Kiszálltak a piramisból

Egy jól képzett, harmincas menedzser talán el sem tudja képzelni: eljöhet a perc, amikor saját lábán kényszerül megállni. Ám a sikeres vállalkozók között aránylag kevesen vannak egykori magas beosztású vezetők. A többség kevésbé sikeres: apró vállalkozások, afféle "one-man-show"-k tulajdonosa, és nem szívesen jelenik meg a lapokban.

Mindnyájunknak szembe kell néznünk azzal, hogy alkalmazottnak lenni hasonló a piramisjátékhoz. Az előrelépők száma a piramis csúcsa felé haladva egyre csökken. A vezérigazgatói székig kevesen jutnak el - jegyezi meg Préda István, a közepes méretű cégek eladásában tanácsadóként közreműködő Magánbankár Kft. ügyvezetője és tulajdonosa. Préda az ABN Amro Bank elismert munkatársa volt, szépen haladt felfelé a ranglétrán a vezérigazgató-helyettesi székig, jó fizetéssel, előléptetésekkel és saját ütőképes csapattal, amelyet zömében maga válogatott. Bár szeretett volna önálló lenni, a havi fixet, a prémiumot, a jó szakmai munkát és a beosztással járó presztízst nem szívesen kockáztatta volna. A bankon belül is viszonylag önálló belső vállalkozónak érezte magát.

Azután az ABN Amro magyarországi leányát felvásárolta a K&H Bank belga tulajdonosa, és Préda fél tucat vezető kollégájával az utcán találta magát, karrier, csapat, iroda, autó, státus nélkül, visszafizetendő lakáshitellel. A nagynevű-cég-gondoskodik-sikeres-munkatársairól illúziótól el kellett köszönnie, és vállalkozóként a semmiből elindítania a Magánbankár Kft.-t.

- A legelső dolog, amit meg kellett tanulnom, a félelemnélküliség volt. A korábbi munkám során kialakított kapcsolatok csak egy ideig biztosítanak munkát, utána magamnak kellett megbízásokat szereznem, hogy a növekvő cég növekvő költségeihez a bevételt is megteremtsem. Felelős voltam nemcsak a családom, de ahogy lassan bővült a cég, munkatársaim megélhetéséért is - mondja a cégtulajdonos.

Gyakran látjuk, hogy multinacionális cégek leköszönt vezetői vagy pénzügyi szakemberek kényszerből vállalkozásba kezdenek, többségük azonban, amint módja van rá, visszatér egy nagy cég vezérkarába. Mások, ha tehetik, inkább felügyelőbizottságokban jutnak jövedelemhez, a szerencsésebbek egyetemi katedrán hasznosítják tudásukat, vagy vagyonuk befektetésével foglalkoznak addig, amíg megtalálja őket a következő komoly beosztás. Ha mégis vállalkozásba fognak, leggyakrabban minimális befektetéssel létrehozható, de jól csengő nevű tanácsadó céget alapítanak.

- A jövedelem sokuknak nem is fontos, már kerestek annyit, amennyiből kényelmesen megélnek - teszi hozzá Csík Klára, aki egy vezetőknek tanácsot adó coaching cég tulajdonosa. - Amikor én egy multinacionális cég, az Unilever értékesítési vezetőjéből önálló vállalkozóvá váltam, az első nagy sokk az infrastruktúra elvesztése volt. Eleinte nem volt titkárnő, nem voltak munkatársak, akiknek a kisebb feladatot delegálni lehetett, és magamnak kellett elvinni a kocsit lemosatni - idézi fel a kezdeteket a tanácsadó.

- Komoly nehézség az is, hogy a kapcsolatok átalakulnak. Akihez eddig kérni jöttek, mint egy nagy cég vezetőjéhez, annak vállalkozóként magának kell bekopogtatnia megbízásért korábbi ismerőseihez. Ezt sokan nem tudják feldolgozni. Az én helyzetem talán könynyebb volt, mert az Unilevernél is marketing- és értékesítési területen dolgoztam - teszi hozzá.

Hasonló szerencséje volt Steinglauber Tamásnak is, aki több váltást is sikeresen végigcsinált. A nyolcvanas években az akkoriban nagyhatalomnak számító, 35 milliárd forint árbevételű Konsumex Külkereskedelmi Vállalat konfekciótermékek és háztartási gépek beszerzésével foglalkozó üzletkötője volt, majd a cég bécsi leányvállalatát vezette. Innen a háztartási gépgyártókkal kialakult kapcsolatai és a rendszerváltás az Indesit, majd a Moulinex újonnan megalakult magyarországi leányvállalatainak ügyvezető igazgatói székébe repítette. - Negyvenéves kor után hirtelen elfogynak az állásajánlatok, nyomulós értékesítőknek a multik Magyarországon kizárólag harmincasokat látnak szívesen - mondta Steinglauber, akinek azonban sikerült megtalálnia a helyét, méghozzá annak köszönhetően, hogy akkor, amikor még multinacionális cégek vezető munkatársa volt, barátai megkeresték, hogy pénzügyi befektetőként szálljon be új vállalkozásukba, Magyarország első online állásközvetítő cégébe, a 4smarts Kft.-be. Amikor elfogytak az állásajánlatok, marketingért és üzletfejlesztésért felelős igazgatóként csatlakozott cégéhez, amely ma az öt legnagyobb magyarországi online állásportál egyike, és emellett toborzási szoftvereket fejleszt.

Eszes László, aki az R. J. Reynolds magyarországi, majd a cég svájci központjában stratégiafejlesztésért felelős igazgató volt, szintén maga választotta a vállalkozói létet. - Előtte azonban a globális stratégiai tanácsadó cég, az AT Kearney magyarországi irodájának létrehozását bízták rám. De azt éreztem, hogy egy nagyvállalatnál fő feladatom, hogy egy másik országban ülő főnökeimnek jelentéseket írjak. Magánvállalkozóként egy sokkal kisebb cégnél én hozom a döntéseket - foglalja össze indokait Eszes. Először a KFKI keretein belül próbált felépíteni egy tanácsadási üzletágat, majd üzlettársaival kivásárolta a Láng Holding tréningcégét, amely ma már a Grow Consulting Tanácsadó Kft. néven szervezetfejlesztési tanácsadó és fejvadász céget is magába foglaló cégcsoport.

- Egyéni vállalkozóként persze hátrányként jelentkezik, amit korábban előnynek éreztem: nem fordulhatok a főnökömhöz tanácsért, és nem kérhetek pénzt a központtól, ha nem sikerült jól egy hónap, hanem elő kell teremtenem a munkatársak fizetésére elegendő bevételt. Ha két-három nagyobb megbízást egyszerre veszítenék el, az rövid távon már veszélyeztetné a cég fizetőképességét - érzékelteti a potenciális nehézségeket Eszes László. Szerencsére ezek csak elméleti kockázatok, mert a Grow-csoport már harmadik éve nagyon sikeresen növekszik.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.