Agytorna tornával

Napjainkban a gyermekek mintegy 20 százaléka küzd olvasási, írási zavarral vagy egyéb készséghiányos tünettel. Ehhez járulhatnak a tanulási nehézséget okozó magatartásbeli problémák (figyelemzavar és hiperaktivitás). Bár a gond látszólag a fejben van, a megoldás a mozgásban keresendő.

Életünk során sokféle mozgást kipróbálunk. A mozgásnak különleges ereje van: segít feloldódni, felszabadítja a kreativitást és képessé tesz bennünket belső harmóniánk megteremtésére. A mozgásfejlődés szerepet játszik az ember érzelmi és értelmi fejlődésében, ezért a mozgásterápia egyes betegségek gyógyításában is alkalmazható.

A mozgás csecsemőkorban kezdődik. A baba nyúl a tárgyakért, megfordul, kúszik, mászik, feláll és menni kezd. Minden korszaknak megvan a megfelelő mozgástudása. Ha a gyermek gond nélkül végigmegy a mozgás-, érzékszervi fejlődési soron: helyzetváltoztatás-kúszás, felegyenesedés-mászás és helyváltoztatás-járás, akkor lesz az emberi, anyanyelvi kommunikáció kifejlődése problémamentes.

Egyre több az olyan gyermek, akinél a beszéd vagy a mozgásfejlődés nem indul be időben, olvasási, írási zavarral vagy egyéb készséghiányos tünettel küszködnek. Emellett adódhatnak magatartásbeli problémák, esetleg figyelemzavar és hiperaktivitás, amely a tanulás során nehézséget okoz. Ha egy gyermek nehezen tanul meg beszélni, biciklizni, vagy nem tud megtanulni olvasni, érdemes megvizsgálni, hogy mozgásfejlődésében nincs-e elmaradása. Ha igen, akkor ilyen esetekben alkalmazzák a mozgásterápiát.

A mozgásterápia megkezdése előtt a szakember először 30-50 percig tartó tájékozódó vizsgálatot végez. A tesztek során kiderül, hogy a gyermek mennyire tud a saját testén tájékozódni, mennyire jó az egyensúlyérzéke, a térben hogyan tud orientálódni, a keresztmozgásai mennyire működnek, és van-e összhang mindezek között. A terápia elkezdésének ideális időpontja az 5-6 éves kor.

A terápia szeptemberben indul, általában heti egy alkalommal van, nyáron szünetet tartanak. A gyerekek nagyon élvezik, rengeteg fejlesztő gyakorlatot végeznek, játékosan, saját szintjüknek megfelelően. Ezek között szerepelnek egyensúlyt javító-, memóriát és gondolkodást– kézügyességet fejlesztő összetett gyakorlatok. A terápia alatt előkerülnek a fejlesztő játékok: az egyensúly javítását segítő hinta, a trambulin, az egylábú szék, gördeszka, az ugráló füles labda és a kéz-, szem-, illetve figyelemkoncentrációs feladatok eszközei, a memória játék, bokszzsák, és a színes békák, amelyeket a megfelelő színű karikába kell bedobni, miközben egyensúlyozni kell egy mozgó hintán. A gyerekek láthatóan élvezik a mozdulatsorokat és a megszokott figyelemösszpontosító gyakorlatsorokat. A fejlődés pedig már pár alkalom után szemmel látható és nagyon megnyugtató.

Mozgásterápiát beszédzavarok esetén is alkalmaznak, de javítható a finommotorikus mozgás, a koncentrálóképesség, és a sikerélményeken keresztül az önbizalom is. A feladatokat játékosan végzik, erőlködés nélkül, észre sem veszik, hogy „tanulnak”. Egy év leforgása alatt rengeteget fejlődnek, ráadásul a terápiával elkerülhetőek a későbbi kudarcélmények, így sikeresebb és boldogabb gyermekek válnak belőlük.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.