Pozsonyig mehetnek majd az orosz tehervonatok
Ha az elemzésük kedvező lesz, akkor a szlovák és az orosz kormány akár már ősszel is dönthet a munkálatok megkezdéséről. Ebben az esetben 2014-re Pozsonyig vagy esetleg Bécsig jöhetnének az orosz és más tehervonatok – jelentette ki Lubomír Vázny, szlovák közleledési miniszter. Lubomír Jahnátek, a pozsonyi gazdasági tárca vezetője hozzátette: - Ha nem sietünk vagy lemondunk erről a tervről, akkor a lengyelek vagy a magyarok felépítik helyettünk, és a nagy hasznot ők húzzák majd – vélekedett.
Élesen bírálta ezt a tervet Mikulás Dzurinda volt kormányfő, akinek az eredeti foglalkozása vasúti mérnök. – Az oroszok szerint kétmilliárd dollárra rúgó, a szlovák szakértők szerint ennek az összegnek csaknem a dupláját felemésztő költségek évtizedek múlva sem térülnek meg. Ráadásul megszűnne a tiszacsernői (Cierna nad Tisou) átrakodóállomás, amely országunk egyik legszegényebb régiójában a kevés munkalehetőségek egyike. Több mint ezerrel növekedne a munkanélküliek száma. Meggyőződésem, hogy a beruházás nem Szlovákia számára nyújt politikai és gazdasági előnyöket. Az pedig kimondottan amivel a gazdasági miniszter érvelt. A lengyelek bizonyosan nem tennének ilyet, a magyar vasúti teherszállítást privatizálni fogják, várhatóan az osztrákok szerzik meg, s akkor lényegesen csökken majd a Szlovákián áthaladó tehervonatok száma. Erre kellene figyelnünk és felkészülnünk – szögezte le az exminiszterelnök.
Lubomír Vázny és Vlagyimir Jakunyin, az orosz államvasutak (RZSD) vezérigazgatója május elején, a Putyin-Fico tárgyalás után írt alá Moszkvában emlékeztetőt a széles nyomtávú vasút továbbépítésének előkészületeiről. Az elgondolás szerint az orosz és más árukat egészen a pozsonyi Duna-kikötőig szállítanák, ahol nagy logisztikai központot építenének ki. Május 8-án a szlovák kormányfő ausztriai villámlátogatásán részletesen ismertette az orosz—szlovák tervet vendéglátójával, Alfred Gusenbauerrel. Robert Fico felvetette azt a lehetőséget, hogy ezt a vasutat egészen Bécsig építenék ki. A szlovák kormányküldöttség tájékoztatása szerint az osztrákok nagy érdeklődéssel fogadták a tervet.
Dana Fialová, a szlovák államvasutak (ZSR) kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a tervező- és az egyéb munkálatok rövidesen megkezdődnek. - A vasúti és a kombinált teherszállítás nagy jövő előtt áll. Ebből a jelentős üzletből természetesen Szlovákia sem szeretne kimaradni - tette hozzá. Mint mondta, tudomása szerint az orosz közlekedési tárca képviselői már német és osztrák partnereikkel is tárgyalnak olyan közös projektről, amelynek alapján a széles nyomtávú vasút meghosszabbítását uniós forrásokból is finanszíroznák.
A szovjet széles nyomtávú vasút Ungvártól a Kassa melletti Enyickéig (Haniska) húzódó, kilencvenöt kilométernyi szakaszát 1996 májusában, rekordgyorsasággal, két év alatt építették fel. Azóta ezen a pályán szállítják a vasárcet az elmúlt század hatvanas éveiben átadott Kelet-szlovákiai Vasműbe, amely csaknem tíz éve az amerikai U.S.Steel a tulajdona. Már az elmúlt évtizedben Vladimír Meciar, akkori kormányfő is kacérkodott ugyanazzal a gondolattal, mint amilyet most az utódja dédelget, de a tetemes költségek és Szlovákia akkori gazdasági helyzete miatt végül elvetették ezt a tervet.
Pozsony