Magának tesz keresztbe a főváros

A 2-es metró idei rekonstrukciós programja keretében felújíttatja a főváros az Örs vezér téri állomásépületet 1,2 milliárd forintért. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint ez a rövidlátó várospolitika és a pénzpazarlás egyik újabb jelképe.

Demszky Gábor főpolgármester szerint ellenben a két vonal összekötése "egy teljesen új beruházás" volna, amely csak akkor valósítható meg, ha a HÉV-et alkalmassá teszik arra, hogy metrószerelvények is közlekedhessenek a vonalán, erre pedig a városházának nincs pénze.

A metró és a HÉV összekötését egyébként már az új metrókocsik vásárlására szóló, tavaly aláírt szerződés megpecsételte; a 65 milliárd forintért vett 37 új jármű nem lesz alkalmas arra, hogy minkét vonaltípuson közlekedhessen.

Budapesten több példa is akad arra, hogy rövidlátó módon gördítenek akadályokat több évtizede eltervezett nagyberuházások elé. Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője szerint ide sorolható a Kvassay Jenő út és a Soroksári út sarkán, a Közvágóhídnál néhány éve felhúzott barkácsáruház éppen útjában van az 5-ös metrónak, vagyis a ráckevei, a csepeli és a szentendrei HÉV belváros alatti összekötésének.

Tavaly adták át az úgynevezett Kvassay-áttörést, azt az alig egy kilométeres útszakaszt, amelynek köszönhetően Csepelről egyből rá lehet kanyarodni a Könyves Kálmán körútra. A beruházás része lehetett volna, hogy a 2-es és a 30-as villamost összekötik, de nem lett. A főváros most uniós támogatásból próbál forrást szerezni a villamosvonalak összekötéséhez, Vitézy szerint kényszerű félmegoldással.

A 14-es villamos Váci úti meghosszabbítását a WestEnd hiúsította meg; bár a bevásárlóközpont építése előtt a főváros kikötötte, hogy az épület mellett kell elegendő helyet hagyni a síneknek, ez nem valósult meg. Az említett villamosvonal külső, káposztásmegyeri meghosszabbítása miatt pedig a 3-as metró 1990-re ígért folytatásának mondhatnak búcsút az utasok; a IV. és a XV. kerület határán a vasúti és a villamossínek mellett nem maradt elég hely a metrónak.

Ugyancsak uniós támogatásból építtetne a főváros a Bajcsy-Zsilinszky úton trolibusz-vonalat, holott a korábbi tervek szerint ezen a nyomvonalon az 1980-as években felszámolt villamosvonalakat építenék vissza. Úgy tudjuk, e változtatás miatt a fővárosi SZDSZ-en belül is éles viták voltak.

Milliárdos projekteket nemcsak nagyobb bevásárlóközpontok, hanem akár egy kisebb benzinkút is megakadályozhat vagy megdrágíthat. Az évtized végére 1,2 milliárd forintért buszkorridor épülne Rákoskeresztúr és az Örs vezér tere között. Ennek útjában van azonban egy, információink szerint engedély nélkül épített benzinkút a Fehér úton. Ugyancsak egy benzinkút az akadálya annak, hogy az M1-M7-es autópályák bevezető szakaszán - ahol csúcsidőben óránként 93 busz közlekedik - buszsávot alakíthassanak ki.

Kényszerátszállók az Örs vezér terén
Kényszerátszállók az Örs vezér terén
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.