Túl gyors volt az Invitel?
Az ÁAK múlt év októberében írt ki tárgyalásos közbeszerzési eljárást az autópálya-üzemeltetéshez kapcsolódó telefon-, digitális adatátviteli, továbbá állandó internet-hozzáférési szolgáltatás nyújtására kétéves időtartamra. Korábban ezt a szolgáltatást a Magyar Telekom látta el, igaz, nem teljesen a mai formájában, mivel a 2006-os közbeszerzés apropója egyben a hálózatbővítés is volt. A közbeszerzés előzetesen becsült értéke nettó havi tízmillió forint volt, a nyertes Invitel végül 6,7 millió forintos havi szolgáltatási díjért vállalta a megbízást. A pályázatra az Invitel mellett a Magyar Telekom, illetve a PanTel is jelentkezett, de a PanTel ajánlatát az ÁAK érvénytelennek minősítette.
A döntőbizottsági eljárás a Telekom panaszára indult el. Kiderült: a nyertes Invitel több vidéki, illetve fővárosi hely esetében nullanapos határidővel vállalta az üzembe helyezést, mivel ezeken a helyeken már eleve volt valamilyen kiépített adatátviteli rendszere, így a bővítés gyakorlatilag néhány munkaórát vett volna igénybe. Azonban az eredeti dokumentációban az ajánlatkérő megszabta az egyes szolgáltatások létesítésének minimális időtartamát. Az ÁAK 2007 elején jelezte: amennyiben az ajánlattevők ezeknél rövidebb időtartamokat tüntetnek fel, az ajánlat érvénytelen. Az Invitel ajánlatában feltüntetett azonnali teljesítési ajánlatot az ÁAK észrevette, és magyarázatot is kért rá az Inviteltől. A cégnek azonban a végső ajánlattételi határidő után már nem volt lehetősége módosítani a pályázatán.
Mindazonáltal az ÁAK hozzánk eljuttatott nyilatkozata szerint a döntőbizottság tévesen értelmezte a dokumentáció előírását, mivel a szolgáltatás létesítésének minimális technológiai időtartama kizárólag az újonnan létesítendő szakaszokra vonatkozott. Az ÁAK szerint az Invitel meglévő végpontjai nem minősülnek előteljesítésnek sem, mivel a nyertes saját kockázatára és ellenérték nélkül hajtotta végre a fejlesztéseket, amelyek értelmében jogszerűen tette a nullanapos vállalását.