Az emelt díjas hungaricum

Eljárás indult az RTL Klub, a TV2, az ATV, a Spektrum TV és beszállítói ellen. A Gazdasági Versenyhivatalhoz nagyon sok panasz érkezett az interaktív emelt díjas televíziós játékokkal kapcsolatban. A hatóság azt gyanítja, a műsorokban megtéveszthetik a fogyasztókat.

Esténként, de sokszor napközben is kapcsolhatunk olyan adóra, amelyen egy csábos hölgy vagy jó svádájú férfi egyszerű, néha kicsit bonyolultabb kérdéseket tesz föl, esetleg két lengén öltözött lányról készült fotó különbségeiről érdeklődik a nézőtől. A könnyed időkitöltőnek látszó játék a becslések szerint többmilliárdos üzlet, amelynek tisztaságát nem nagyon lehet ellenőrizni.

Ha felhívjuk a megadott számot, elsőre kevés valószínűséggel kerülünk adásba: a bejutás szerencsealapon működik. Ha pénzt és időt nem kímélve mégis bejutunk a műsorba, valamiért az általunk adott válasz nem bizonyul jónak.

A számrejtvénynek vagy a megadott betűkből összeállítható szónak sokféle változata elképzelhető. Nem lehet ellenőrizni, vajon a végén nyertesnek bizonyult variáció az, amelyet az elején helyesként följegyzett valaki a stábban. A néző a szokásos vetélkedőkben ahhoz szokott, hogy ha a feltételnek megfelel, amit mondott, elfogadják megoldásnak akkor is, ha a feladvány készítői másra gondoltak eredetileg.

- A médiatörvény a műsorszolgáltatók nyereményjátékaival kapcsolatban nem tartalmaz szabályozó rendelkezést, és ennek megfelelően az ORTT-nek nem áll módjában eljárni ezekben az ügyekben - mondja Vékony Éva, az Országos Rádió- és Televíziótestület szóvivője. - 2004-2005-ben a testület már több nyereményjáték-műsorral - Pénzeső (ATV), Gazdagodj Okosan (TV 2) és a több csatornán is futó Nyerővonal - kapcsolatban végzett vizsgálatokat, és határozataiban kimondta, hogy hatáskör hiányában az ügyet áttette a Gazdasági Versenyhivatalhoz.

A televíziók által sugárzott telefonos nyereményjátékról az ORTT tájékoztatta a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget, a Gazdasági Versenyhivatalt és a Szerencsejáték Felügyeletet. A 2005-ben kezdődött egyeztetés során ezek a szervezetek arra jutottak, hogy egyik társhatóságnak sincs sem hatásköre, sem indíttatása, hogy - akár közös kezdeményezésként valamely jogszabály módosítása árán - az ilyen esetekben megalapozottan fellépjen a nézők védelmében.

Az ORTT áttekintette a nemzetközi gyakorlatot is. Kiderült, hogy nagyon sokféle szabályozás létezik. Vannak országok, ahol ezeket az anomáliákat a médiahatóságok, más országokban a szerencsejáték-felügyeletet végző hatóságok kezelik, vannak, ahol a versenyhivatal kompetenciájába tarozik minden ilyen üggyel kapcsolatos eljárás. S vannak Magyarországhoz hasonlóan országok, amelyekben nincs rendezve a kérdés. Mindamellett mindegyik szervezet figyel valamire: - A hívás díját egyértelműen fel kell tüntetni, azaz a betelefonálónak tudnia kell azt, mennyibe fog kerülni. Ezeknek az előírásoknak a játékok megfelelnek, illetve a szabályzat is jellemzően elérhető teletexten, tehát hatósági szankcionálásra nincs lehetőség.

Oravecz László, a Szerencsejáték-felügyelet főosztályvezetője szerint, ha a csalás egyértelmű, akkor a rendőrséghez kell fordulni. Ha pedig nem nyilvánvaló, hány megoldása is létezik például egy kérdésnek, azt feltétlenül jelezni kell. Oravecz kiköti: a törvény előírása szerint, ha a játékos tétet fizet, és ennek fejében, meghatározott feltételektől függően nyereményhez juthat, és a nyereményhez jutás vagy a vesztés kizárólag vagy túlnyomórészt a véletlentől függ, szerencsejátékról beszélhetünk.

Ennél a mondatnál némileg akadékoskodom: a bekerülés a szerencsétől függ, a válasz szintén múlhat ezen. Mi kell még?

- Az egyes telefonos játékok minősítésével kapcsolatban a részvételi feltételek teljes ismeretében lehet megnyugtató választ adni, hogy tudásalapú vagy szerencsejátéknak minősülő játéknak tekintendők-e - mondja a főosztályvezető.

- Tavaly különösen sok panasz érkezett - szögezi le Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője. 2006-ban ezt jelezték is az Országgyűlés előtti éves beszámolójukban. - A versenyhivatal nem zárja ki, hogy az interaktív televíziós játékok szervezői megtéveszthetik a fogyasztókat, mivel a játékba való bejutás feltételeiről nem adnak pontos tájékoztatást. Ráadásul a játékok egyes elemei és azok összhatása tisztességtelenül befolyásolhatják a fogyasztók döntéseit.

Mindezek tisztázására elindítottak több eljárást is a legnagyobb tévétársaságok és beszállítóik ellen (MTM-SBS Zrt. (TV 2), az Argo-TV (ATV), az Iko New Media (RTL Klub) és a Spektrum TV Zrt. és műsorkészítőik ellen. A vizsgálatok legkésőbb ez év szeptemberében zárulnak le.

Negyven ország 80 tévécsatornáján naponta 140 óra adást Indiától Mexikóig, Nigériától az Egyesült Államokig sugároz egy cég Magyarországról. A társaság főként külföldi televíziókon futó telefonos játékokat gyárt. A kontinenseket átívelő élő adásban dolgozó szerkesztőket és a műsorvezetőket napi hat-nyolc órában készítik föl. A tananyag saját fejlesztés: matematikusok, pszichológusok és játékelemzők írták főként annak a technikájáról, hogyan lehet a nézőket rávenni, hogy - a nyeremény reményében - minél többet telefonáljanak.

Egyszerû játéknak látszik, de óriási üzlet a szervezõknek
Egyszerû játéknak látszik, de óriási üzlet a szervezõknek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.