Sokan lecserélnék a főnököt
A jó főnök ismérveit nagyszabású felmérés segítségével állította össze Európa egyik vezető tanácsadó cége, a Krauthammer International. A vezető európai cégeknél 2006 októberében végzett vizsgálat során kiderült, hogy a munkatársak igencsak kritikusan szemlélik főnökeik vezetési módszereit. Alig 50 százalékban elégedettek velük, s néhány területen kifejezetten elégedetlenek. S mivel bizonyított, hogy a munkahelyeken uralkodó légkör negatívan hat a cégek teljesítményére, a felmérés tanulságai igencsak megszívlelendők.
Galambos Ágnes, a Krauthammer International magyarországi ügyvezető igazgatója szerint a legsúlyosabb hiányosságok a vezetők és az alkalmazottak korrekt, partneri viszonyában lelhetők fel. A dolgozók szeretnék, ha vezetőik bevonnák őket a saját területükkel kapcsolatos döntéshozatalba, de erre csak mintegy 40 százalékuknak van lehetősége. Azt is szeretnék, ha a vezetőség megindokolná, esetleg tágabb kontextusban is megvilágítaná, mit miért csinál, de erre is viszonylag kevés példa akad. Kritikával illették a vezetők direktív vezetési stílusát: nem kíváncsiak a beosztottak véleményére, vagy csak formálisan hallgatják meg az érveiket. Gyakran átnyúlnak a fejük fölött: olyan ügyekben is ők döntenek, amelyekben a beosztottaknak lenne kompetenciájuk. A modern vállalatirányítás alfája és ómegája ugyanakkor a participatív (munkatársakat bevonó) irányítási stílusra, illetve a kettő egyensúlyára kellene, hogy épüljön.
- A magyarországi tapasztalatok azt mutatják, nálunk még hagyománya van az utasításos, direktív vezetési stílusnak - állítja Galambos Ágnes. - A vezetők sokszor még a gondolkodás jogát is fenntartják maguknak. S ebben gyakran a főnökök és a beosztottak egyaránt partnerek. A munkatársak igényelnék, hogy a vezetők aktívan segítsék őket saját karrierjük alakításában: tanácsokkal, teljesítményük elemzésével "öntsenek tiszta vizet a pohárba". Ehelyett csak saját vezetői szempontjaik szerint minősítenek. Mindössze 63 százalékuk hajlandó arra, hogy személyes beszélgetés során értékeljen, valamint konkrét segítséget nyújtson a karrierépítésben. Gyakori, hogy a hibákra lekezelő módon hívja fel a figyelmet a vezető, s a dicséretet is megtűzdeli némi negatív felhanggal. A jó főnök úgynevezett 360 fokos értékelést végez, ami az önértékelésen, a kollégák értékelésén, az ügyfelek és a beosztottak véleményén, s csak kisebb részben az ő elvárásain alapul. A személyes kapcsolat egyébként is döntő jelentőségű - még a távmunka esetében is.
A munkatársak egymás közti vitái esetén a jó főnök konfliktuskezelő (mediátor) szerepben lép fel: a felmérés szerint e területen egy kicsit jobb a helyzet, a vezetők 65 százaléka ezt meg is teszi.