Csak egytestűeknek!
Semmi jubileum, semmi apropó; minden felhajtás nélkül a 39. Kékszalagra készül a hazai vitorlástársadalom. Az 1934 óta megrendezésre kerülő Balaton-kerülő verseny szervezői abban azért reménykednek, hogy részvételi rekord születik az idei erőpróbán: évek óta szeretnék átlépni a bűvös 500-as hajólétszámot. Tavalyelőtt 432, tavaly 479 vitorlás indult; az idén azért tetszik nehéznek a csúcsdöntés, mert - páratlan esztendő lévén - trapézos hajók nem versenyezhetnek, a szabályok értelmében ezúttal egytestű, klasszikus hajók versengenek. Emiatt aztán egy másik rekord szinte bizonyosan tovább él: a Nemere II 1955-ben 10 óra 40 perc alatt "járta körbe" a Balatont, és ezt az időt azóta is hiába ostromolják az utódok.
A bő két hét múlva, július 6-án, vagyis hagyományosan pénteken és ugyancsak megszokott módon reggel kilenckor rajtoló idei Kékszalagon több mint húsz hajóosztályban vetélkednek. Újítás a nulladik napon, azaz csütörtökön megrendezendő Kékpántlika, amelyen a legtehetségesebb juniorok mérik össze tudásukat Optimist, Laser és Cadet osztályban a Balatonfüred előtti vízszakaszon. Idei újdonság az is, hogy a legendás vitorlástelep "kiköltözik" a hajókikötőbe: a Kékszalag-fesztivál keretében a Tagore sétányon és a Vitorlás téren a versenyhez kapcsolódó rendezvények lesznek; az érdeklődők kísérőhajókról követhetik az eseményt.
Ami az esélyeket illeti, mindenki a hatszoros győztes Litkey Farkast szeretné megverni, aki természetesen a tavalyelőtt első Lisával indul. Semmit nem bíz a véletlenre, éppen ezért másfél méterrel hosszabb karbonárbocot használ, a hajót pedig ötméteresre szélesítette, hogy az összeszokott legénységnek nagyobb helye legyen a manőverezésre. A korábbi Arcadomról nevét Diegóra változtató, Rauschenberger Miklós irányította hajó sem esélytelen, tavaly a legjobb nem trapézos hajóként ért célba. Új vitorlás a kabin nélküli Avatar, amelynek kormányosa Soponyai Géza, a rutinos legénységben pedig ott lesz a két Detre fivér is.