Hiányzik a fal, perelnek az erzsébetiek

Pert indított az Egészséges Pesterzsébetért Egyesület (EPER) a Fővárosi  Önkormányzat ellen mert a főúthálózat kezelője évek óta nem tesz semmit az M5-ös  bevezető szakasza mellett élő pesterzsébeti lakosok zajvédelme  érdekében.

Pert indított az Egészséges Pesterzsébetért Egyesület (EPER) a Fővárosi  Önkormányzat ellen; a XX. kerületi civil szervezet azt kifogásolja,  hogy a főúthálózat kezelője évek óta nem tesz semmit az M5-ös  bevezető szakasza mellett élő pesterzsébeti lakosok zajvédelme  érdekében.

Az ügyben tartott lakossági fórumon az EPER vezetője, Zólyomi Mátyás az MTI-nek elmondta: 2004 óta küzdenek azért, hogy a  főváros zajvédő fallal védje az autópálya mellett élők egészségét és  nyugalmát.
Az ombudsman 2006 novemberében alkotmánysértőnek ítélte, hogy a  bevezető szakasz mellett lakók az egészséget is károsító  környezetben élnek, mivel a zajszint 10-15 decibellel túllépi az  egészségügyi határértéket, ezt a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi  és Vízügyi Igazgatóság is megerősítette - mondta az EPER vezetője.

Hozzátette, hogy a megnövekedett forgalom miatti zajszint  mintegy 10 ezer ember életét keseríti meg, hiszen nem csak egy  kerületről van szó, a zaj a XIX. kerületiek egy részét is érinti.
Földesi Gyula pesterzsébeti önkormányzati képviselő elmondta,  hogy ez egy 16 éve húzódó ügy, amelyet eddig néhány helyen  úgynevezett passzív zajvédelemmel, vagyis a házak, lakások  hangszigetelésével próbáltak orvosolni, ez azonban nem oldotta meg a  problémát, mivel csak zárt ablakok és ajtók mellett hatásos. A  fideszes képviselő szerint is meg kell építeni a zajvédő falat.

Biczi Tamás ügyvéd kifejtette, hogy egyrészt kártérítési pert  indítanak a zajszint okozta egészségkárosodás miatt, másrészt azt  szeretnék elérni, hogy a bíróság kötelezze a fővárost a zajvédő fal  megépítésére.
Az ügyvéd elmondta, hogy a keresetet áprilisban 36 civil  nyújtotta be, személyenként 500 ezer forint kártérítést kérnek.

Hozzátette: "itt nem csak az egészségügyi hátrányokról van szó,  hanem az autópálya közvetlen közelében lévő házak  elértéktelenedéséről is. A a házak valószínűleg semmit sem érnek".
Az ügyvéd szerint a per évekig is elhúzódhat, hiszen a bíróság  még ki sem tűzte az első tárgyalás időpontját.
A kispesti önkormányzat is fontosnak tartja a zajvédő fal  megépítését a teljes szakaszon - közölte Koblev Szilvia, a XIX.  kerületi önkormányzat sajtóreferense az MTI-vel. 

Hozzátette: a fal terveit még idén elkészítik, és remélik, hogy  az a ciklus végéig, 2010-ig megépülhet.
Az ombudsman 2006-ban elvégzett vizsgálata "megállapította, hogy  zajvédelmi hiányosságok miatt az M5 autópálya budapesti bevezető  szakaszán az érintett lakosok alkotmányban deklarált, az egészséges  környezethez és a lehető legmagasabb szintű testi és lelki  egészséghez való joga folyamatosan sérül."

A szakvélemények szerint a zajszint éjjel-nappal jelentős  mértékben meghaladja a határértéket.
A zajvédelmi berendezések nem épültek meg, az amúgy is  kedvezőtlen helyzetet tovább rontotta, hogy a motorizáció lényegesen  meghaladta az előzetes becsléseket, több új bevásárlóközpont is ezen az útszakaszon érhető el. (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.