Román diadal a jubileumi versenyben

Meglepetések nélkül, sőt a papírformának megfelelően ért véget a cannes-i filmfesztivál. A jubileumi versenyt a filmtörténet nagy rendezői előtti tisztelgés jegyében rendezték meg, s talán nem véletlen, hogy az idén a művészfilmek kapták az elismeréseket. A cannes-i mustra történetében először nyerte el román produkció az Arany Pálmát: Cristian Mungiu 4 hónap, 3 hét és 2 nap című drámája, amely egy tiltott abortuszról szól a kommunizmus utolsó éveiben. A mű egy trilógia első darabja.

A naturalista-dokumentarista, szinte az összes technikai eszközt mellőző, rendkívül alacsony, mintegy 600 ezer eurós büdzséből készült mű megdöbbentő tényekre mutat rá: Romániában 1966-ban betiltották az abortuszt a népesség növekedése érdekében, s a tilalmat csupán 1989-ben oldották fel. Ezután az első évben több mint egymillió abortuszt regisztráltak.

Az elismerés minden bizonnyal az utóbbi években kimagasló teljesítményt nyújtó román filmművészetnek is szól - ők az egyetlenek Kelet-Európában, akiknek sikerül hitelesen és művészileg is jelentősen megfilmesíteniük a rendszerváltást. Cristi Puiu Lazarescu úr halála, Corneliu Porumboiu Forradalmárjai és a Radu Muntean rendezte, Jelszó: a papír kékre vált után most Mungiu is megalkotta a maga remekművét. A teljes román diadal része, hogy a kísérletezőbb művészfilmeket és fiatal tehetségeket összegyűjtő Un Certain Regard (Egy másik nézőpont) szekció nagydíját pedig Cristian Nemescu Kaliforniai álom című munkája kapta, amelyben egy vasúti alkalmazott megakadályozza, hogy 1999-ben egy fegyverrel teli NATO-vonat célba jusson. Megdöbbentő tény, hogy nem sokkal a film befejezése után a rendező elhunyt egy autóbalesetben.

A nagydíjas (azaz "második helyezett") mű is egyéni szerzői alkotás, a japán Kawase Naomi Mogari erdeje című, a generációkon átívelő gyászt bemutató filmje lett. A kritikusok minden bizonnyal egyetértenek a zsűri döntéseivel, kivéve, hogy egyetlen amerikai alkotó sem kapott elismerést, pedig erre komoly esélyük volt a Coen testvéreknek (No Country For Old Man) és David Finchernek (Zodiákus) is. Kivételt a festőművészként is elismert Julian Schnabel jelent, aki a legjobb rendezőnek járó elismerés birtokosa lett. Tény viszont, hogy francia filmjét, A búvárharang és a pillangót az angolszász sajtó francia mivolta miatt, a francia pedig a rendező nemzetisége miatt nem kedvelte.

További érdekesség, hogy a nagy nevek (például Quentin Tarantino, Wong Kar-Wai és a kínosan gyenge kabaréval jelentkező Emir Kusturica) is szinte üres kézzel mehettek haza, csupán a török Fatih Akin örülhetett a forgatókönyvdíjnak. (A film, amely az EU törökökkel szembeni szkepticizmusát vizsgálja egyéni drámákon keresztül, valóban hatásos.) Ugyancsak elismerésben részesült a Tarr Béla stílusában alkotó Gus Van Sant, aki a Paranoid Pakért megkapta a zsűri jubileumi különdíját. Érdekes, hogy az utóbbi film is a bűn problémakörét vizsgálja, csakúgy, mint a hoppon maradt Tarré, de ahogy mondani szokás, már a versenyprogramban való részvétel is felér egy kisebb győzelemmel.

Június 7-én indul a Hellboy 2 forgatása az etyeki Korda stúdióban. Az előkészületek már április eleje óta folynak, ezért a tervezettnél előbb készült el a komplexum első üteme - közölte lapunkkal Cannes-ban Krisán László igazgató. A Universal gyártásában, Guillermo Del Toro rendezésében készülő produkció lefoglalta a létesítmény eddig elkészült összes műtermét - 6400 négyzetméternyi stúdiót. A forgatás két ütemben zajlik, a stáb egészen késő őszig dolgozik a Kordában. A lapunknak nyilatkozó Guillermo Del Toro azért választotta Etyeket (Prága után), mert lenyűgözte őt a magyar filmművészet. Különösen Jancsó Miklós klasszikus művit kedveli.

A Korda stúdió egyébként az amerikai pavilonban képviselte Magyarországot, Krisán szerint azért, mert a célcsoportjuk ott volt elérhető, hiszen az amerikai filmeseknél naponta megfordult 6-10 ezer ember. Nagyon sokan érdeklődtek, az összes nagy tengerentúli stúdióval felvették a kapcsolatot. Krisán becslése szerint a pomázi Stern stúdió és a Korda teljes kapacitásával a Magyarországon elköltött, filmipari megrendelésből származó pénz 2008-ra akár 50-70 százalékkal is nőhet. A hazai szakembergárda jelenleg 2-3 produkciót tud kiszolgálni évente, de mivel a becslések szerint nemsokára akár 6-7 nagy produkció is megfordulhat Magyarországon, égető szükség lenne új szakemberek képzésére. Krisán ígéri, hogy különböző ösztöndíjprogramokkal segítik ezt elő.

Cristian Mungiu Arany Pálmája a kimagasló teljesítményt nyújtó román filmmûvészetnek is szól
Cristian Mungiu Arany Pálmája a kimagasló teljesítményt nyújtó román filmmûvészetnek is szól
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.