Győr-Gönyű: kikötő negyedik nekifutásra

Ma eredményt hirdethetnek a gönyűi kikötő tízmilliárdos fejlesztési tenderén - immáron negyedszer. A három előző pályázatot ugyanis a vesztes felek kifogásai nyomán időről időre vissza kellett vonni. Ha a győztes kiválasztásába ismét hiba csúszik, a projekt elmaradhat, és 7,2 milliárd forint uniós támogatás is elveszhet.

Negyedszerre próbál kivitelezőt találni a Győr-Gönyű kikötő intermodális központjának fejlesztéséhez az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, hivatalosan rövidítve Édukövízig. A szervezet még 2006-ban nyerte el a Környezetvédelmi és Infrastruktúra-fejlesztési Operatív Program (KIOP) 75 százalékos támogatását az összesen 9,7 milliárd forint költségűre becsült beruházáshoz. A pénz azonban hiába áll rendelkezésre immár több mint egy éve, az építkezés megkezdése egyre csak várat magára. A kikötőprojekt beruházására pályázók közül ugyanis eddig nem sikerült választani.

A feladat az volna, hogy a vállalkozók megépítsék a gönyűi kikötőt a Bécs-Budapest vasútvonallal összekötő 12 kilométeres iparvágányt, valamint a vízi és a vasúti áru átrakására lehetőséget adó intermodális terminál belső vasútját. De ebből a pénzből készülhetne el Komárom és Győr között - az 1-es főút 1,1 kilométeres szakaszán - az új iparvágány felett átívelő felüljáró is. Emellett a kikötő területének 140 hektárjából 25 teljes közművesítésére is sor kerülne.

A legújabb pályázatra az Édukövízig ma délelőtt hirdet eredményt. Előzetesen annyit lehet tudni, hogy a tenderre hat konzorcium adta be pályázatát. Értesülésünk szerint a versenybe szállók 5,4 és 6,7 milliárd forint közti áron vállalkoznának a kikötői beruházások megvalósítására.

Az eredetileg kalkuláltnál visszafogottabb árajánlatok mellett az Édukövízig a rendelkezésre álló keretből ki tudja majd fizetni a különféle szakértőket és a területet kiszolgáló közművek fejlesztését is. A kérdés már csak az: a gazdasági tárca, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a tendergazda képviselőiből álló értékelőbizottság döntését a beruházásért versengők elfogadják, vagy az ügy negyedszer is a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) asztalán landol-e. A bizonytalanság magyarázata, hogy az eddigi tapasztalatok a legkevésbé sem kedvezőek.

A fejlesztés közbeszerzési eljárását az Édukövízig először 2006 telén hirdette meg. Akkor hét ajánlat érkezett a kiírásban szereplő beruházások megvalósítására. Ezek közül az értékelőbizottság ötöt - különféle okokra hivatkozva - kizárt. Az egyik partvonalon kívülre szorult pályázó panaszára vizsgálódó Közbeszerzési Döntőbizottság viszont a megmaradt két versenyzőt is kizárta. Így az első közbeszerzés anélkül ért véget, hogy a pályázók kiterítették volna lapjaikat, és legalább az kiderült volna: ki mennyit kérne a programba vett munkákért.

Néhány hónappal később látott napvilágot a második tender. A gyorsított meghívásos közbeszerzésre hat pályázó jelentkezett. A legjobb ajánlatot a Vegyépszer konzorciuma adta. Az ügy azonban ebben az esetben is a KD elé került. A testület megállapította, hogy a kikötőtender kiírói hibát követtek el, mert a közbeszerzési hirdetményük késedelmes megjelenése miatt a pályázat lezárására az előírtnál kevesebb idő maradt. Ennek ellenére nem tiltották meg a szerződéskötést a Vegyépszerrel. Ez a lépés 2006 őszén az NFÜ-re maradt. Az uniós fejlesztésekkel foglalkozó szervezet úgy ítélte meg, hogy a gönyűi közbeszerzés nincs minden tekintetben összhangban a közösségi előírásokkal. Ezért azt elkerülendő, hogy a beruházónak a projekt befejezése után esetleg vissza kelljen fizetnie az uniós támogatást, inkább új eljárás kiírását rendelték el.

A kikötőtender harmadik nekifutásra sem ért révbe. A közbeszerzési eljárás dokumentációját megvásárló 14 cégből öten adtak ajánlatot. A legolcsóbban, 5,64 milliárd forintért a Strabag vállalta volna a munkát. Konzorciumát azonban az értékelőbizottság kizárta a versenyből. Így a megbízást a már akkor is fizetési nehézségekkel küzdő Viadom Zrt. nyerhette volna el 6,8 milliárd forintért. Győzelmét viszont annak ellenére nem ünnepelhette meg, hogy a KD nem találta megalapozottnak a kizárását sérelmező Strabag panaszait. A közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület ugyanis hivatalból indított eljárásában mindjárt nyolc hibát is talált a tenderen, amelyekre hivatkozva megtiltotta a szerződéskötést.

A kikötőfejlesztés közbeszerzésének sikertelensége ha másra nem is, arra jó volt, hogy a projekt előkészítő munkái zavartalanul befejeződhettek.

A május elején kiírt negyedik tenderre június 11-én beadott ajánlataikat a pályázók csütörtök reggel nyolc óráig pontosíthatták. Ezt követően az értékelőbizottságnak kellett kiválasztania a gönyűi projekt közbeszerzésének győztesét. Az eredményt menetrend szerint ma 11 órakor hirdetik ki. Ha a hoppon maradt pályázók most nem keresnek jogorvoslatot a KD-nél, az építkezés néhány héten belül megkezdődhet. Ha viszont a tender ebben az esetben sem kerüli el a támadásokat, minden azon múlik: az eljárás kiállja-e a jogi megmérettetést.

Ha igen, a gönyűi fejlesztések 2008 májusára elkészülhetnek. A pályázók ugyanis 300 napos határidővel vállalták a munkálatok befejezését. Abban az esetben viszont, ha a közbeszerzési eljárásban most is hibát találnak, elveszhet az unió 7,2 milliárd forintos támogatása. A KIOP szabályai szerint ugyanis a beruházásnak a támogatás odaítélése után két éven belül el kell készülnie. Erre pedig egy újabb közbeszerzés időigénye miatt már aligha lenne lehetőség.


Pályázók Tagvállalatok Nettó ár (milliárd forint)
Colas 2007 Konzorcium Colas Dunántúl, Colas Eger 4,574
Arrabona 2008 Konzorcium Swietelsky, Mávépcell 4,933
KMR 2007 Konzorcium Magyaraszfalt, Resonator 5,200
BEM kikötő 2007 Konzorcium Betonút, Euroaszfalt 5,207
GSH Konzorcium Gránit, Subterra, Hochtief 5,375
Arrabona Konzorcium Vegyépszer, Hídépítő 5,611
A Győr-Gönyű országos közforgalmú kikötő beruházására most pályázók és árajánlataik
Forrás: Népszabadság-gyűjtés

A kikötõ felkészülten várja a nyertest. Ha lesz
A kikötõ felkészülten várja a nyertest. Ha lesz
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.