GVH: 20 millió forintos bírság a Pannonnak
A GVH közleménye szerint a mobilszolgáltató többször nem, vagy nem megfelelő módon adott tájékoztatást arról, hogy a reklámokban szereplő árak feltétele a hűségnyilatkozat aláírása. A fogyasztók megtévesztésének minősült az is, hogy a Pannon GSM a részletre vásárolható készülékeknél nem közölte, hogy a hirdetett ár csak kezdőrészlet, így a vevőnek azon felül további kifizetéseket is vállalnia kell.
A GVH szerint a hűségnyilatkozat azért számít lényeges tulajdonságnak, mert alkalmas a fogyasztó "fogva tartására", ezáltal jelentős piaci hatása van.
Mindazonáltal a versenyhatóság nem valamennyi reklámeszköz, hanem csak a kampányban alkalmazott egyes reklámokkal szemben emelt kifogást. A marketingkommunikációs eszközök között ugyanis különbség van abban a tekintetben, hogy azok milyen típusú és terjedelmű információk közlésére alkalmasak.
A GVH szerint a televíziós reklámokban, az óriásplakátokon a fogyasztókhoz eljutó fő üzenethez képest kisebb betűvel szereplő, a figyelem felhívására nem alkalmas módon elhelyezett közlések nem válnak a tájékoztatás részévé, azokat a fogyasztók nem minden esetben érzékelték.
A versenyhivatal álláspontja szerint a fogyasztók megtévesztésére alkalmas az olyan tájékoztatás is, amelyből a fogyasztók számára nem derül ki, hogy a hirdetésben szereplő ár nem azonos a készülék teljes árával, hanem még további kifizetésekre is szükség van. Ezt eredményezheti például, ha az információ szerepel ugyan a hirdetésben, de nem válik a fogyasztóhoz eljuttatandó üzenet részévé.
A GVH hangsúlyozza: az apró betűs közlések önmagukban nem jelentenek problémát, csak akkor, ha azok a betűméret miatt nem olvashatóak, vagy ha a hirdetés kivitelezése miatt nem válnak a fogyasztók által ténylegesen észlelt tájékoztatás részévé.
(MTI)