Kapós IL Ferro-károsultak

Több autós cég is ráhajtott az IL Ferro, Mobil Reklám magára maradt ügyfeleire - a visszaesésekkel küzdő üzletágban ugyanis minden ügyfél aranyat ér. Csodák azonban továbbra sincsenek: az "ingyenautós" vásárlókkal ezek a cégek sem tudnak mit kezdeni.

 

 

 

Nagy a nyüzsgés a volt IL Ferró-s és egyéb reklámmatricás cégek volt ügyfelei körül. Az elmúlt hetekben több autós cég is "segítséget" ajánlott nekik, zömében használt autójuk újraértékesítését. De se szeri, se száma azoknak a hitelneppereknek, akik most ráhajtottak a fizetésképtelenné váló autósokra.

Az autó újbóli eladását kínálja az AAA Autó Kft., a váci Dunakanyar Autócentrum és a soproni illetőségű Acura Holding is. Utóbbi a sajtóhoz eljuttatott közleményében azt ígéri: segítséget nyújt a pórul járt ügyfeleknek, azaz megvásárolja tőlük a "túlméretezett" reklámautót, és "financiális segítséget" ad. Magyarán a reklámpénzek elmaradásával törleszthetetlenné váló lízinghitelek refinanszírozását kínálják. Mint megtudtuk, ezt is csak azoknak ajánlják, akik legalább 20-40 százalékos önerővel, jóval rövidebb mint 10-12 éves futamidőre szálltak be. Egyedül a nemrég a magyar piacra lépett AAA nem határolódott el az önerő nélküli, 10-12 évre eladósodott ügyfelek fogadásától. Azt mondják, hogy a relatíve nagy értékű - jellemzően 2-3 milliós - autót becserélik egy olcsóbbra, és a két autó árkülönbözetéből alakítanak ki egy olcsóbb hitelt. A probléma az, hogy a cég mögött álló finanszírozók (például az Erste Lízing, Merkantil Bank) aligha állnak egy ilyen konstrukció mögé. A Merkantil Banknál ugyanis megerősítették lapunk kérdésére: a nulla önerővel tíz-tizenöt évre felvett autólízing eleve refinanszírozhatatlan. Ilyenkor az egyetlen lehetőség az, hogy az ügyfél vagy önállóan, vagy a márkakereskedőn keresztül értékesíti az autót, és a különbözetet zsebből fizeti - ez máskülönben így is több százezres tétel lehet. Különösen az IL Ferró-s autóknál, ahol a szerződésekben szerepelt az is, hogy rajtuk keresztül az ügyfél csak listaáron, azaz akciós kedvezmények nélkül vásárolhatott autót. Így most az "ingyenautó" piaci árának megállapításakor többnyire élből le lehet vonni 10-20 százalékot. Tovább csökkenti az árat az, hogy az autót fél-egy évig használták. Ráadásul egyik forrásunk közölte: az ingyenautóról álmodozó ügyfelek sokszor nem is olyan műszaki paraméterekkel felszerelt autót kaptak meg, mint amilyet a reklámok alapján megrendeltek. Így az "ilferrózó" autókereskedők számára ez kiváló alkalom volt arra, hogy raktárkészleteiktől megszabaduljanak.

Míg az ingyenautós ügyfeleknek marad a jó tanács, addig a rövidebb futamidejű, 20-40 százalékos önerővel rendelkező autósoktól át tudják venni a kereskedők az esetleg "túlméretezett" reklámautót, és a kisebbre felvehető lízingkölcsönnél kedvezőbb - pontosabban teljesíthető - havi részleteket lehet kialakítani.

