Partraszállás előtt

Ötletpályázatot írunk ki a Duna-part felélesztésére a "Partraszállás-program" keretében - ígérte a fővárosi MSZP- SZDSZ-koalíció a ciklus elején elfogadott negyvenpontos programban. A nagy horderejű fejlesztés ügyében egyelőre nem sok előrelépés történt, a pályázat tartalmát és pénzügyi kereteit sem sikerült tisztázni.

Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ), városfejlesztési főpolgármester-helyettes szerint a programot a nyáron tárgyalhatja a Főpolgármesteri Kabinet, majd egy szeptemberi szakkonferencián véglegesítik annak tartalmát és várható költségeit. Ikvai-Szabó szerint "a ciklus legnagyobb szabású építészeti fejlesztése" leghamarabb 2008-2009-ben indul.

A kabinet elé kerülő program a fővárosi Duna-part teljes szakaszának rendezését tűzi ki célul, külön kitérve a világörökségi részek megóvására, a közlekedés megszervezésére és a városrehabilitációra. Ikvai-Szabó szerint már most bizonyos, hogy az akár százmilliárdos nagyságrendű fejlesztés megvalósításához szükség lesz a magántőke bevonására is.

A Partraszállás-program egyébként Janesch Péter építész nevéhez fűződik, aki három évvel ezelőtt vetette fel, hogy a pesti és budai rakpartokról száműzni kellene a forgalmat, a folyópartot pedig öszszekötni a várossal, és ismét visszaadni a gyalogosoknak. Az idea a választások előtt két hónappal lett a 2013-ig szóló budapesti fejlesztéseket összefoglaló Podmaniczky-program része.

A teljes budapesti Duna-part felélesztését meg kell előznie a folyószakasz műszaki felmérésének. Nyitott kérdés az is, hogy az összesen kétszer két- sávnyi pesti és budai rakpart forgalmát hová vezetnék.

A tavalyi önkormányzati választások előtt az MSZP-s Horváth Csaba felvetette, hogy a Duna medrében alagutat kellene építeni a Margit-sziget és a Lágymányosi híd között, több kijárattal Pest és Buda felé. Ennek előkészítése és kivitelezése öt-öt évig tartana, a költségek az előzetes becslések szerint elérnék a 200 milliárd forintot. Ikvai-Szabó ezzel kapcsolatban azt mondta: a Partraszállás-program nemcsak egy esetleges alagútépítést jelent, hanem a teljes folyópart fejlesztését. Ugyancsak a szeptemberi konferencián véglegesülhet az is, hogy a rakpartok autómentessé tételével felszabaduló, tíz-tíz kilométeres belvárosi sávot hogyan fejlesszék.

A Duna és a város kapcsolata kiemelt szerepet játszott a budapesti "EU-kulturális fővárosa" pályázaton is, amelyet végül Pécs nyert meg. A budapesti pályázat azzal számolt: "2010-re a Duna olyan, mindenki által elérhető és birtokba vehető városi térré válik, ami szervesen kapcsolódik a budapesti szárazföldhöz, szimbolizálva Budapestet". Tekintve, hogy pusztán egy, a Duna medrében épített alagút kialakítása is legalább tíz évig tartana, nem beszélve a partszakasz egyéb fejlesztéseiről, a Partraszállás-program - ha megvalósul - minden bizonnyal leghamarabb csak a következő évtized végére teremthet összeköttetést a város és annak folyója között.

Számûznék a forgalmat a folyópartról és teljes hosszában visszaadnák a gyalogosoknak
Számûznék a forgalmat a folyópartról és teljes hosszában visszaadnák a gyalogosoknak
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.