A politikai rizikótól tart az OECD
Azzal együtt, hogy ez komolyan nyomot hagy a lassuló gazdasági növekedésben, úgy vélik: szükségesek a véghezvitt és tervezett lépések.
Ám ahhoz, hogy Magyarország valóban visszatérjen a fejlett nyugati országokhoz való felzárkózás útjára, 2009-2010-től meg kellene közelíteni a 4-5 százalékos gazdasági növekedést, ami csak akkor valósulhat meg, ha a kormány következetesen végigviszi a strukturális reformokat is. Ebben pedig egyáltalán nem biztos az OECD: elsősorban a politikai kockázat miatt, amit a népszerűtlen intézkedések végrehajtásának elmaradásában, valamint a 2010-es választásoktól várható extra költekezési nyomásban látnak. (Eddig ugyanis a választások évében rendre jelentősen megugrottak a költségvetési kiadások, ám 2009- 2010-ben meg kell törni ezt a trendet.)
Nem véletlen, hogy a szervezet javaslatai között előkelő helyet foglalnak el az önkormányzati gazdálkodást és a helyi adórendszert, valamint a nyugdíjrendszert érintő, a választásokon majdan megszerezhető szavazatok szempontjából kiemelkedő ügyek. Úgy vélik, az előre hozott nyugdíj lehetőségét teljesen fel kellene számolni, a nyugdíjkorhatárt pedig 62 év fölé emelnék. Az önkormányzati rendszer pénzügyi szempontból jelentős újragondolásra szorul a szakértők szerint. Több évre előre kellene tervezniük a helyhatóságoknak, s az elszámolásaikat átláthatóbban készíteni, és ellenőriztetni azt független szakértővel, könyvvizsgálóval is. A jövőben jobban oda kell figyelni az önkormányzatok eladósodására is. Egyértelműen pártolja az OECD az ingatlanadó kiterjesztését és ezzel együtt a helyi iparűzési adó megszüntetését.
Ami a központi kiadásokat illeti, úgy vélik, van némi kockázata annak, hogy a köz- és államigazgatásban felülírja némileg a valóság a tervezett bérbefagyasztást. Mint Andrew Dean, a szervezet közgazdasági részlegének igazgatója a tegnapi sajtótájékoztatón megjegyezte: fontos, hogy a jelentkező többletbevételeket ne a többletkiadásokra, hanem a hiány lefaragására költsék. Az igazgató szorgalmazta egy olyan költségvetési szabály bevezetését, amely a minisztériumokat kötelezően betartandó, többéves kiadási tervek készítésére szorítaná rá.
- Ez a jövőben meg is valósul, a készülő költségvetési szabályok - mint a középtávú költségvetési plafon - most a fogalmazás fázisában vannak - mondta tegnap Veres János pénzügyminiszter. A szaktárca egyaránt készül egy kétharmados parlamenti többséghez kötött, szélesebb körű konszenzuson alapuló, s egy feles szavazati arányt feltételező jogszabály-módosítással. A miniszter ígérete szerint egyeztetnek majd a témában az ellenzékkel.
OECD | EU | PM | ||||
2007 | 2008 | 2007 | 2008 | 2007 | 2008 | |
Beruházás | 1,0 | 4,1 | 1,1 | 4,0 | 2,0 | 4,0 |
Export | 13,1 | 10,9 | 13,5 | 10,5 | 12,0 | 10,5 |
Import | 8,3 | 8,7 | 10,1 | 8,6 | 9,4 | 8,7 |
Lakossági fogyasztás | -0,2 | 1,2 | -0,6 | 0,5 | -0,3 | 1,1 |
Közösségi fogyasztás | -1,5 | -2,8 | -1,7 | -1,4 | -1,4 | -3,0 |
GDP | 2,5 | 3,1 | 2,4 | 2,6 | 2,2 | 2,6 |
Munkanélküliségi ráta | 7,6 | 7,5 | 7,8 | 7,8 | 7,5 | 7,4 |
Fogyasztóiár-index | 7,2 | 3,7 | 7,5 | 3,8 | 7,0 | 3,5 |
Fizetési mérleg/GDP | -3,6 | -2,2 | -3,5 | -2,2 | -3,6 | -2,1 |
Államháztartási hiány/GDP | -6,7 | -4,8 | -6,8 | -4,9 | -6,6 | -4,3 |