Feltérképezték Budapest zaját

A zajtérképnek hála, háztömbre lebontva látható, hol mekkora lármát okoz a forgalom, a vasút és a gyárak. A főváros védőfalakat és intézkedési tervet ígér, a lakók addig is perelnek.

Elkészült Budapest és 22 agglomerációs település zajtérképe; a Főpolgármesteri Hivatal honlapjáról letölthető térkép tartalmazza a főváros jelentősebb útjai, vasútvonalai, öt helyi repülőtér és 54 üzem, gyár adatait is - jelentette be tegnap Demszky Gábor főpolgármester.

A negyedmilliónál több lakosú uniós településeknek egy 2002-es EU-irányelv alapján kötelező zajtérképet, annak alapján pedig egy évre rá - Budapest esetében 2008. június közepéig - intézkedési tervet készítenie a zajártalmak csökkentésére. Az egy év alatt elkészült fővárosi zajtérkép összeállítására a városháza az EU-tól 680 millió forintos támogatást nyert, amelyből a főpolgármester szerint 150 milliót sikerült megtakarítani, és azt a jövőre elkészülő intézkedési terv végrehajtására költik.

A fővárosi zajtérképet böngészve az derül ki, hogy még éjszaka is jelentős zajártalmat okoz az autópályákon, a Hungária-gyűrűn, valamint a legalább kétszer kétsávos bevezető és egyéb főutakon haladó forgalom. A vasutak közül a Kelenföldi pályaudvarról Pestre haladó vonalon, az Éles sarok közelében, valamint a Ferencvárosin és Zuglón áthaladó szakaszon a legnagyobb a zajterhelés. (A most elkészült térkép amellett, hogy öt kisebb fővárosi repülőtér zajhatásainak adatait is tartalmazza, nem tér ki arra, hogy mekkora lármát okoznak a Ferihegyi repülőtérre érkező és onnan induló gépek. A főváros szerint a reptérre vonatkozó zajtérkép elkészítése ugyanis nem az ő feladatuk, hanem a közlekedési minisztérium hatásköre.)

Az M3-as bevezető szakaszán, összesen hat kilométer hosszan épülhet zajvédő fal, a főváros a beruházásra körülbelül egymilliárd forintos támogatást nyert az Európai Gazdasági Társaság úgynevezett norvég alapjából. A védőfal építése akár már jövőre megkezdődhet - mondta Hagyó Miklós (MSZP), városüzemeltetési főpolgármester-helyettes. A védőfal felhúzásáról az M3-as szervizútján működő kisvállalkozások azonban egyelőre hallani sem akarnak, attól félve, hogy boltjaik megközelíthetetlenek lesznek. A bevezető szakasz mentén élők azonban hosszú évek óta várják a beruházást, amelyet a XV. kerületi önkormányzat is jó ideje szorgalmaz. A zajvédelem az ingatlanok értékét is növelné.

A zaj miatt több lakó pereket is indított a fővárosi önkormányzat ellen. Az úgynevezett Egér út-perek 1993-ban kezdődtek, amikor a Hungária-gyűrű folytatását a városháza nem a korábban tervezett, Hamzsabégi úti nyomvonalon építette meg, hanem délebbre, az Andor utcánál. Az addig csendes, kertvárosi környezetben élő lakók 1997-ben fordultak bírósághoz, mivel szerintük lakásaik értéke a hatalmas forgalom miatt jelentősen csökkent. Az Egér út-perek összesen félezer kelenföldi lakost érintenek, akik öszszesen másfél milliárd forintot követelnek a fővárostól. Körülbelül fél tucat családiház-tulajdonosnak a bíróság már korábban igazat adott és milliós kártérítést ítélt meg, mert bizonyítottnak látta az ingatlanok forgalom okozta értékcsökkentését. A történet azonban korántsem ért véget. A Legfelsőbb Bíróság ugyanis ez év elején döntött úgy, hogy két percsoportban - ez hozzávetőlegesen 80-100 lakást érint - elölről kell kezdeni az eljárást, amelyben a városházának azt kell bizonyítania, alapos okkal helyezte délebbre a nyomvonalat. Végleges ítélet ezekben az ügyekben leghamarabb egy-két éven belül várható.

A forgalom okozta zaj- és por miatti ingatlan-értékcsökkenési perekben a főváros nem hajlik a peren kívüli megegyezésre, a városházának ugyanis az az álláspontja, hogy az útépítés során szabályosan járt el, hiszen a beruházást az összes hatósági engedély birtokában végezte.

Fordulatot jelentett a lakók és a hivatalok zajvitájában az állampolgári jogok országgyűlési biztosának tavalyi őszi vizsgálata, amely azt állapította meg, hogy az M5-ös bevezető szakasza mentén élőknek az egészséges környezethez, valamint a legmagasabb szintű testi, lelki egészséghez való alkotmányos joga folyamatosan sérül a forgalom okozta zaj miatt. Az említett szakaszon ugyanis még éjszaka is meghaladja az engedélyezett határértéket a lárma.

Hagyó szerint az M5-ös autópálya Kispest és Pesterzsébet határán lévő bevezető szakasza mentén legkésőbb 2010-ig oldódhat meg a zajvédelem. A védőfal tervezésére még a nyáron pályázatot írnak ki.

Még éjszaka is nagy a zaj az autópályák mellett és minden kétszer kétsávos fõvárosi úton
Még éjszaka is nagy a zaj az autópályák mellett és minden kétszer kétsávos fõvárosi úton
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.