Európa beszáll az űrturizmusba
Az európaiak így versenybe szállnak az amerikaiakkal és az oroszokkal a világűr-turizmusban. Az EADS Astrium nevű konszern párizsi tájékoztatóján mutatta be az új űrjármű koncepcióját. A kozmosz jet négy utast szállíthat 100 kilométer magasba, ahol 3 percig lehetnek a súlytalanság állapotában. Az első felszállást 2012-re tervezik, mondta a cég szóvivője, Mathias Pikelj.
Az űrjármű akkora, mint egy kisebb magánrepülő, rakétahajtóművekkel szerelik fel. Hagyományos repülőtérről indulhat, és 13 kilométeres magasságban kapcsolja be a rakétahajtóművet. A 100 kilométeres magasságot elérve a pilóta mini hajtóművekre vált át. "Ekkor az utasok azon kevesek közé tartozhatnak, akik megtapasztalják a súlytalanságot a világűrben", írja a cég egyik kiadványa. Az év végéig meg kell teremteni a pénzügyi hátteret, vagyis néhány százmillió eurót - hangoztatta a szóvivő. Az összeg nagyobb részét magánbefektetőktől remélik, de uniós forrásokat is célba vesznek. A projekt hivatalosan 2008-ban kezdődik.
Párizsban már bemutatták az űrjármű kabinjának modelljét is. Ebben olyan ülések vannak, amelyek képesek egyensúlyban tartani magukat, hogy minimálisra csökkentsék a gyorsulás és fékezés hatásait. Az európai konszern egy amerikai céggel, a Spaceship Company-val veszi fel a versenyt, ők építették az első magánpénzből finanszírozott űrjárművet, amely 2004-ben kétszer is elérte a világűrt. Az űrhajó egy repülőgépről startolna, akárcsak a korábbi amerikai űrsiklók. A vevő a Virgin Galactic, amely már 200 ezer amerikai dollárért árulja a helyeket, ez egyébként megfelel a 150 ezer eurós árnak.
Jelenleg az orosz űrhajózási hatóság egyeduralkodó a világűrturizmusban, a Szojuz űrhajókon adnak helyet az űrturistáknak, mint például Simonyi Károlynak- írja a Spiegel Online. a lap megjegyezte, hogy Simonyi jóval többet, mintegy 19 millió eurót fizetett az útért - amely persze jóval tovább is tartott.(MTI)