Fel a vitorlát!

Minden igyekezetem dacára lapzártakor még nem tudtam, hogy az idei Kékszalagon lesz-e részvételi rekord. Az aktuális Balaton-kerülő verseny előtt mindenki - rendező és részvevő - abban reménykedik, hogy most majd átlépik a bűvös ötszázas határt, aztán valamiért rendre elmarad a csúcsjavítás.

(Tavaly csupán huszonegy hajó hiányzott a félezerhez.) Az idén például azért nem tudom, hány vitorlás indul, mert a nevezési határidő csütörtök 24 óra volt. Kevéssé életszerű ugyan, hogy valaki öt-tíz perccel a deadline előtt jelzi részvételi szándékát, ám a rend az rend, a valós szám péntek nulla órakor volt valós. Illetve, még akkor sem, hiszen a péntek reggel kilenc órai rajt előtt akármelyik hajó visszaléphet, igaz, akkor "bukja" a nevezési díjat. Ez utóbbi amúgy nem óriási összeg, személyenként 5500 forint; bizonyos korosztályba tartozók ennek a felét fizetik, a mocók - az 1992. január 1. után született "hajósinasok" - meg ingyen vitorlázhatnak. A vendégeknek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk: az úgynevezett rajtengedélyes sportolóknak húszezer forint a viteldíj. Mint azt korábban megírtuk, az idén négy esélyes hajóra felülhet négy utas - öszszefoglaló néven médiaszemélyiség -, de nem ám csak úgy, durr bele! alapon, hanem feltételekkel. Követelmény volt a tizennyolc évnél idősebb életkor, az úszástudás, az orvosi igazolás, továbbá írásos nyilatkozat arról, hogy betartják a szabályokat. Letaglózó hír számukra, hogy nevük az eredménylistán nem szerepel - akkor sem, ha győztes hajón ültek -, díjazásban sem részesülnek, vacsora ellenben jár nekik.

A táv hagyományosan 145 kilométer légvonalban; a mezőny a Balatonfüred-Kenese- Siófok-Tihanyi-szoros-Keszthely-Tihanyi-szoros-Balatonfüred útvonalon halad. A cél - a győzelem mellett, persze - immár ötvenkét éve a Nemere II 10 óra 40 perces csúcsának megdöntése. Erre legfeljebb négy-öt hajónak van esélye - természetesen ideális szélviszonyok esetén -, a többség azon iparkodik, hogy a 48 órás limiten belül teljesítse a távot. (Az a legénység, amely vasárnap reggel kilencig nem ér a füredi célba, csak kirándult egyet, ugyanis diszkvalifikálják.) A szabályok egyébként is szigorúak: menet közben bármelyik hajót ellenőrizhetik. Például azt, hogy azok vannak-e a fedélzeten, akik neveztek, viselik-e az élénk színű mentőmellényt, továbbá, hogy a részvevők fogyasztottak-e drogot vagy alkoholt. Az más kérdés, hogy még nem hallottam rajtaütésszerű ellenőrzésről, pedig jártam már Kékszalagon; az a részvevő például, akit hiánytalanul megpakolt sörösládát láttam cipelni néhány éve a füredi vitorlástelepen, valószínűleg csak a büfésnek segített, a hajókról érkező pezsgődurrogás pedig nyilvánvalóan hallucináció volt a részemről. (Apropó, pezsgő: minden célba érő hajó legénysége kap egy üveg osztrák pezsgőt. A hivatalos papír a márkát is megnevezi, viszont ez itt nem a reklám helye.)

Afelől semmi kétség, hogy mindenki a hatszoros Kékszalag-első, 2001 óta verhetetlen Litkey Farkast szeretné legyőzni; erre szakértők szerint elsősorban a Rafficának, a Diegónak és az Avatarnak van esélye. Hogy sikerül-e, péntek estére (szombat hajnalra?) kiderül. Most pedig következhetne a frappáns befejezés a Jó szelet! kívánsággal, ám csütörtökön másodfokú viharjelzés volt érvényben a Balaton térségében, ezért inkább maradjunk a szerencsés célba érkezésben. (J. J.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.