Sínen előzik a magyarokat? Megéri?

Megkezdte munkáját az a szlovák-orosz szakértői vegyes bizottság, amelynek feladata felmérni a széles nyomtávú vasút Pozsonyig tervezett meghosszabbításának költségeit és a beruházás megtérülési idejét, vagyis a gazdaságosságát.

 - Ha az elemzésük kedvező lesz, akkor a szlovák és az orosz kormány akár már ősszel is dönthet a munkálatok megkezdéséről. Ebben az esetben 2014-re Pozsonyig vagy esetleg Bécsig jöhetnének az orosz és más tehervonatok – jelentette ki Lubomír Vázny, szlovák közleledési miniszter.

Lubomír Jahnátek, a pozsonyi gazdasági tárca vezetője hozzátette: -- Ha nem sietünk vagy lemondunk erről a tervről, akkor a lengyelek vagy a magyarok felépítik helyettünk, és a nagy hasznot ők húzzák majd – vélekedett.

Jozef Pavúk, a Cargo Szlovákia állami teherszállító vasúti társaság vezetőségi tagja tegnap azt hangsúlyozta, hogy a széles nyomtávú vasút megépítésével nemcsak az Oroszország felől érkező áru mennyisége növekedhetne, hanem az oda vasúton szállítandó termékeké is.

– Nyugat-és Közép-Európából még mindig gondot okoz eljuttatni az árut főleg a Távol-Keletre. Ha közvetlen összeköttetés létesülne a transzszibériai vasútvonallal, akkor térségünk exportőrei előtt soha nem látott lehetőségek nyílnának meg – mutatott rá a szlovák szakember. Példaként említette, hogy Moszkvától délre, Kalugában a Volkswagen gépkcsigyárat épít, ahova az alkatrészeket a csehországi Mladá Boleslavból az orosz államvasutak szeretné szállítani. Ez a törekvés bennünket is hasonló kezdeményezésekre sarkallhat – szögezte le.

 Élesen bírálta ezt a tervet Mikulás Dzurinda volt kormányfő, akinek az eredeti foglalkozása vasúti mérnök. - Az oroszok szerint kétmilliárd dollárra rúgó, a szlovák szakértők szerint ennek az összegnek csaknem a dupláját felemésztő költségek évtizedek múlva sem térülnek meg.

Ráadásul megszűnne az ágcsernyői (Cierna nad Tisou) átrakodóállomás, amely országunk egyik legszegényebb régiójában a kevés munkalehetőségek egyike. Több mint ezerrel növekedne a munkanélküliek száma. Meggyőződésem, hogy a beruházás nem Szlovákia számára nyújt politikai és gazdasági előnyöket. Az pedig kimondottan szamárság, amivel a gazdasági miniszter érvelt.

A lengyelek bizonyosan nem tennének ilyet, a magyar vasúti teherszállítást privatizálni fogják, várhatóan az osztrákok szerzik meg, s akkor lényegesen csökken majd a Szlovákián áthaladó tehervonatok száma. Erre kellene figyelnünk és felkészülnünk – szögezte le az exminiszterelnök.

Lubomír Vázny és Vlagyimir Jakunyin, az orosz államvasutak (RZSD) vezérigazgatója május elején, a Putyin-Fico tárgyalás után írt alá Moszkvában emlékeztetőt a széles nyomtávú vasút továbbépítésének előkészületeiről. A tervek szerint a vasút a pozsonyi Duna.kikötőig érne, ahol nagy nemzetközi logisztikai központot építenének fel. 

Robert Fico szlovák kormányfő május közepei ausztriai vállámlátogatása során felvetette partnereinek, hogy a széles nyomtávú vasutat hosszabbítsák meg egészen Bécsig. Hivatalos válasz erre a javaslatra még nem érkezett sem Pozsonyba sem Moszkvába, habár pozsonyi források szerint az osztrákok kedvezően fogadták az ajánlatot. Értesüléseink szerint az orosz államvasutak illetékesei arról is tárgyalnak német és osztrák partnereikkel, hogy miként tudnának közösen uniós pénzforrásokhoz jutni a széles nyomtávú meghosszabításához.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.