Producer. Pont

A neves producer, Andy Vajna nem tud arról, hogy a Szabadság, szerelem miatt bármilyen cannes-i program meghiúsult volna, szerinte a Magyar Filmunió mellőzi az '56-os mozit. De arról is beszél lapunknak, hogy a Korda stúdióban forgatják az új Terminatort.

- Mit szól ahhoz, hogy állítólag a Szabadság, szerelem "erőltetése" miatt nem hívták meg Magyarországot a cannes-i fesztivál Tous les Cinémas du Monde nevű programjába?

- Erről csak az újságokban olvastam. A vásáron egyébként lesz két vetítés. Noha a Magyar Filmuniónak az lenne a dolga, hogy segítse a magyar filmek fesztiválokon való megjelenését, a berlini, a belgrádi és a hongkong-i bemutatót én intéztem el. De van tizenöt másik meghívás is, mind rajtam keresztül történt. A Filmunió a Szabadság, szerelemmel nem tud, vagy nem akar foglalkozni.

- Említene konkrét példát?

- A Karlovy Vary-i fesztivál válogatóinak sem küldték el. Onnan tudom, hogy nagyon jóban vagyok a rendezvény vezetőivel, hiszen öt évvel ezelőtt az egyik produkcióm, az Amerikai rapszódia nyitotta a mustrát.

- Nem lehet, hogy azért nem küldik a filmet sehova, mert az egyik legnevesebb ügynökség, a holland Fortissimo gondozza és árulja világszerte?

- A Fortissimo csak a film külföldi eladásáért felelős, nem foglalkozik fesztiválokkal. Hallottam már ezt a véleményt, ez kifogás. Együttműködéssel minden megoldható.

- Magyar vagy amerikai producernek tartja magát? Ebben is megoszlik a szakma véleménye.

- Producernek. Pont. Egy filmnek nincs útlevele. Kedvenc példám a Music Box: nemcsak én, a forgatókönyvíró, Joe Eszterhas is magyar volt, a társ-producer líbiai, Costa-Gavras, a rendező görög, a film viszont amerikai pénzből készült.

- Tizenegy magyar film mutatkozik be a cannes-i vásáron. Ez azért jó jel, nem?

- Kérdés, hogy mit akar elérni az ember. A Carolco vagy a Cinergi producereként létfontosságú volt a jelenlét, hiszen az itt elintézett összegekből finanszíroztuk az itt előadott filmterveinket. A kész film már más: ha szeretik, megveszik, ha nem, nem. De hangsúlyozom, bármely magyar mű akarja is átlépni az országhatárt, ha megteheti, az már nagy eredmény.

- Friss hír, hogy megvált a Terminator-franchise mozis jogaitól.

- A múlt évben olyan problémákkal szembesültem, amelyek az ember életében nem sokszor fordulnak elő. Másrészt visszautasíthatatlan ajánlatot kaptam. Kiszámoltam, hogy legalább négy sikeres Terminator-filmet kellene készítenem, hogy megkeressem a kínált összeget. Kész a negyedik rész forgatókönyve, már kitaláltam azt a technikai újítást is, amellyel meg lehet újítani a franchise-t. A 3D-technológia az egész műfajt forradalmasítja majd. Anyagi döntés volt, és mindent elkövetek, hogy a Korda stúdióban folyjanak a munkálatok.

- Mégis, mekkora összegről van szó?

- Titoktartási kötelezettséget írtam alá.

- Mégsem szabadult meg teljesen a Terminatoroktól, hiszen The Sarah Connor Chronicles címmel tévésorozatot indít az ősszel.

- A széria a Terminator 2 és Sarah Connor halála közti időt fedi le. Majdnem nem lett belőle semmi. Amikor elkészítettük a bevezető pilot epizódot, mindenki azt mondta, hogy fantasztikus. Aztán néhány nappal később megtörtént a virginiai egyetemi mészárlás, és mindenki visszavonulót fújt, mivel a pilot is egy iskolában játszódik. De végül megrendelték az első 13 epizódot. A Warner gyártja, a Fox sugározza szeptembertől.

Mondja el véleményét a Népszabadság Online-ról!
Olvasóinknak szánt kérdőívünk itt >>>

Andrew Vajnának nem feladata a „bedőlt” MMKA támogatási rendszeréből született tartozások rendezése, ő a nemzeti filmipar megújításáról szóló koncepció kidolgozására kapott felkérést, de segítségét kérték, ezért megpróbál eredményre jutni a bankokkal
Andy Vajna: Egy filmnek nincs útlevele
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.