A kecskeméti gimnáziumok nem akarnak óriásintézménnyé válni

A kecskeméti önkormányzat három helyi gimnázium összevonását tervezi, ezt azonban az érintett tantestületek visszautasítják. A pedagógusok szerint az egyeztetések mellőzésével kialakított, szakmailag megalapozatlan koncepció az iskolák ellehetetlenüléséhez vezet.

A kecskeméti Bolyai János, Katona József és Bányai Júlia gimnáziumok közalkalmazotti tanácsai a héten párbeszédre hívták a városvezetőket és a képviselő-testület tagjait az intézmények tervezett összevonásával kapcsolatban. A városatyák májusban döntöttek a helyi oktatási intézményreformról, amely szerint a létszámhiány miatt több kisiskolát és óvodát összevonnak, illetve megszüntetnek. A tervezet a gimnáziumok esetében csak a gazdasági feladatokat központosította, szakmai önállóságukat a középiskolák megtarthatták volna. A város által felkért független pedagógiai szakértő is ezt a megoldást javasolta. A koncepciót azonban a közgyűlésen szóban módosította a humán ügyekért felelős alpolgármester: eszerint szakmailag is összevonnák a három gimnáziumot, valamint egy középiskolai kollégiumot - többcélú óriásintézményt hozva létre. Az érintett középiskolák tiltakoznak a módosítás ellen, véleményük szerint a teljes összevonásra az önkormányzat nem tud felhozni egyetlen szakmai érvet sem.

A vitafórumon a városvezető Fidesz-frakció tagjainak többsége megjelent, de a feszült hangulatú rendezvényen érdemi párbeszéd nem alakult ki. Többen szóvá tették, hogy a kérdést - már a hónap végén esedékes közgyűlési határozat előtt - a képviselőcsoport tulajdonképpen eldöntötte. A fórumon Szemereyné Pataki Klaudia, az önkormányzat pénzügyi és költségvetési bizottságának elnöke ismertette a frakció döntésének okait. Úgy fogalmazott: a forráselvonások miatt a jelenlegi intézményi struktúra nem tartható tovább, az összevonás még mindig jobb, mint ha megszüntették volna valamelyik gimnáziumot.

A pedagógusok azt kérdezték: mekkora megtakarítást hozhat a szakmai összevonás, hogyan tudják majd összehangolni pedagógiai programjaikat, szakmai műhelyeik munkáját, hiszen mindegyik gimnázium más oktatási struktúrát alakított ki. Azt is többen tudakolták, hogy milyen szakmai tanulmány alapozta meg a döntést, és mikor ismerhetik azt meg az iskolák.

A válaszok szerint nemcsak a gazdasági, hanem a szakmai összevonás is hoz megtakarítást, a pedagógiai autonómia pedig egy intézményen belül is megmaradhat. Leviczky Cirill, az önkormányzat oktatási bizottságának elnöke szerint a programok összehangolása az igazgatótanács feladata. Hangsúlyozta: a jogszabály nem írja elő, hogy a fenntartónak hatástanulmányt kell készítenie az összevonásról.

Selmeciné Csordás Mária, a Pedagógusok Szakszervezete vezető jogtanácsosa felhívta a képviselők figyelmét, hogy a törvény szerint egy oktatási intézménynek csak egy pedagógiai programja lehet. Hozzátette: az önkormányzat nem tartotta be a jogszabályokban előírt, az átszervezések esetében szükséges érdekegyeztetéseket és határidőket.

Bak János tanár szerint nincs példa arra, hogy három gimnáziumot egy intézménnyé vontak volna össze bárhol az országban. Máté Ildikó pedagógus azt mondta: a többcélú intézmény a létszámgondokkal küszködő iskoláknak kínál megoldást, miközben a kecskeméti gimnáziumok esetében állandó a többszörös túljelentkezés. A tanárok egységes véleményként hangoztatták: a szakmai összevonással nagyon kevés pénzt tud rajtuk megspórolni az önkormányzat, miközben jelentős hátrányba kerülnek más - főként egyházi fenntartású - gimnáziumokkal szemben. Az is elhangzott: mivel pályázni csak egy intézményként tudnak majd, csak egy csapatot nevezhetnek oktatási, sport és egyéb versenyekre, ez pedig csökkenti a diákok ösztönzésének lehetőségeit.

A fórum végén a Fidesz-frakció tagjai azt ígérték, a június 28-ai közgyűlésig megfontolják majd a tanárok érveit.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.