Sok kicsi netre megy

Számos olyan videofájl-megosztó honlap működik az interneten, ahová bárki bármilyen tartalmat feltölthet, ám a daazo.com az első, amely kizárólag a minőségi kisjátékfilmekre szakosodott. Az oldalt két magyar fiatal valósította meg: Áprily Zoltán és Deák Dániel. A mozgókép megszállottjai, filmtörténet-filmelmélet szakosok az ELTE-n.

- Nem ismertük egymást, de tenni szerettünk volna valamit, nemcsak ülni a cukiban, és álmodozni. Mindketten tagjai vagyunk a Fiatal Filmesek Európai Egyesületének, ott találkoztunk. Egy éve kezdtünk el beszélni a site-ról, a közös cél hozott össze minket - mondják.

Abban biztosak voltak, hogy nagy igény lesz a filmmegosztóra, mivel a kisjátékfilmek forgalmazása problémás: a moziba csak néhány kerül be közülük valamely bemutató kísérőjeként, és a közszolgálati tévécsatornák is csak párat vetítenek le, késő éjjel. Maradnak a fesztiválok, de azok is inkább csak szűk szakmai megmérettetést jelentenek, nem vonzanak túl nagy nézőközönséget. Az internetre viszont tökéletesen megfelelnek, mert ott pont az ilyen rövid tartalmak a legnépszerűbbek - a maximális játékidő 15 perc. Az érdeklődés pedig nem marad el: a Tadeo Jones című animációs etűd például már több mint 24 ezer nézőt vonzott, a Not So Small Talk című pedig több mint 38 ezret.


Not So Small Talk

A daazón látható művek kétféle módon kerülhetnek fel a világhálóra. Áprily és Deák is rendszeresen jár kisfilmes mustrákra, válogatnak, de a készítők maguk is feltölthetik műveiket. Ehhez csupán egy ingyenes regisztrációra van szükség, aztán meg kell adniuk a film korhatárát az amerikai MPAA rendszere szerint (a tengerentúli besorolás világszerte elfogadott, valamint az oldal is nemzetközi), és ki kell választaniuk azt a napot az évben, amikor szeretnék, hogy alkotásuk "címlapos" legyen. Ezzel minden feltöltött mozi reflektorfénybe kerül egyszer, és nem tűnik el az adatbázisban.

Áprily és Deák a vállalkozást eddig - mintegy 1,5-2 millió forinttal - saját zsebből finanszírozta, és egyelőre nem is akarnak állami pénzre pályázni. Sőt elképzeléseik szerint az oldalt nem fogják reklámozni, az majd az alkotók feladata és érdeke lesz, ők csak a forgalmazás lehetőségét teremtik meg. A látogatók mintegy 70 százaléka Magyarországról klikkel, de külföldről is egyre többen kapcsolódnak be a filmnézésbe. A március elején indult oldal már a második hónapban megtízszerezte forgalmát. Nemsokára dokumentumfilmekkel is bővül a paletta.

Az internetes filmforgalmazás legérzékenyebb pontja mindig a szerzői jogok kérdése, de Áprily és Deák ezt is megoldotta, mivel a feltöltés egyik feltétele a "szerződéskötés"; de "offline" tárgyalnak producerekkel is. Ha mégis felkerül az oldalra szerzői jogi szempontból vitatható tartalom, azonnal eltávolítják. A "home video" sem maradhat fenn, hiszen a vágás, a stáblista és a feliratozás követelmény a kisjátékfilmeknél.

Míg a daazo nonprofit forgalmazást kínál, a Budapest Film üzleti vállalkozást indított június elsején: FilmKlik.hu néven beszáll a nagy- és kisjátékfilmek digitális forgalmazásába. Ebben a hazai forgalmazók között úttörőnek számít. Magyarországon a T-Online kínál ugyan hasonlót, de csak az előfizetőinek - a FilmKlik viszont az összes netező előtt nyitva áll.

Bognár Péter, a Budapest Film stratégiai igazgatója, a FilmKlik szerkesztője szerint eljött az ideje, hogy tegyenek valamit a jövő érdekében, mivel a DVD szerepét a digitális terjesztés (Video on Demand) veszi át. Első körben 150 filmet kínálnak 690 forintos kölcsönzési díjjal (bankkártyás fizetés esetén), de vásárolni is lehet majd. A kínálat heti öt-hat bemutatóval bővül, a készlet nyár végére eléri majd a 300 filmet. A legtöbb mű digitális forgalmazási jogát sikerült ingyen megszerezniük, mert Bognár meggyőzte a jogtulajdonosokat, hogy a digitális forgalmazás kialakítása közös érdek. A honlap bevételei még így is marginálisak lesznek az első 3-5 évben.

Érdekes adalék, hogy a FilmKlik is kínál majd ingyen kisjátékfilmeket, sőt folyamatosan megújuló fesztivált rendez. A győztes művek alkotói pedig eldönthetik, hogy továbbra is ingyen ajánlják-e saját gyöngyszemeiket, vagy ők is szeretnének némi bevételhez jutni a digitális mozin keresztül.

Nézhetünk kicsit
Nézhetünk kicsit
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.