Nős tények
Bárgyú mosolyú nőcske, hatalmas, kibuggyanó mellekkel. Mellette pöttöm ragasztós tubus. És a felirat: Univerzális szilikon. Ehhez hasonló fényképek közt cirkálok a Deák téri Gödör aulájában: épülő lakópark előtt falatka bugyiban örvendező lányka, testápolás címén férfikarokkal beterített, meztelen modell és diétás csokiszeletet erotikusan bekapó sztár társaságában. A kiállítás "tárgyai" eredetileg cseh, lengyel, szlovák, magyar óriásplakátok, amelyek aztán a bemutatótér méreteit figyelembe véve kisebb fotókká zsugorodtak.
Kár.
Így kicsit az az érzése az embernek, mintha a New York-i Filharmonikusokat recsegős táskarádión hallgatná. Nem jön a várt hatás. Sokkolni csak a szexista reklámok legádázabb ellenségeit bírják a képek, ekkorában. Inkább arra alkalmasak, hogy sűrített, miniatürizált formában ömlesszék elénk a látványdzsungelt, amelyen nap mint nap átvágunk. A főszervezők, a nők jogaiért kardoskodó Tűsarok.org internetes magazin és a Fiona Alapítvány az elmúlt évek hasonló témájú, prágai és wroclawi konferenciáin és kiállításain fellelkesülve döntöttek: egynapos konferenciával, nemzetközi fotókiállítással, videofilmek bemutatásával hívják fel a figyelmet a nőket szexuális csaliként ábrázoló reklámok tűrhetetlenségére.
- Jane Austenről egyetlen hiteles festmény létezik, azt viszont nem találta elég vonzónak a kiadó, hogy az életéről szóló könyv borítójára tegyék. A képet ezért grafikai úton kisminkelték, és még a frizuráján is javítottak - olvas fel egy internetes oldalon publikált cikkből Pelsőczy Réka színésznő a megnyitón. Hiába, akármilyen nő ma nem rúghat labdába. Aztán következik a gyerekeknek szánt - krómrúdból, szexi öltözetből és sztriptíztáncot oktató DVD-ből álló - termék leírása, amelynek árusítását a vásárlók mélységes felháborodása ellenére sem szüntette be az üzletlánc, csak a játékrészlegről áthelyezte a fitnesz szekcióba.
Röhögünk.
Felteszem, kínunkban, hiszen a jelenlevők épp azért gyűltek itt össze, mert siralmasnak találják azt a világot, ahol photoshoppal "csonkolt", tökéletes nőstényekkel adnak el mindent. Telefon-előfizetést, árleszállítást, dupla hamburgert. És egyúttal azon a világon is röhögünk, amelyben az öntudatos nőket tömörítő szervezetek és a reklámozók egymásnak feszülve szajkózzák: sértő-humoros, szexista-pikáns, jogszabályellenes-marketingfogás.
Bizonyos reklámszakemberek szerint ez az egész nem új keletű probléma, mindig is nőkkel hirdettek, a hatvanas években az "esztergagéptől a teheneknek gyártott nyalósóig mindent". Talán már a pompeji falfestményen is szerepelt egy bögyös pultos asszony a bormérés szövege mellett, morfondírozok. Csak lekopott.
Egy biztos. Az ideális nőket ábrázoló plakátok között bátortalanabbul csipegetünk a megnyitó csokis muffinjából.
- További információ: Reklámok és NEMek