Nemcsak haragból fújnak a városra

A graffitisekkel szembeni ellenérzések eloszlatására - ahogy az érintettek mondják - "legálfalas fújást", azaz nem tiltott falfirkálást szervezett egy művészeti kellékeket is forgalmazó üzlet múlt szombaton. A rendezvényre a meghívott huszonhárom ismert utcai alkotó mellett bárki nevezhetett, hogy a IX. kerületi Tűzoltó utca egyik szórakozóhelyének falait sajátos eszközeivel kidíszítse. A szervezők célja az új keletű művészet népszerűsítése mellett az volt, hogy felhívják a firkálók figyelmét a város normáinak tiszteletére.

A falakra leginkább az utcákról is visszaköszönő művészneveket fújták rá (a legtöbb graffiti csupán a készítője nevét teszi közzé egyedi, méretes betűkkel), ám terjed az új irányzat is, amit az mutat, hogy portrét, nőalakot ábrázoló úgynevezett karakterrajzok is felkerültek a szabad felületekre. Hagyományosan azonban a betűk felfestése számít graffitinek, a falfirkász világbajnokság neve is Write For Gold, azaz Írj az aranyért. Mint a verseny résztvevői elmondták: egyedi vonalvezetéséről bárkinek a művét fel lehet ismerni. Végső soron ez is a cél: minél több emberhez eljuttatni a készítő nevét. Ezért szokták az elkészített feliratok fényképeit a világhálón is közzétenni - igaz, ez a lebukás kockázatát is jelentősen megnöveli.

A hétvégi találkozón fiatal tehetségek is felbukkantak, egy tizenéves lányt például szülei hoztak el a rendezvényre, ő pedig látványos portréval járult hozzá a falfelület összképéhez. Az egyik meghívott vendég, aki civilben grafikus, azt mondta: képességeit soha nem használta mások bosszantására, azaz mindig csak olyan helyre festett, ahová szabad volt. A Tűzoltó utcaihoz hasonló, engedélyezett felületre való festés ugyanis korántsem egyedülálló kezdeményezés, június 30-án például az óbudai Hajógyári-szigeten lesz rá alkalom, itt a graffiti világbajnokság kelet-európai selejtezőjét tartják.

Az érintettek szerint azonban az efféle, steril környezetben megtartott versenyekből éppen a lényeg hiányzik: az izgalom, a bujkálás. Akit pedig nemcsak a művészi hajlam, de a lázadó szellem is hajt, annak a legnagyobb kihívást a MÁV szerelvényeinek lefújása jelenti - tudtuk meg az egyik résztvevőtől. Igaz, a Keletinél és a Nyugati pályaudvaron már évek óta nem volt erre példa, aminek az lehet az oka, hogy a graffitisek áttértek a nyílt pályán pihenő vasúti kocsik festésére. A Keletiben ugyanis évekkel ezelőtt figyelőszolgálatot szerveztek az éjszakai kocsifestők lefülelésére. Bár a vasútőrök sokszor nem érték utol a tizenéves graffitiseket, az többször is előfordult, hogy a Kerepesi úti temetőbe menekülő fiatalokat az őrkutya szájából kellett kiszabadítani.

Ami a festékszóró mögül nézve alkotás, az az összefújt felület tulajdonosa, jelen esetben a vasúttársaság szerint egyszerű rongálás. Egy-egy graffiti eltávolítása legalább félmillió forintba kerül. A MÁV Északi Járműjavítójában érdeklődésünkre elmondták: a kocsit a szerkezeti egységek szerint kell újrafesteni, adott esetben pár betű miatt akár több négyzetméteres felületen is. A legnagyobb dicsőség ugyanis az érintettek szerint a nemzetközi vonatok lefújása: az alkotó kézjegyét így külföldön is látják. Másoknak elég publicitást jelentenek a BKV járatai is, az összefestett járművek megtisztítására tavaly mintegy 80 millió forintot költött a társaság. Ezen a pénzen épp egy vadonatúj Volvo buszt vehetett volna a BKV.

A \'legálfalas fújásban\' kevés izgalom akad
A \'legálfalas fújásban\' kevés izgalom akad
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.