Aquincumi híd: tíz év múlva
A MÁV azonban nem várt a fővárosra, kiviteli szerződést kötött a Hídépítő Zrt.-vel, az előkészítési munkák pedig már folynak, a hídfelújítás miatt pedig 2008 május és szeptember között várható vágányzár. "A vasúti híd átépítése ellehetetleníti, hogy ebben a közlekedési sávban közös közúti-vasúti hidat építsünk" - olvasható a Hagyó Miklós városüzemeltetési, Horváth Csaba humánpolitikai és Ikvai-Szabó Imre városfejlesztési főpolgármester-helyettes által közösen jegyzett anyagból.
"A rendelkezésünkre álló területsávban, a vasúti pálya északi oldalán csak a tervezett kétszer kétsávos közúti pálya helyezhető el, kötöttpályás tömegközlekedési jármű elhelyezésére nincs mód." Ennek hiányában viszont a közlekedési minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a 2007- 2008-as akciótervben az aquincumi híd építését nem támogatja - derül ki az uniós akcióterv mellékletéből.
Kérdés, hogy uniós támogatás hiányában honnan lesz pénze a fővárosnak a beruházásra. Az átkelő és a 10-es út M3-as autópálya közötti, Körvasút menti körútszakasz megépítése ugyanis együttesen 81,6 milliárd forintba kerülne. A híd és a kapcsolódó úthálózat elemeinek már korábban elkészültek az engedélyezési tervei. Rendelkezésre áll az átkelő megvalósíthatósági tanulmánya is.
Annyi bizonyos, hogy a főváros mindenképpen a drágább hídváltozatot fogja majd egyszer megépíttetni. Már a városháza által az átkelőről hét évvel ezelőtt rendelt, lapunkban akkor ismertetett tanulmánytervek szerint is olcsóbb lett volna közös vasúti és közúti hidat építeni. Sigray Tibor, Széchenyi-díjas hídépítő mérnök, a Lágymányosi híd tervezője korábban felvetette, hogy olcsóbban és egyszerűbben is meg lehetne építeni a vasúttal kombinált közúti hidat oly módon, hogy megerősítik a meglévő vasúti átkelő pillérjeit, az útpályák pedig két oldalról fognák azt közre. Sigray szerint ezzel rengeteg pénzt lehetett volna megspórolni, hiszen az általa javasolt megoldás révén nem volna szükség új pillérekre. A városháza a javaslatot nem támogatta, és vitatta a tervező elgondolását, mondván, a régi pillérek megerősítése ugyanannyiba kerülne, mint újakat építeni.
Ha varázsütésre rendelkezésre is állna a hídépítéshez szükséges summa, a beruházás útjában akkor is több akadály tornyosulna. Újpest önkormányzata ugyanis már korábban változtatási tilalmat rendelt el a pesti hídfő környékére, ahol három, tízemeletes házat is el kellene bontani, hogy legyen hely a híd folytatásának.
Az aquincumi híd - amellett, hogy Budapest negyedik körútjának része volna - öszszeköttetést teremtene a két "ikerváros", Újpest és Óbuda között, tehermentesítené a túlzsúfolt Árpád hidat, és segítené az utolsó, önkormányzati kézben lévő, városrésznyi szabad terület, a III. kerületi Mocsárosdűlő, valamint az óbudai gázgyár környékének fejlesztését. A főváros az évtized elején még azon a véleményen volt, hogy ezen átkelőre a városnak sokkal égetőbb szüksége van, mint a városhatáron kívül eső, M0-ás északi hídra. A beruházás egyébként szerepel a középtávú fővárosi fejlesztéseket összefoglaló Podmaniczky-programban, és a Gyurcsány Ferenc és a főpolgármester által a tavalyi választások előtt aláírt Budapest-szerződésben is.
Őszre születhet meg az a településrendezési szerződés, amely a Csepelt és Albertfalvát összekötő híd nyomvonalát is tartalmazó szabályozási terv alapja lehet - mondta lapunknak Ikvai-Szabó Imre, városfejlesztési főpolgármester-helyettes. A csepeli szigetcsúcs 27 hektárját két éve megvásároló spanyol ingatlanfejlesztő, a Fadesa és a főváros zárt ajtók mögött kötött megállapodást tavaly, információink szerint ennek része volt, hogy a cég részt vállalna a környék infrastrukturális fejlesztéseiből, többek között egy új Duna-híd megépítési költségeiből. A városházán jelenleg négy változatot is vizsgálnak, a legvalószínűbb, hogy a Galvani út vonalában lévő átkelőre esik a választás.