkasztás, legfeljebb adminisztrációs pontatlanságról beszélhetünk. E miniszteri keret felhasználását azonban egyre többször firtatják, ami nem meglepő, hiszen az NKA kezdetei óta vita tárgya.

Amikor az Antall-kormány idején Fekete György irányításával létrejött a legfontosabb állami mecénás intézményként az NKA, a miniszternek még nem volt külön része benne. A Horn-kormány idején az alapot irányító bizottság hozta ezt létre előre nem tervezett kulturális kiadások finanszírozására, illetve kiemelt intézmények - például az Operaház, a Nemzeti Múzeum és mások - támogatására. A miniszteri keret mértéke ekkor az NKA-támogatások 10-15 százaléka volt évente.

A mértéket az Orbán-kormány 50 százalékra emelte 1998 után, jóllehet, ezt egyik évben sem költötték el teljes mértékben. A 2002-ben hivatalba lépett Medgyessy-kabinet programjában szerepelt a miniszteri keret felére csökkentése (és az NKA függetlenítése kormánytól és állami költségvetéstől). Most tehát 25 százalékos a miniszteri keret. Ebből egyebek mellett váratlan kiadásokat fedez, kiemelt kulturális feladatokat, eseményeket - Digitális Irodalmi Akadémia, Budapesti Tavaszi Fesztivál - finanszíroz az oktatási és kulturális tárca vezetője; vagy az NKA szakkollégiumaihoz nem tartozó pályázatokat pénzel (összművészeti fesztivál, kisebbségek kulturális rendezvényei, irodalmi, drámai pályázat). És ebből utal ki egyedi támogatásokat is - ez utóbbi a mindenkori miniszter "homokozója", ahol kulturális ügyeket támogathat. Ha fölkeresi egy filmrendező, színházi direktor vagy könyvkiadó - márpedig fölkeresi, ne legyen kétségünk -, adhat pénzt a produkciójára. Ezt a kis szeletkét eddig bal- és jobboldali kormányok egyaránt megőrizték a hajdani aczéli kultúrpolitizálásból.

Utóbbival kapcsolatos fölvetésünkre Harsányi László, az NKA elnöke megjegyezte: a miniszter a keretnek ezt a részét is csak a törvényben előírt célokra használhatja, az elnök és az NKA-főigazgató ellenjegyzésével. És ritkán, de előfordul (tavaly 357 esetből összesen három alkalommal), hogy a cél ebből a keretből nem támogatható, nem kap ellenjegyzést, a kedvezményezettel nem kötnek szerződést. A támogatásokról szóló listát azonban azonnal közzéteszik, utólag nem szokták javítani.

Tehát nincs visszaélés, ellenkezőleg: betartják az NKA-ra előírt szakmai és pénzügyi fegyelmet. Az már a politikusok felelősségét terhelő további kérdésünk: fenntartandó-e a miniszteri keret a mai formában?

A 10 legnagyobb összegű támogatás az NKA miniszteri keretéből 2007-ben (millió forint)

Budapesti Tavaszi Fesztivál 178
Németországi évad (Balassi Intézet) 100
Velencei Biennálé (Műcsarnok) 48
Dzsingisz kán-kiállítás (Nemzeti Múzeum) 40
Reneszánsz éve előkészítés (Széchenyi könyvtár) 40
Reneszánsz éve (Hungarofeszt) 30
Katalán-magyar kiállítás (BTM) 29
Maestro-film amerikai kampánya (Szimpla Film Kft.) 28,7
Magyar elsők tévésorozat (RoProd) 25
Etruszk síremlék megvásárlása (Szépművészeti Múzeum) 25

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.