Bevétel nélkül visszaüthet a nagy cégek működése a gazdag városokra

Visszaüthet az önkormányzatokra az általuk a nagy cégeknek adott helyi adómentesség. Az állam ugyanis az adóerő-képesség alapján a jobb helyzetű településektől annak alapján von el pénzt a szegényebbeknek, hogy mennyi adót szedhetnének. Ha pedig az adómentes cégek eredménye jobb a vártnál, az újabb váratlan kiadást jelenthet az önkormányzatoknak.

Az adóerő-képességről szóló törvényt 1999-ben fogadták el azzal a céllal, hogy azoktól a településektől, amelyeknek helyzeti előnyük folytán magas lehet a helyi adóbevételük, olyan összegeket vonjanak el, amelyeket az elmaradottabb térségek fejlesztésére fordíthatnak. A kiegyenlítő mechanizmusnak nevezett gyakorlatban egy bonyolult képlet alapján határozták meg, hogy az adóerő-képesség szerint kitől mennyit vonnak el. Ez lényegében azt mutatja, melyik önkormányzat mennyi adót szedhetne be a település adózóitól.

Győrött erre az évre azzal kalkuláltak, hogy ezen a címen 952 millió forintot kell befizetni. Az összeget a városban működő cégek gazdasági eredményeinek becslésével határozták meg, hiszen akkor még nem készültek el a mérlegek. A város vállalkozásai azonban a becsültnél százmilliárddal többet teljesítettek. Ezt az összeget gyakorlatilag teljes egészében az önkormányzattól egyelőre helyi adómentességet kapott cégek produkálták, ezért a teljesítménynövekedés a városnak bevételt nem jelent, viszont 2,04 milliárd forintra emelte az adóerő-képességből eredő elvonás mértékét.

Borkai Zsolt polgármester szerint a plusz 1,1 milliárd forint elvonás súlyos helyzetbe hozza a várost. Felborítja a költségvetést, bizonyos kiadásokat be kell fagyasztani, s esetleg a beruházásokat is újra kell gondolni.

Pártállástól függetlenül a közgyűlés minden tagja elfogadott egy javaslatot: felkérték a polgármestert, hogy szakértőkkel vizsgáltassa meg, érdemes-e az ügyben az Alkotmánybírósághoz fordulni. Azt akarják megtudni: megfelel-e az alkotmánynak az a gyakorlat, hogy az adómentesség miatt az önkormányzathoz be sem fizetett iparűzési adó után is fizetnie kell a városnak.

Az adóerő-képesség alapján történő elvonás egyébként azoknak az iparilag fejlett településeknek a gazdálkodására is kihat, ahol nincs adómentességet élvező cég. Ilyen például Martfű, amely a kilencvenes évek közepéig a gyors fejlődés iskolapéldája volt: a cipőipar, a sörgyár, a növényolajgyár munkahelyeket teremtett, s jelentősen megnövelte az iparűzési adóból származó bevételeket. Ennek köszönhetően Martfűn a közműellátottság már évekkel ezelőtt megelőzte a környékbeli városokét: a lakások többségéhez aszfaltozott út vezetett, a szennyvízcsatorna, a telefon és a kábelrendszer behálózta az egész várost.

A település azonban az utóbbi tíz évben több százmillió forintos adóbevételtől esett el az adóerő-képességről szóló törvény miatt. Mivel Martfű a vállalkozások által fizetett adóból a kilencvenes évek második felében évente 400-450 millió forintos bevételre tett szert, az adóerő-képessége meglehetősen magas volt. Emiatt a települést megillető személyi jövedelemadóból és a normatív támogatásokból a törvény életbelépése utáni évben a kiegyenlítés elve alapján nyolcvanhatmillió forintot elvont az állam. Ez az elvonás (igaz, évről évre kisebb összeggel) még ma is tart. A város azóta kénytelen volt felélni vagyona egy részét, de a költségvetése egyre romló egyensúlyán ez már keveset segített. Az ezredforduló után többször is előfordult, hogy a tehetős önkormányzatok példájaként emlegetett Martfű félmilliárdos hiánnyal zárta az évet.

Új TT Coupé az Audi győri gyárában. Áldás és átok
Új TT Coupé az Audi győri gyárában. Áldás és átok
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.