Műtárgypiac: kevesek passziója

Ésszerű okokkal nehezen magyarázható, hogy ez évben miért nagyjából két hétre zsúfolódik össze a teljes tavaszi aukciós szezon - és hogy miért éppen május második felére. Ettől aztán az érdeklődők most valóságos dzsungelben érezhetik magukat; az előző hónapok pangása után hirtelen a bőség zavarával szembesülnek.

Persze a piacvezető cégek árverésein így sincs hiány nézőközönségből. A komoly vásárlók száma viszont szemmel láthatóan apad. Merthogy minden jel arra mutat: pedigrés festményekhez, kisplasztikákhoz, egyéb műtárgyakhoz halandó embernek egyre nehezebb hozzájutnia. Más szóval: Magyarországon is véget ért a jó szemű kis gyűjtők korszaka. Értékes műtárgy szerzéséhez ugyanis önmagában már kevés a jó szem, az ízlés és a lelemény. Elengedhetetlen még egy adottság: a sok pénz. Ezért aztán - mint mindenhol a világ gazdagabbik felén - nálunk is mindinkább kevesek passziójává válik a csúcsképek utáni vadászat. Végső soron persze ez így van rendjén - legfeljebb csendben elmorzsolhatunk egy könnycseppet a hajdani magyar műtárgypiac központi figurájának számító lelkes, filléreit élére rakó kisgyűjtő képzeletbeli emlékműve előtt. Béke poraira!

De mit is keresne ő az olyan aukciókon, ahol a jobb daraboknak már a kikiáltási áruk is hét számjegyű? A Kieselbach Galéria tavaszi árverésén például a kollekcióban szereplő 260 műért összesen 723 millió forintot fizettek ki az új tulajdonosok. Tizenkilenc festményt ütöttek le 10 és 30 millió forint közötti áron, hármat pedig még ennél is többért. A pálmát a magyar avantgárd jeles mesterei vitték el. Kmetty János Asztali csendéletéért fizették a legtöbbet: a mester korai korszakában született munka egészen 50 millióig száguldott. Egy nagy ívű pálya fényes kezdetét bizonyítja az aukció másik sztárja is: Berény Róbert tizenkilenc évesen festette Kereveten fekvő nő című vásznát; a sokszor reprodukált és kiállított munka ezúttal 34 millióért cserélt gazdát. A Nyolcak többi tagja szintén jó művekkel került az árverési kollekcióba. Tihanyi Lajos trencséni sorozatának egyik remek darabja esetében 26 milliónál koppant a kalapács, míg Márffy Zebegényi tája 16 millióért kelt el.

Kérdés, hogy a Kieselbach "felhozatalával" mennyire lesz képes lépést tartani a többi cég. A legreménytelibb kilátásai a Virág Judit Aukciósháznak lehetnek, mivel kínálatában néhány parádés munka is található. Köztük a szezon alighanem legismertebb festménye, Gulácsy Lajostól A púpos vénkisasszony régi emlékeit meséli Herbertnek. Magyar árveréseken ritka esemény, ha külföldi mestermű kerül a gyűjtők elé. Virág Juditnál most egyidejűleg két világmárka is szerepel: Gustav Klimt és Armand Guillaumin.

Különösen a műtárgykollekciója erős a Nagyházi Galériának - az árverező ház ókori cserepei, bronzai bámulatra méltó minőségűek, párizsi vagy londoni árverésen is megállnák a helyüket.

Kmetty János Asztali csendéletét ütötték le a legmagasabb áron
Kmetty János Asztali csendéletét ütötték le a legmagasabb áron
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.