A nagyképű médiatelefon
Van önnek kamerás, nagy képernyős, filmnézésre, internetezésre és zenehallgatásra is alkalmas telefonja? Ha érdekli az ilyesmi, akkor nyilván van (a nagy mobilkészülék-gyártóknál roskadoznak a polcok a hasonló telefonok alatt), ha nincs szüksége a fenti szolgáltatásokra, akkor valószínűleg nincs. A világ talán leginkább telített piacán (ahol az idén már minden előrejelzés szerint lassul a keresletnövekedés tempója, és a gyártók messze megelőzték a felhasználói igényeket) nem lehet forradalmat csinálni. Vagy mégis? Az Apple nevű, a komputerbizniszben egyszer már majdnem elvérzett, aztán újjáéledt, majd az iPod zenelejátszókkal nagyot kaszáló amerikai cég szerint lehet. Olyannyira, hogy még sorba is lehet állítani az embereket a telefonálást "forradalmasító" új készülék, az iPhone megszerzése végett.
Az iPhone forgalmazása pénteken kezdődött Amerikában. Az első vásárlók nem restellték az egész éjszakát az árusításra kijelölt üzletek előtt tölteni, még bér sorban állókat is bevetettek, hogy demonstrálják fizetőképességüket.
A memóriától függően (két- éves hűségszerződéssel) 500-600 dollárért elérhető készülékben az a legérdekesebb, hogy szolgáltatásválasztéka a hasonló árfekvésű médiatelefonokhoz képest átlagosnak mondható (GPS-antenna például nincs benne, navigációra tehát nem használható). Viszont egész felülete egy hatalmas érintőképernyő, az alatta megjelenő színes ikonokat megérintve lehet tárcsázni vagy a multimédiás szolgáltatásokat elindítani.
Steve Jobs, az Apple vezére 2008-ban 10 millió iPhone értékesítésével számol, ami a világ mobilpiacán egyszázalékos részesedést jelentene az Apple számára, és legalább ötmilliárd dollár bevételt hozna az elkövetkező két esztendőben. 2009-ben akár már 45 milliót is eladhatnak, és az iPhone bevétele felzárkózna az Apple két meghatározó üzletága, a Macintosh számítógép és az iPod zene- (és kép-)lejátszó mellé. Ez még mindig nem tűnik ugyan a mobilpiacot megrengető mennyiségnek, ám a legdrágább kategóriát jelentő okos telefonok (operációs rendszerrel rendelkező, szövegszerkesztésre, levelezésre és internetböngészésre is alkalmas készülékek) tortájából már jókora szeletet jelentene.
A "hagyományos" gyártók egyelőre nem aggódnak az iPhone támasztotta verseny miatt, noha a készülék már megjelenése előtt változásokat generált a piacon. A Samsung és az LG jó előre "iPod-killernek" titulált, hasonló készülékekkel rukkolt elő (az előbbi az Ultra Smart F700-zal, az utóbbi a Shine-nal), a Sony Ericsson és a Nokia pedig megerősítette a multimédiás készülékek kínálatát. A skandináv érdekeltségű mobilcégek amúgy inkább Európában és Ázsiában erősek, s paradox módon amerikai sikereket remélnek az iPhone-tól: egészen pontosan azt, hogy az Apple újdonsága az Újvilágban is a drágább, mindentudó készülékek felé tereli a keresletet, vagyis oda, ahol ők már régóta otthon vannak.
Amúgy az első iPhone-okat percek alatt elkapkodták. Hogy nem a technikaőrültek, hanem a divatkövető vásárlók, azt az átlagosnál több (és állítólag többnyire indokolatlan) üzembehelyezési panasz is bizonyítja. A készülék egyébként (az iPodokkal ellentétben) jól bírja a gyűrődést, érintőképernyője például karc- és ütésálló - bár a Revision3 internetes szaklap tesztelőinek egy erőteljes földhözvágással sikerült betörniük. Ez azonban aligha riasztja el a telefontól "valami újat" váró vevőket. Az iPhone karácsony táján Európában is bemutatkozik. Magyarországon a jövő év elején kezdik forgalmazni.