Világéletmű

Mostantól legalább magyaros sorrendben írják majd a nevét. Major Máté monográfiája ugyan már harminchét évvel ezelőtt megjelent, legkésőbb azóta tudhatta, aki akarta, hogy kicsoda is Breuer Marcell, de tudatlan fordítók és tudatlan könyvszerkesztők jóvoltából többször lehetett olvasni Marcel Breuerről, az isten tudja, német vagy angol vagy amerikai építészről.

Pedig magyar volt. Annyira magyar, hogy nemcsak élete végén haza írt leveleit írta alá az innen hozott becenévvel, a monográfia-nagyságú katalógusban is végig Lajkót emleget a volt amerikai építész munkatárs - jó volna tudni, hogy ejtették ki ezt a Lajkót.

Életművének amúgy semmi köze Magyarországhoz, de ez nem rajta múlott. A pécsi születésű Breuer Marcell Lajos tizennyolc éves korában, kilencszázhúszban elment a Bauhausba, ott a rendkívüliek között is rendkívüli tehetségnek bizonyult, aztán az induláshoz illő világkarriert csinált, először dizájnerként, aztán építészként, Németország után először Angliában, végül az Egyesült Államokban. Minden dizájntörténet egyik főfejezete, a csőbútor feltalálójaként tisztelik, a klasszikus modern építészet óriása, életművének talán koronájaként a párizsi UNESCO-palota társtervezője. Talán. Mert Amerikában pompás-híres középületek, racionálisan pátoszos templomok és luxuriózusan ésszerű magánrezidenciák alkotója. Harmincnégyben, amikor megpróbált hazatelepedni, nem vette fel a magyar építészkamara. A hetvenes években - nyolcvanegyben halt meg New Yorkban - itthon műegyetemi díszdoktor lett; szó volt róla, hogy tervez a szülőhazájának, de csak szó maradt. A levelezés szerint felmerült egy reprezentatív középület, egy pécsi kórház, esetleg egy templom, egy pécsi múzeum lehetősége is - alighanem törvényszerű, hogy csupán felmerült.

A Ludwig mintegy nemzeti elégtételt szolgáltat ezzel a vendégkiállítással. A német Vitra Design Múzeum eszes és szép vándorgyűjteménye gondolatkörökhöz csoportosítva, lépésről lépésre bizonyítja be, hogy Breuer Marcellnek el kellett innen mennie ahhoz, hogy a világban Marcel Breuer lehessen. A kollekció bő válogatásban szemlélteti, hogy a szabályos és korrekt asztalossegéd-vizsgát tett Bauhaus-növendék már az acélcső felfedezése előtt a bútor, kivált az ülőbútor géniusza volt; hogy nem elkapkodva vonta be a Sommerfeld-ház referenciamunkájába már tizenkilenc éves korában Gropius. A faléc szék a maga komoly kettős csapolásaival, tiszta függőleges-vízszintes fegyelmével, ám a Bauhaus-doktrinériától messze távolodó, hívogató kényelmével remek a szó eredeti értelmében, amelynek sallangtalan otthonosságát, tüntető, de emberbarát egyszerűségét tökéletesítik a Nierendorf Galéria bútorai két évvel később, huszonhatban.

Papírforma szerint nincs egyhangúbb és érdektelenebb egy székkiállításnál. Hogy a Breueré ettől az élménytől megkímél, az a jól installált és jól elgondolt Vitra Design-produkción kívül a tárgyak kettősségének köszönhető. Van abban eleve valami ambivalensen megható és groteszk, ha merész, modern mozgalmak eredeti, mára viseltes darabjaival találkozik az ember - mást jelent a fa repedése, a huzat kitisztíthatatlan foltja egy biedermeier garnitúrán, mint egy Bauhaus-széken. Ám az utóbbi élménybe azonnal beúszik a történeti érték tudata, mindaz, amit a dizájn megalapozásáról, kezdeti csatavesztéseiről és későbbi győzelmeiről tudnunk adatott. Továbbá a mai érvényesség. Breuer kiállításán nem a híres-fenséges Vaszilij-szék az egyetlen, amelyet a mai posztmodern világban is vásárolunk (vásárolnánk), amelyet újragyártanak, és amelyet utánoznak és plagizálnak. Az életmű él.

Alighanem ez az élményük azoknak is, akik Breuer amerikai épületeinek a lakói, a használói, az istentiszteleteken részesei. Bármily maximálisan szolgáltató is ez ügyben a kiállítás (nagy makettek, alattuk kihúzható tervrajzok, fényképek és mozgóképek), erre az építészeti tárlatok lényege miatt csak következtethetünk. Azt azonban láthatjuk - szembe kell néznünk vele -, hogy ahhoz e hazáénál nagyobb gazdagság, szabadabb szellem és igen, építtetői önbecsülés kellett, hogy ez a világéletmű létrejöhessen. Ellenpróba: azok a kiváló modern építészek, akikkel egy darabig itthon együtt dolgozott. Molnár Farkas, Fischer, Janáky: akiknek itt inkább néhány villa, családi ház, mintsem OTI-bérház, Palatinus strandfürdő jutott.

Fájdalom.

A csõbútor alumíniumutódai és barátságosabb faváltozatai
A csõbútor alumíniumutódai és barátságosabb faváltozatai
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.