MSZP: a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban ne legyen felvételi
A koalíciós megállapodás szerint 2008 szeptemberétől a nyolcosztályos képzést folytató középiskolákba a diákok ugyanolyan feltételekkel kerülhetnének be, mint az általános iskola első osztályába; míg a hatosztályos gimnáziumok csak központilag meghatározott, kompetencia alapú szempontok szerint válogathatnának a diákok között - közölte a kormánypárti politikus.
Az általános iskolák első osztályába azokat kell felvenni, akik az adott iskola területén laknak, előnyben kell részesíteni a hátrányos helyzetű diákokat és ha marad még hely, akkor arról sorsolással döntenek.
Az MSZP szakpolitikusa szerint a cél világos: "azt szeretnénk, hogy ne záródjanak be ezeknek az intézményeknek a kapui a halmozottan hátrányos és hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek előtt, de ugyanakkor nem célunk, hogy a társadalom szerencsésebb rétegeiből származó, szintén tehetséges gyerekek ne juthassanak be ide".
Tatai-Tóth András hangsúlyozta, hogy továbbra is szeretnék, ha ezek az intézmények megőriznék tehetséggondozó jellegüket, de a tapasztalatok szerint a felvételi vizsgán elért eredmény a gyermek családjának társadalmi státuszát tükrözi.
A képviselő szerint felvételi vizsgát nem lehet majd tartani a nyolcosztályos gimnáziumokban, de az intézmények megkérhetik a gyereket küldő iskolát, hogy adjon ajánlást. Úgy vélte, arra is lehetőséget kellene adni, hogy ne csak a szülő kezdeményezze az iskolaváltást, hanem a tanárok is.
Kérdésre válaszolva a politikus elmondta: 4., 6., 8. és 10. osztályban végzett kompetenciaméréseket előre kellene hozni decemberre vagy januárra, így megoldódna a felvételi a hatosztályos gimnáziumokba.
Hozzátette: nincs akadálya annak, hogy a tanévnyitó miniszteri rendelet módosításával a 2008 szeptemberétől már bekerülhessenek ezekbe az osztályokba a hátrányos helyzetű diákok.
A Fidesz örül
Sió László, a Fidesz oktatási műhelyének vezetője az MTI-nek azt mondta: örülnek annak, hogy a kormány beismeri korábban elkövetett hibáit, de ezzel érdemi előrelépés az oktatás területén nem történik. Azok a problémák, amelyek szeptembertől a csökkenő normatíva miatt jelentkeznek, azaz, hogy egyes évfolyamokon akár 20-25 százalékkal is csökken a központi támogatás, és részben emiatt pedagógusok ezrei veszítik el állásukat, továbbra is léteznek - fűzte hozzá.
Felelős kormánytól elvárható lenne, hogy korábbi hibái kijavítása mellett az ilyen drámai változásokat okozó elképzeléseket is módosítsa. A megszorítások és az elbocsátások valódi szenvedő alanyai az iskolába járó gyerekek és szüleik lesznek, nem csak a tanárok - mondta.
Felidézte, hogy 2002-ben már készen állt a pedagógusok által is támogatott az életpálya-modell, csak a bevezetése maradt el a kormányváltás miatt, s a középfokú intézmények felvételi rendje is azt célozta, hogy ne a lexikális tudást mérő vizsga, hanem a tehetséget, a tudás alkalmazását mérő egységes felvételi legyen azokban az intézményekben, ahol a túljelentkezés miatt nem lehet másként kiválasztani a legrátermettebbeket.
Ezt a rendszert verte szét a szabályok fellazításával a Medgyessy-kormány, nem változtatott a rossz szabályokon az első Gyurcsány-kabinet, s most a második Gyurcsány-kormány hajlandó a tévedést beismerni. A probléma csak az, hogy mindezt reformként, újdonságként próbálják tálalni, s nem egy korábbi hiba kijavításaként - vélte a szakpolitikus.
(MTI)