Korai fejlesztés - minden perc számít

Együttműködés, társszakmák közötti kommunikáció és a család szükségletei - ezek a legfontosabb üzenetei annak a konferenciának, amelyet a Nemzetközi Pető Intézetben tartottak a korai fejlesztés helyzetéről.

Alig egykilós újszülött képe jelenik meg a kivetítőn. A baba a 30. terhességi hét előtt jött világra.

- Konferenciánk célja, hogy bárki, aki a gyerekek gyógyulásáért tesz, hatékonyabban működjön együtt, jobban kommunikáljon - mondja bevezetőjében dr. Makói Zita, a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetének rektora, A korai fejlesztés helyzete Magyarországon című, az intézet által rendezett konferencián.

Megnyitóbeszédében kitért arra, hogy húsz éve még a módszeren volt a hangsúly: azon a csodán, amelyet Pető András dolgozott ki mozgássérült gyerekek fejlesztésére. Az elmúlt öt-tíz év szakmai eredményeinek köszönhetően ma már a módszeren kívül az is legalább annyira fontos, hogy a társszakmákban dolgozó, sokféle tudással felvértezett szakemberek - védőnők, neonatológusok, fejlődésneurológusok, gyerekorvosok, konduktorok, pszichológusok, logopédusok - tudjanak együtt dolgozni, közösen tudják megtalálni a lehetőségek közül azt, amely a sérüléssel világra jött kisgyermek számára a leghatékonyabb segítség a gyógyulás felé vezető úton. A korai fejlesztéssel és a konduktív pedagógia segítségével olyan fejlődési zavarok, diszfunkciók kialakulása előzhető meg, mint például a másodlagos értelmi, érzelmi elmaradás, mozgás- és beszédzavarok.

Pásztorné Tass Ildikó, a Pető Intézet vezetője azt mondja, az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a diagnózis felállítása lassú folyamat. A szakemberek nehezen állapítják meg, mi a kisbaba tényleges baja, és amíg nincs pontos diagnózis, a korai fejlesztést sem lehet elkezdeni. Márpedig minden perc számít, ilyenkor a késlekedés az állapot súlyosbodásához vezethet.

- Eközben a szülők a legnagyobb traumán mennek keresztül, pánikban vannak. A családban drámai helyzet alakul ki - teszi hozzá. Ezért is szeretnék ezen a konferencián felhívni a figyelmet, mennyire fontos a család szükségleteit szem előtt tartani.

- Ez nagyon kényes helyzet - magyarázza Erdeiné Homoródi Zsuzsa korai fejlesztő projektvezető -, nem szabad olyan célokkal áltatni a szülőket, amelyek irreálisak, miközben erősíteni kell bennük az optimizmust. Reálisan kell láttatni a problémákat, és alaposan fel kell őket világosítani gyermekük állapotáról. A korai fejlesztés során a szülők maguk is konduktorokká válnak, közösen dolgoznak. A Pető Intézetben már régóta nemcsak a gyakorlatokra, a pedagógiára figyelnek, hanem érzékenyek a családi konfliktusokra is. Ha azt érzik, az egyik szülő megroppan, megpróbálják tartani benne a lelket. Azt is figyelemmel kísérik, hogy a sérült gyerek ne vegyen el minden időt az egészséges testvérektől.

- Volt már olyan is, hogy figyelmeztettem az egyik anyukát, ne hanyagolja el a férjét. Hiszen, ha nincs stabil családi háttér, sokkal kevésbé lehet eredményeket elérni - teszi hozzá Homoródi Zsuzsa.

Hatékony együttmûködést szeretne Makói Zita, a Petõ intézet rektora
Hatékony együttmûködést szeretne Makói Zita, a Petõ intézet rektora
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.