Detroit továbbra sem akar takarékosabb kocsikat
Az autógyártók vezetői szerdán azzal érveltek, hogy a tervezett takarékossági szigorítás sérti az amerikai autóipar érdekeit.
A szenátus várhatóan jövő héten szavaz arról a javaslatról, amely jelentős változtatást irányoz elő 2020-ra: a jelenlegi 22,2-27,5 mérföld/gallonos értéket nagyjából 35-re emelnék. (A terepjárók és kisteherautók esetében most 22,2, a személyautóknál 27,5 mérföldös gallononkénti teljesítmény a minimális teljesítendő érték.)
Byron Dorgan demokrata szenátor rámutatott, hogy a befolyásos amerikai autógyártók a múltban hatásos lobbitevékenységet folytattak, és elhárították a szigorításokat. Most azzal kampányolnak, hogy a szenátusi kezdeményezés "elveszi az emberektől a terepjáróikat".
"Ez a lemez lejárt, önök vesztettek. A múltat képviselik, a kongresszus viszont előrelép és önöknek teljesíteni kell majd az új takarékossági előírásokat" - közölte a szenátor az autógyárak csúcsvezetőivel.
Rick Wagoner, a General Motors elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy az 1970-es években indított üzemanyag-takarékossági program nem tudta elérni célját, a benzinfogyasztás és az olajimport csökkenését. Szerinte alternatív üzemanyagfajtákat kellene inkább kifejleszteni és a jelenleginél nagyobb teljesítményű akkumulátorokat a hibrid és elektromos autókba.
Az amerikai törvényhozás 2020 és 2030 között évente 4 százalékkal tervezi majd szigorítani a járművek üzemanyag-takarékossági normáit.
Az NPR rádió beszámolója szerint a három nagy autógyár vezetői magánbeszélgetések során világossá tették, hogy nézetük szerint a takarékossági előírások javasolt szigorítása "tönkretenné a hazai autógyártást". Megfigyelők szerint a növekvő benzinárak és a globális felmelegedés miatt a törvényhozás minden korábbinál elszántabb a szigorítások keresztülvitelére.
(MTI)