Osztrák-magyar energiaszövetséget vizionál az OMV
- Hogyan értékelte a pénteki budapesti börzei eseményeket, a Mol árfolyamának jelentős emelkedését?
- A Mol közleményét olvastam természetesen, amelyből kiderült, hogy a magyar cégnek nagy készpénztartalékai vannak, s nem talál megfelelő felvásárlási célpontokat.
- A pénteki tőzsdei árfolyam-növekedés befolyásolta az OMV mai bejelentését?
- Nem. A Mol részvényeket a múlt héten vettük meg, a pénteki piaci ár közelében, a közleményünkben jelezzük is, hogy egymilliárd eurót költöttünk erre az ügyletre.
- A közleményük szerint több Mol-részvénycsomagot vásároltak meg. Megmondaná, hogy kiktől?
- Nem. A papírokat a piacon vettük, s mint mondtam, a pénteki árfolyam közelében. Úgy tudom, ma tovább erősödött a Mol.
- Budapesti elemzői körökben már pénteken többen úgy látták, hogy az OMV-nek kulcsszerepe lehet a jövőben a Mol életében, miközben akkor és tegnap is számos szakértő úgy vélte, az osztrák energiavállalat a Mol felvásárlását vagy a vele kötendő házasságot készíti elő.
- Ez nem egészen így van. Mi arra számítunk, hogy a közép- és délkelet-európai olaj- és gáziparban konszolidációs hullám várható. Két-három éven belül. A verseny fokozódik a térségben, nyugati és orosz vállalatok jelentek meg a piacon, s kezdtek agresszív felvásárlásokba. Ezt szem előtt tartva figyelmünk középpontjába helyeztük a térség energiabiztonságának növelését, ezért nagy fejlesztési projekteket valósítunk meg. Új szállítási útvonalakat alakítunk ki, például a cseppfolyósított gáz számára a Közel-Keletről az Adrián át, ahol gázfeldolgozó állomást építünk, vagy a Mollal együtt veszünk részt a Nabucco-tervben - a Kaszpi-tenger térségéből, Közép-Ázsiából származó földgáz eljuttatásában Európába -, s Törökországban is nagy beruházásaink vannak. A nagy tervek végrehajtásához érdemes szövetségre lépni, így a méretben kisebb cégek is részesei lehetnek a beruházásoknak. A versenyre, a konszolidációra és a projektekre tekintettel az OMV egyértelműen erősíteni kívánta pozícióit, amikor a Molban lévő részesedésének emeléséről döntött.
- Az utóbbi időben amerikai- európai-orosz vita bontakozott ki a Moszkva által favorizált Kék áramlat és a Brüsszel által kezdeményezett Nabucco gázvezetékekről. Hogyan vélekedik erről, hiszen az OMV nemrégiben megállapodott a Gazprommal egy nagy gáztározó építéséről?
- A kettő kiegészíti egymást. Bár nem tudom, hogy a Kék áramlat életképes-e, főként azt követően, hogy a Gazprom is azon töpreng, nem lenne-e érdemesebb a Fekete-tengeren át orosz gázt szállítani a bulgáriai Burgaszba, ahonnan egy ág Itália felé épülhetne meg az olasz ENI közreműködésével, a másik akár a Nabucco is lehetne, egészen az ausztriai Baumgartenig. Az új bejelentésről én is csak lapinformációkat olvastam, de szerintem ez a lépés felértékelheti a Nabuccót, amely Törökország felől közép-ázsiai gázt továbbítana Románián és Magyarországon át Ausztria felé. Ez kedvező fejlemény, hiszen elképzelhető, hogy a Nabucco vezetéken így összességében több gáz érkezne, egyrészt a Kaszpi-tenger térségéből, másrészt Oroszországból. A két terv így egészíthetné ki egymást.
- Az OMV most 10-ről 18,6 százalékra növelte részesedését a Molban. A döntések befolyásolására ez mennyiben elegendő?
- A szavazati jogunk nem változott természetesen, tíz százalék, mint eddig. De azt hiszem, hogy a Mol vezetősége figyel majd a 18 százalékos részvénytulajdonos javaslataira, amelyek persze valamenynyi részvényes érdekeit szolgálják. A lényeg azonban az, amit már említettem, hogy a konszolidációs hullámot felkészülten, jó pozícióban várjuk.
- Az OMV közleménye új párbeszédet ajánl a Mol vezérkarának a szövetségi viszony kiépítésére, az "erősségek ötvözésére".
- Nagyra értékeljük a Mol vezetőségének tevékenységét, kitűnő munkát végzett az utóbbi években. De igaza van, valóban építő jellegű megbeszéléseket kezdeményezünk, hogy megvizsgáljuk, miként reagáljunk a várható piaci folyamatokra, projektekre, hogyan tudnánk kiaknázni az együttműködésben rejlő lehetőségeket. Ez minden.