Győr-Gönyű: kikötő negyedik nekifutásra
Negyedszerre próbál kivitelezőt találni a Győr-Gönyű kikötő intermodális központjának fejlesztéséhez az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, hivatalosan rövidítve Édukövízig. A szervezet még 2006-ban nyerte el a Környezetvédelmi és Infrastruktúra-fejlesztési Operatív Program (KIOP) 75 százalékos támogatását az összesen 9,7 milliárd forint költségűre becsült beruházáshoz. A pénz azonban hiába áll rendelkezésre immár több mint egy éve, az építkezés megkezdése egyre csak várat magára. A kikötőprojekt beruházására pályázók közül ugyanis eddig nem sikerült választani.
A feladat az volna, hogy a vállalkozók megépítsék a gönyűi kikötőt a Bécs-Budapest vasútvonallal összekötő 12 kilométeres iparvágányt, valamint a vízi és a vasúti áru átrakására lehetőséget adó intermodális terminál belső vasútját. De ebből a pénzből készülhetne el Komárom és Győr között - az 1-es főút 1,1 kilométeres szakaszán - az új iparvágány felett átívelő felüljáró is. Emellett a kikötő területének 140 hektárjából 25 teljes közművesítésére is sor kerülne.
A legújabb pályázatra az Édukövízig ma délelőtt hirdet eredményt. Előzetesen annyit lehet tudni, hogy a tenderre hat konzorcium adta be pályázatát. Értesülésünk szerint a versenybe szállók 5,4 és 6,7 milliárd forint közti áron vállalkoznának a kikötői beruházások megvalósítására.
Az eredetileg kalkuláltnál visszafogottabb árajánlatok mellett az Édukövízig a rendelkezésre álló keretből ki tudja majd fizetni a különféle szakértőket és a területet kiszolgáló közművek fejlesztését is. A kérdés már csak az: a gazdasági tárca, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a tendergazda képviselőiből álló értékelőbizottság döntését a beruházásért versengők elfogadják, vagy az ügy negyedszer is a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) asztalán landol-e. A bizonytalanság magyarázata, hogy az eddigi tapasztalatok a legkevésbé sem kedvezőek.
A fejlesztés közbeszerzési eljárását az Édukövízig először 2006 telén hirdette meg. Akkor hét ajánlat érkezett a kiírásban szereplő beruházások megvalósítására. Ezek közül az értékelőbizottság ötöt - különféle okokra hivatkozva - kizárt. Az egyik partvonalon kívülre szorult pályázó panaszára vizsgálódó Közbeszerzési Döntőbizottság viszont a megmaradt két versenyzőt is kizárta. Így az első közbeszerzés anélkül ért véget, hogy a pályázók kiterítették volna lapjaikat, és legalább az kiderült volna: ki mennyit kérne a programba vett munkákért.
Néhány hónappal később látott napvilágot a második tender. A gyorsított meghívásos közbeszerzésre hat pályázó jelentkezett. A legjobb ajánlatot a Vegyépszer konzorciuma adta. Az ügy azonban ebben az esetben is a KD elé került. A testület megállapította, hogy a kikötőtender kiírói hibát követtek el, mert a közbeszerzési hirdetményük késedelmes megjelenése miatt a pályázat lezárására az előírtnál kevesebb idő maradt. Ennek ellenére nem tiltották meg a szerződéskötést a Vegyépszerrel. Ez a lépés 2006 őszén az NFÜ-re maradt. Az uniós fejlesztésekkel foglalkozó szervezet úgy ítélte meg, hogy a gönyűi közbeszerzés nincs minden tekintetben összhangban a közösségi előírásokkal. Ezért azt elkerülendő, hogy a beruházónak a projekt befejezése után esetleg vissza kelljen fizetnie az uniós támogatást, inkább új eljárás kiírását rendelték el.
A kikötőtender harmadik nekifutásra sem ért révbe. A közbeszerzési eljárás dokumentációját megvásárló 14 cégből öten adtak ajánlatot. A legolcsóbban, 5,64 milliárd forintért a Strabag vállalta volna a munkát. Konzorciumát azonban az értékelőbizottság kizárta a versenyből. Így a megbízást a már akkor is fizetési nehézségekkel küzdő Viadom Zrt. nyerhette volna el 6,8 milliárd forintért. Győzelmét viszont annak ellenére nem ünnepelhette meg, hogy a KD nem találta megalapozottnak a kizárását sérelmező Strabag panaszait. A közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület ugyanis hivatalból indított eljárásában mindjárt nyolc hibát is talált a tenderen, amelyekre hivatkozva megtiltotta a szerződéskötést.
A kikötőfejlesztés közbeszerzésének sikertelensége ha másra nem is, arra jó volt, hogy a projekt előkészítő munkái zavartalanul befejeződhettek.
A május elején kiírt negyedik tenderre június 11-én beadott ajánlataikat a pályázók csütörtök reggel nyolc óráig pontosíthatták. Ezt követően az értékelőbizottságnak kellett kiválasztania a gönyűi projekt közbeszerzésének győztesét. Az eredményt menetrend szerint ma 11 órakor hirdetik ki. Ha a hoppon maradt pályázók most nem keresnek jogorvoslatot a KD-nél, az építkezés néhány héten belül megkezdődhet. Ha viszont a tender ebben az esetben sem kerüli el a támadásokat, minden azon múlik: az eljárás kiállja-e a jogi megmérettetést.
Ha igen, a gönyűi fejlesztések 2008 májusára elkészülhetnek. A pályázók ugyanis 300 napos határidővel vállalták a munkálatok befejezését. Abban az esetben viszont, ha a közbeszerzési eljárásban most is hibát találnak, elveszhet az unió 7,2 milliárd forintos támogatása. A KIOP szabályai szerint ugyanis a beruházásnak a támogatás odaítélése után két éven belül el kell készülnie. Erre pedig egy újabb közbeszerzés időigénye miatt már aligha lenne lehetőség.
Pályázók | Tagvállalatok | Nettó ár (milliárd forint) |
Colas 2007 Konzorcium | Colas Dunántúl, Colas Eger | 4,574 |
Arrabona 2008 Konzorcium | Swietelsky, Mávépcell | 4,933 |
KMR 2007 Konzorcium | Magyaraszfalt, Resonator | 5,200 |
BEM kikötő 2007 Konzorcium | Betonút, Euroaszfalt | 5,207 |
GSH Konzorcium | Gránit, Subterra, Hochtief | 5,375 |
Arrabona Konzorcium | Vegyépszer, Hídépítő | 5,611 |