Ötmilliós forintos bírság a Lidl-nek a "3-at kap, 2-t fizet" akciójáért
A GVH szerint a Lidl második születésnapja alkalmából kiadott akciós újságban szereplő tájékoztatást a fogyasztók úgy is értelmezhették, hogy a 2/3-ra csökkentett árú termékből kell hármat vásárolni. Ezzel szemben a vásárló már egy termék esetében is a korábbi ár kétharmadát fizette meg.
A tanács szerint a magatartás alkalmas volt a vásárlók megtévesztésre, mivel többletfogyasztásra ösztönzött, illetve azt a képzetet keltette, hogy az akciós ár mellett még igénybe vehető a klasszikus "kettőt fizet, hármat kap" kedvezmény is.
A versenyhatóság gyakorlata szerint az áruházláncok akcióiról szóló tájékoztatás érdemi vásárlói választást befolyásoló tényező, amely hatást gyakorol a gazdasági versenyre, hiszen az akciók alkalmasak a fogyasztók áruházba történő "becsábítására", s vásárlásaik nem szorítkoznak az akcióban résztvevő termékekre. Az akciók, az azokról adott tájékoztatások nemcsak az adott akciós áruk iránti keresletet növelik, hanem segítik a forgalmazott többi áru értékesítését is.
A Lidl vizsgált akciója az élelmiszerjellegű vegyes kiskereskedelem piacát érintette, amelynek jellemzője a fogyasztók fokozott árérzékenysége és a piaci szereplők között érvényesülő élénk verseny.
A GVH szerint a Lidl esetében nem tekinthető enyhítő körülménynek, hogy a céggel szemben első alkalommal került sor versenyfelügyeleti eljárásra, illetve az, hogy a kifogásolt akció csak rövid ideig volt érvényben. A Lidl ugyanis multinacionális háttérrel rendelkező vállalkozásként nem tekinthető piaci és versenyjogi tapasztalatokkal egyáltalán nem rendelkező szereplőnek, tekintettel arra, hogy már két éve Magyarországon is megnyitotta áruházait - áll a GVH indoklásában, amely szerint az akció rövid időtartama azért nem enyhítő körülmény, mert a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas tájékoztatást magas példányszámban juttatták el a háztartásokba. (MTI)