A Társadalmi Felelősségvállalás Napján nyolc nagyvállalat tett felajánlást, hogy csökkenti szén-dioxid-kibocsátását a klímaváltozás hatásainak mérsékléséért.
Magyarországi nagyvállalatok ajánlásai a klímaváltozás ellen
A Pannon kezdeményezésére tavaly június 1-én hat nagyvállalat hagyományteremtő céllal megalapította a Társadalmi Felelősségvállalás Napját.
A Pannon és a társalapítók - az Ericsson, a HP, a Nokia, a Richter és a Tesco - szerint a társadalmi felelősségvállalás nemcsak a jótékony célú adományozást jelenti, ezért idén a klímaváltozást választották a nap témájául és élére álltak a változásnak. Felhívást tettek közzé, melyben felkérték a magyarországi vállalatokat, hogy tegyenek ők is felajánlásokat a szén-dioxid-kibocsátásuk csökkentésére.
Javaslatokat is összeállítottak és helyeztek el a Pannon honlapján, melyek segítik a vállalatokat a szén-dioxid kibocsátás-csökkentő, környezetkímélő intézkedések kimunkálásában. A vállalások nem az alaptevékenységet, hanem a mindenkinél hasonló, ezért összevethető irodai tevékenységeket érintik, amelyeket kis- és középvállalatok, vagy akár háztartások is alkalmazni tudnak.
A vállalások szerint a Pannon energiatakarékossági kampányt indít munkatársai körében: belső kommunikációs eszközeivel segíti, hogy telekocsi rendszerben az egy irányból érkező kollégák egy autóval tudjanak munkába járni. A gépjárműpark cseréjénél 130-160 g/km közötti kibocsátású autók vásárlására tettek ígéretet és az új székház légkondicionálását is mérséklik majd, valamint legalább évi egy nemzetközi utazást váltanak ki internetes videotelefon-konferenciával.
Az Ericsson a már most is kerékpározó 100 dolgozó mellé – akiknek zuhanyzó és tároló áll rendelkezésére - továbbiakat igyekszik bevonni, és vállalja, hogy 500 km-en belüli üzleti útnál autóval utaznak repülő helyett, valamint tovább szélesíti a szelektív hulladékgyűjtést és a veszélyes hulladék begyűjtését a munkatársaktól.
A HP globális szintű széndioxid kibocsátását 2010-re 15 százalékos a 2006-os szint alá csökkenti, energia-hatékony működési módot vezet be minden HP telephelyen, és 2007-ben tovább növeli a megújuló energiaforrások arányát a felhasználásban.
A Nokia az eddigi szelektív hulladékgyűjtés további kiterjesztése mellett minden évben munkatársanként egy-egy fa ültetése, újrahasznosított papír felhasználása, valamint a papírhasználat csökkentésére és az irodai berendezések éjszakai kikapcsolása irányuló belső kampány mellett kötelezte el magát.
A Richter belső kampányt indít az intraneten és a céges újságban a papírhasználat csökkentése és az energiatakarékosság érdekében, és az irodai részen is szorgalmazza az anyag- és energiatakarékos működést, melyet az üzemekben már energiatakarékos izzók, alkonykapcsoló használatával és a víz újrahasznosításával oldott meg.
A Tesco globális szinten az áruházak és elosztó központok energiafelhasználásának 50 százalékos csökkentését tűzte ki célul 2020-ig, így a projekt keretében hazánkban is csökkentik az elektromos energia, a víz és a hűtéshez használt energia mennyiségét, melynek következtében az idén CO2 kibocsátásuk 5%-kal csökken majd. A cég vállalása szerint 2006-ban Sátoraljaújhelyen felépült első „zöld” Tesco áruházat idén további energiatakarékos áruházak követik Magyarországon.
Az alapítókon kívül a Magyar Posta és az Oracle Magyarország már az előkészületek alatt csatlakozott a kezdeményezéshez.
(Pannon)