Elcsúszhat az e-útdíjszedés
Alku kötetett a kormánypár-tok között az elektronikus útdíjrendszerről (ED). Legalábbis erre utal, hogy kiépítéséről a nagyobbik kormánypárt hirtelen megváltoztatta álláspontját. A matricás autópályadíj-rendszer fokozatos leváltására hivatott rendszer pályáztatásának a liberális gazdasági tárca felügyelete alatt készült tervét a szocialista képviselők az Országgyűlés költségvetési, pénzügyi és számviteli bizottságában néhány napja még elutasították. Szerdán azonban Puch László, a gazdasági és informatikai bizottság szocialista elnöke néhány módosítással ugyan, de szabad utat adott a megtett úttal arányos díjakat alkalmazó rendszer projektjének.
Június 25-ig várják az Országgyűlés jóváhagyását az ED-rendszer közbeszerzési eljárásának megindításához a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnál (KKK). A honatyák fejbólintására azért van szükség mert a beruházás és a hozzá tartozó szolgáltatások költsége várhatóan meghaladja majd az 50 milliárd forintot. Szinte biztosra vehető azonban, hogy a Kóka János gazdasági miniszter által az ED közbeszerzésének lebonyolítására kiválasztott és a projekten 2005 ősze óta dolgozó társaság már nem sokra megy majd a parlamenti szabad jelzéssel. A szocialisták kezdeményezésére ugyanis a KKK kénytelen lesz átengedni a már előkészített projektet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek.
A feladatátadás indokai után a szakminisztériumban hiába érdeklődtünk. Csupán annyit tudtunk meg: elfogadják az Országgyűlés gazdasági bizottságának javaslatát. Az ED közbeszerzési eljárásának lefolytatására szerintük a NIF is fel van készülve. Más kérdés, hogy egyelőre nincs válasz arra: az infrastruktúra-fejlesztésekért felelős csúcsszervezet a projekttel együtt átveszi-e az előkészítő szakembereket is, vagy inkább tiszta lappal vág neki a költségesfejlesztés menedzselésének.
A 885 kilométer autópályán és az országon átvezető európai tranzitútvonalakhoz tartozó egyes főutakon kiépítendő rendszer a korábbi számítások szerint 2008-2013 között 92,8 milliárd forint költségvetési kötelezettségvállalást igényelne. Ezen belül az állam legfeljebb 69,3 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizetne az ED 26,4 milliárd forintos kiépítéséért, valamint ötéves üzemeltetéséért. Igaz, a javaslatok szerint ezek a költségszámok kikerülnének az országgyűlési határozatból.
De a módosító javaslat látszólag függőben hagyná azt is, hogy ki és mennyiért végezné a díjszedés és az úthasználat jogosultságának ellenőrzését. Ez az eredeti elképzelések szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. feladata lenne. A céget azonban már nem nevesítenék, és a feladatra betervezett 23,5 milliárd forintos költségprognózis is eltűnne a szövegből.
Az ED közbeszerzéséért felelős KKK leváltásának támogatásával a gazdasági tárca lényegében feladja a rendszer 2008-as szolgálatba állításának tervét is. Attól függetlenül ugyanis, hogy a NIF a KKK szakembereivel vagy nélkülük dolgozik majd, a feladatátadás a nyár végéig elhúzódhat. Így az ED-tender megjelenése is csak őszre várható. Ami egyben azt is jelenti: valószínűtlen, hogy a NIF az eredetileg tervezett határidőre - a szövegből szintén kihúzott 2007. december 31-re - alá tudja majd írni a közbeszerzési eljárás győztesével a kivitelezési és üzemeltetési szerződést.
Noha magának a versenyeztetés megkezdésének is új határidőt szabnának, július 1-je helyett a tendert a parlamenti felhatalmazás megszületését követő két hónapon belül kellene kiírni.
Így reálisabb, hogy a szerződéskötésre csak 2008 derekán kerülhet sor. Az autópályákon és a főutak egyes szakaszain egyaránt működő díjszedő rendszer bekapcsolására pedig 2009 eleje helyett leghamarabb az év közepén, rosszabb esetben esetleg 2010-ben kerülhet sor.