Hobbes Tamás és a farkasok

Aki még sose hallotta Thomas Hobbes - vagy ahogy még a múlt évszázad előtti században mondták a magyarok: Hobbes Tamás - nevét, azok is tudnak az embereknek a farkasokéhoz hasonlatos rossz híréről. Thomas Hobbes alaptétele, a mindenki háborúja mindenki ellen felidézte latinul olvasó közönségében Plautus szállóigévé lett jellemzését az emberről: homo homini lupus, vagyis az ember az embernek farkasa.

 

 

 

A XVII. századi rettenetes hatású vallásháborúk láttán, amelyekben keresztények és keresztyének ontották egymás vérét, máig forgatott, zord állambölcseleti művében, úgy ítélte meg, hogy "az emberi élet magányos, szegényes, csúnya, állatias és rövid". A létért küzdő emberek vérengző állatok, s éppúgy egymást falják fel, mint a farkasok. Ilyen az ember eredendően, ilyen az úgynevezett természeti állapota, s ezért ő úgy találta, hogy az emberi élet és a vagyonvédelem érdekében egy "halandó istenre", a mindenható államra kell az élhető rend fenntartását bízni. Nem kertelt, ezt bizony ő is szörnyetegnek, Leviatánnak tekintette, de meglátása szerint csak egy ilyen könyörtelen földi mindenható képes az embernek a vérszomjas farkasokéhoz hasonlatos természetét megfékezni.

Hogy szörnyeteg-e az újkori európai államintézmény vagy inkább jótétemény, nos, azon régóta vitatkozgatnak az érintettek: mi államtagok mindannyian. Az viszont csak az utóbbi időkben vetődött fel, hogy Hobbes Tamás nem volt-e méltánytalan a farkasokkal, vagy úgy általában az állatvilággal szemben. Az állati viselkedés új keletű tanulmányozása, az etológia, az aprólékos és tárgyilagos megfigyelések sorozatai nyomán kedvezőbb képet fest a farkasokról, mint az európai folklór, amelyben nincs rettegni valóbb az ordas farkasnál, s félelmetesebb a farkasüvöltésnél. A farkasoknak igen fejlett szociális intelligenciája van - figyelmeztet bennünket Csányi Vilmos, s nemcsak versengenek egymással a falkában kialakult hierarchikus pozíciókért, hanem kooperatív készségük is meghökkentően magas szintű, s többirányúan figyelemmel vannak egymás iránt. A farkasok egymással kapcsolatos, sokoldalú együttműködésre való képessége csillogó evolúciós eredmény. Minél többet hall az ember a farkaskutatóktól a farkasok játékosságáról, kitartó és állhatatos párválasztási szokásairól, a kölykök védelméről, a falka területmegtartó, s más falkák területét viszonylag tiszteletben tartó viselkedéséről (esetenként több száz hektáros területekről és azok topográfiai "észben tartásáról" van szó), annál inkább sértőnek érzi a farkasokra nézve Hobbes Tamás gondolatmenetét.