A hirtelen megugró adósállomány természetesen mozgósította a hitelpiacot is. Az interneten számos olyan hirdetést találni, amely azonnali megoldást, refinanszírozást ígér a fizetésképtelen reklámautós ügyfeleknek. A Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete (BHKE) most közzétett közleményében azonban óva inti a "segítség" után kapkodókat, hogy igénybe vegyék ezeket a szolgáltatásokat. A refinanszírozás itt jobbára arról szól, hogy az ezt ígérő vállalkozások továbbpasszolják az adóst egy másik pénzintézetnek, és ezért felveszik a hitelközvetítésért járó jutalékot. Lénárd Mariann, a BHKE főtitkára szerint, ha az autótulajdonosok nem tudják fizetni az autólízing törlesztőrészleteit, a hitelező pénzintézettel kell zöldágra vergődni, azaz fizetési felfüggesztést, átütemezést kérni, illetve az ügyfél lehetőleg saját maga próbálja piaci áron értékesíteni az autót. A pénzintézetek ugyanis a foglaláskor rendkívül nyomott, nemritkán negyed áron veszik vissza az autót - amit utána teljes áron értékesítenek. Lénárd Mariann említett egy példát: a 850 ezerért lefoglalt autót később egy autókereskedésben rendszám alapján beazonosították, igaz, akkor már 4,5 milliós árcédula volt a szélvédőre tűzve.

Hogy pontosan mekkora kört érintett az IL Ferro és a többi autóreklámos cég tevékenysége, egyelőre kérdéses. A cégvezetők korábbi jelzései alapján eddig úgy tűnt, 2-2,5 ezer autó kelt el az autómatricás cégek révén. A Magyar Rádió Krónika című műsorának információja szerint azonban a CIB-nél 2000, a Merkantilnál 1300 IL Ferró-s ügyfelet tartanak nyilván. Rajtuk kívül az Erste Lízing további 1500, a Budapest Bank által létrehozott Budapest Lízing 900 érintett ügyféllel rendelkezik. De kisebb lízingeseknél is többezres ügyfélkörről lehet hallani.

Az érintett finanszírozók érdeklődésünkre lapzártáig "sem cáfolni, sem megerősíteni" nem kívánták a rádió állítását. Köntös Péter, a Merkantil Car vezérigazgatója igazgatója elmondta: nem tudja, hogy honnan származnak a Magyar Rádió adatai, mivel ők a bankon belül nem vezettek nyilvántartást arról, hogy melyik ügyfél állt kapcsolatban az IL Ferróval - ez a kérdés eleve hitelbírálatnál sem került elő. Azt az ügyvezető sem zárta ki, hogy a márkakereskedők közvetítésével bekerülhettek ilyen ügyfelek, de egyelőre nem tud olyan ügyfelükről, aki ily módon jelentett volna fizetésképtelenséget.

Mindenesetre a pontos adatokat most a cégtulajdonosokon kívül az autóreklámos társaságokat vizsgáló rendőrség tudhatja. Információnk szerint a rendőrségen június közepére várják a cégek pénzügyeit vizsgáló igazságügyi könyvvizsgálói jelentést. Ettől teszik függővé, hogy továbblépnek-e az ügyben, ami számos egyéb kérdés is felvet.

Ilyen kérdés: miként rendezik majd a hitelintézetek házon belül azt, hogy a hitelközvetítőik eleve olyan adósokat hoztak, akikről borítékolni lehetett: az autóreklámos cégek bedőlésével a biztos bebukók sorát fogják gyarapítani. Ekkor persze visszajárhat a közvetítői jutalék, a kintlevőséget viszont a bank sok esetben csak hosszas pereskedéssel szerezheti vissza. Lénárd Mariann ennek kapcsán megjegyezte: a lakossági hitelpiacon folyó gyilkos versenyben a pénzintézetek sokszor inkább "bevállalják" a rizikósabb ügyleteket is - aki mer ugyanis, az ha nem is nyer, de növeli forgalmát, és pályán maradhat.

IL Ferro-ügyfél a keresztezõdésben. Többen is segítenének neki sávot váltani
IL Ferro-ügyfél a keresztezõdésben. Többen is segítenének neki sávot váltani
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.