A Fidesz nem támogatja az e-útdíj javaslatot

A Fidesz nem támogatja az elektronikus útdíj rendszerről szóló kormányzati javaslatot - jelentette be Márton Attila, az ellenzéki párt országgyűlési képviselője és Barsiné Pataki Etelka, a Fidesz EP-képviselője.

Márton Attila közölte: a Fidesz azt kéri a kormánytól, hogy vonja vissza az e-útdíjrendszerről szóló országgyűlési határozati javaslatot. Mint mondta, a Fidesz csak akkor tudja támogatni az uniós rendeleten alapuló előterjesztést, ha a kormány konzekvens közlekedéspolitikát dolgoz ki, és olyan világos díjstratégiát készít a fuvarozókkal való megállapodások alapján, amely 5-8-10 évre ad képet az autópályadíjakról. Szerinte elfogadhatatlan, hogy a kormány a fuvarozókkal való előzetes egyeztetések nélkül, a mainak 4-10-szeresére emelné a tehergépkocsik úthasználati díját.

A politikus hozzátette: azt is elvárják a kormánytól, hogy tartsa be az uniós rendeletben foglalt határidőket, és ne akarja korábban bevezetni az emelt útdíjat. Mint mondta, az uniós rendelet szerint 2010-ig csak a 12 tonnás, vagy annál nehezebb járművekre vonatkozik az útdíjfizetés, 2012-től pedig a 3,5 tonna feletti tehergépjárművekre is, ezzel szemben a kormány már jövőre emelt útdíjra kötelezné a 3,5 tonna feletti teherautókat. Márton Attila szerint a javaslatot azért sem tudják támogatni, mert PPP-konstrukciót tartalmaz. A Fidesz egyetért a használattal arányos útdíj bevezetésével, és támogatja a zajterhelés, a légszennyezés, illetve a nagyobb átmenő forgalom szerinti differenciálást is - mondta.

Barsiné Pataki Etelka arra hívta fel a figyelmet, hogy a e-útdíj bevezetése kapcsán az unióban mindenki a hazai fuvarozók helyzetbe hozására törekszik, így ha Magyarország a jogszabályi lehetőségeken belül nem biztosít előnyt a magyar fuvarozóknak, akkor versenyhátrányba fognak kerülni. Az EP-képviselő arra is figyelmeztetett: az uniós direktíva szerint nem arányos többletbevételre nem lehet szert tenni az útdíjból.

Mint mondta, Hollandiában éppen most vezetik be a rendszert, de ott nem azt írják ki közbeszerzésre, hogy milyen rendszer épüljön ki, hanem az úthasználók szempontjait figyelembe véve döntik el, hogy milyen rendszert vezessenek be. Szerinte a kormány az utóbbi időben kétszer verte át a fuvarozókat, és ezt a javaslatot sem egyeztette velük.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.