Kettévágják a 2-es villamos pályáját
A Fővám téri állomás lesz a metró legmélyebben fekvő állomása. Az építkezés miatt az elmúlt hetekben le kellett zárni az alsó rakpart egy részét. Az állomásépítés következő szakasza a 2-es villamos vonalát is érinteni fogja, lényegében keresztezi azt, ezért a villamos ezen a szakaszon nem közlekedhet. A lezárt szakaszt villamospótló buszokkal váltja ki a BKV - adta hírül a közlekedési cég.
Az állomás építése miatt tehát hosszabb időre megváltozik a 2-es villamos forgalmi rendje. A Havas utcánál és a Czuczor utcánál kialakított ideiglenes végállomások között két részletben közlekedik majd a járat. A két ideiglenes végállomást most szombaton és vasárnap építik. A 2V jelzésű pótló buszok a lehetőségekhez képest a villamos-megállóhelyek közelében vagy a 15-ös autóbusz megállóiban állnak meg.
A metróépítés várhatóan 2009 márciusáig okoz út- és pályalezárásokat a környéken, ezek miatt a 2-es villamosok megosztva, egyrészt a Közvágóhíd végállomástól a Czuczor utcáig, másrészt a Havas utca és a Jászai Mari tér között közlekednek. A két szakasz között – a Boráros tértől a Március 15. térig – villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat.
Az autóbuszok a villamosmegállók közelében veszik fel az utasokat. A 2-es villamos és a villamospótló autóbusz közötti átszállásra a Jászai Mari tér felé utazóknak a Boráros téri, majd a Havas utcai, a Közvágóhíd felé utazóknak pedig a Havas utcai, majd a Zsil utcai megállóhelyeket ajánlja a BKV. A Fővám tér közvetlen környezetének elérése mindkét irányból lehetséges a villamosokkal.
Az építkezés idején a felső rakpart lezárása miatt (június 25-én teljesen lezárják a felső rakpartot is az egyetem előtt, így ott megszűnik a parkoló) a 83-as trolibuszpótló autóbuszok ideiglenesen a Csarnok tér – Pipa utca – Vámház körút módosított útvonalon járnak. A Fővám téri megálló helyett Vámház körút elnevezéssel a villamospótlóval közös új megállóhelyen lehet a járatra felszállni.
A 15-ös autóbuszok a Boráros tér végállomás felé a Belgrád rakparton a szervizúton közlekednek, ezért a Fővám téri megállóhely a Sóház utca torkolat elé kerül, illetve a járat szintén megáll a Havas utcai ideiglenes villamos végállomáson.
Az eredeti tervek szerint egyébként a villamost úgynevezett repülővágányra helyezték volna át. Ezeket az ideiglenes vágányok az alsórakparton fektették volna le a, ám a biztató kezdeti tervezés során a szakemberek olyan akadályokba ütköztek, amelyek rendkívül kockázatossá és költségessé tették volna a repülővágányok használatát - indokol a BKV.
Az egyik ilyen probléma például, hogy a Szabadság híd felújítása során (augusztus 21-én zárják le a hidat) az állványzat és a villamos nem fért volna el, ennek megoldása számos újabb beruházást igényelt volna (ideiglenes útpálya süllyesztés stb.). Továbbá kockázat volt például egy esetleges dunai árvíz is, amely megbénította volna a villamos közlekedését és emiatt lassította volna az építkezést is.
Jó hír viszont, hogy a hídlezárás előtt, várhatóan július végétől a villamos forgalmat helyreállítják a budai oldalon, a Fehérvári úton. Ezzel ismételten bekapcsolódhat a 47-es és 49-es villamos a Bartók Béla útra. Ősz elejétől pedig már az autósok is közlekedhetnek az érintett szakaszon.