Az amerikaiak más utat járnak
Az amerikai alkotmány szólásszabadságra vonatkozó pontját a bíróságok már régen kiterjesztették az üzleti kommunikáció szabadságára is. A gyakorlat több mint negyedszázada az, hogy csak a kifejezett félrevezetés, illetve a közérdek súlyos sérelme (tömeges és halálos veszély) esetén tilthatják meg egy-egy gyógyszer reklámozását. Ám ekkor is vizsgálni kell, nem érhető-e el a kívánatos eredmény más, kevésbé súlyos módszerrel, például kiegészítő tájékoztatással.
Az amerikai gyógyszergyártók tavaly 4,2 milliárd dollárt költöttek közvetlen lakossági reklámra. Ez nyolc év alatt háromszoros (300 százalékos) növekedést jelent, míg ugyanebben az időszakban a kutatás-fejlesztésre fordított pénz 103, az orvosok tájékoztatására-meggyőződésére szánt költségkeret csak 86 százalékkal nőtt.
A legnagyobb baj az új készítményekkel van, amelyeket óriási kampányokkal vezetnek be, miközben még nincsenek tapasztalatok az esetleges rejtett káros hatásokról. Ezért most két törvénytervezet is fekszik a kongresszus előtt, amely az első két évben megtiltaná az új orvosságok reklámját. A javaslatokat azután dolgozták ki, hogy egy - a gyártójának milliárdos forgalmat hozó - arthritis gyógyszerről kiderült: jelentősen fokozza a szívroham esélyét.