Mert nem arról hallunk-e napról napra, hogy mi meg képtelenek vagyunk az együttműködésre? Hogy nem értünk szót egymással. Sőt, hogy szóba se állunk egymással. Mily sok konferencia szerveződik a dialógus, vagyis a különböző nézetűek, vallásúak párbeszédre való késztetése végett. Bizonyára azért, mert többünkből vészesen hiányzik ez a készség - aminek hiányát kormányunk és ellenzékünk hosszú évek óta szemünk láttára, fülünk hallatára demonstrálja előttünk. A verseny nem elég - furtonfurt hangoztatása meg egyenesen értelmetlen - együttműködésre is szükség van. Ráadásul az együttműködés egy fokkal fontosabb a versenynél, különösen a társadalmiság szempontjából, amely pedig az embert az evolúció során kitüntetett pozícióba helyezte. Az emberek közötti együttműködésnek meg valamiféle párbeszéd az előfeltétele. Párbeszéd, de kivel is? A dialógusról való általános bölcselkedés néha már határtalannak tetszik, ezért is jutott eszembe Kosáry Domokos egy idevágó megjegyzése egy múltkori beszélgetésen, ahol már megint a dialógus hiányának taglalásával töltöttük az időt. 15 vagy 20 évvel ezelőtt egy újságíró a dialógus fontosságáról és az ahhoz szükséges türelemről faggatta Kosáry Domokost, aki röviden kifejtette, hogy a párbeszéd és a tolerancia alapelemei a demokratikus magatartásnak, bár ő idiótákkal nem hajlandó beszélgetni, s értelmetlenségek hallatán türelme is gyorsan elfogy. Kétségtelen, a bolondságokat beszélőkre kár a drága időt pazarolni. De honnan tudjuk, hogy ki beszél bolondságot? Valljuk meg, ezt nem mindig könnyű eldönteni - főleg akkor nem, ha a tudományos kutatásokon kívüli területre kerülünk. Azt azonban, hogy kinek a szavai mögött van erő, politikai súly, azt talán könnyebb. Ez a súly ugyanis valahogy megmutatkozik, számba- és figyelembe kell venni. Ettől persze még beszélhet bolondot a politikailag erős (ha saját álláspontunktól jelentősen eltérő, amit mond, eleve hajlamosak vagyunk bolond beszédnek érteni), de ereje miatt a párbeszéd még így is megfontolandó. S ettől válik nehézzé a dolog.

A politikai élet kutatásának van egy új területe a politikai jellegű beszéd tanulmányozása, a politikai diskurzuselemzés. E kutatás egyik jelesét, Szabó Mártont nemrég Bibó-díjjal tüntették ki, s a díjat elfogadó beszédében, melynek tárgya a politikai ellenfél és ellenség megkülönböztetése volt, tett néhány markáns észrevételt. Az egyik az, hogy a demokrácia kompetitív természetű, és aki részt vesz a politikai életben, az eleve versenyhelyzetben van, s ha különböző mértékben is, de mindenki az ellenfele. Más az ellenségképződés mechanizmusa. Amire azért van szükség és lehetőség, mert a demokráciának is vannak határai. E határokat pedig az ellenség megnevezésével és jellemzésével jelöljük ki. Megnevezzük tehát azokat, akik a demokrácia határain kívül vannak. Erre ők meg kijelölik például azokat, akik a nemzet határain vannak túl. S ez aztán így megy napról napra, s - látható - nem is olyan könnyű megmondani ki beszél bolondokat.

Nyilvánvalónak tetszik tehát, hogy a politikai élet versenyhelyzetei és ellenségképződései mindig adottak, de ezen adottságokon túl ott a feladat: a bizalomkeltés és az együttműködés megteremtése. A demokratikus politikus erényei éppen nem a kakaskodó harciasságban, sokkal inkább a bizalom felkeltésében, nem a legyőzésben, hanem a meggyőzésben, az együttműködés biztosításában van. Az állatok viselkedésének tudományos megfigyelése ma jobb színben tünteti fel a farkasokat, s ámulva olvasunk társas viselkedésük érdekességeiről. Az etológusok se csinálnak persze bárányt a farkasból, mert lét- és fajfenntartásuk okán valóban vadásznak, megölik áldozatukat, s legkevésbé sem rajonganak a másik farkasfalka iránt. Egyébiránt igen szociábilisak. Az ember persze még inkább az, de sokszor úgy találjuk, nem eléggé. A sok öngerjesztő, "kommunikatív" ellenségeskedés miatt nem annyira, amennyire ésszerű és kívánatos volna. Bizonyos időkben a politikai szembenállások már fárasztóvá, unalmassá és értelmetlenné válnak. Legkésőbb persze az aktívan szemben állók szemében, akikről az elkötelezetlen szemlélőknek mindegyre az etológia kifejlődése előtti farkasképzetek jutnak eszébe. Hobbes Tamás farkasai.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.