Biztonsági játék

Magyarország együtt ünnepelhet a hatvanadik, ma kezdődő cannes-i filmfesztivállal: 19 év után ismét van magyar versenyfilm, a Tarr Béla rendezte A londoni férfi. Ez már csak azért is nagy szó, mert a cannes-i az egyetlen filmes mustra, amely korlátlanul válogat a világ mozgóképterméséből. Sokarcú rendezvény ez, ahol a kultúra, Hollywood, a sajtó és a piac egyforma erővel képviselteti magát.

A fesztiválok fesztiválja. Alexander Payne jellemezte a legtalálóbban: a filmipart és a művészetet egyaránt képes mankóként megtámogatni.

Thierry Fremaux művészeti igazgató mindezek ellenére idén a biztonságot tartotta a legfontosabbnak, bármennyire tiszteletet parancsoló versenyt hirdetett is meg. Dominálnak az amerikai és a francia pénzből készült produkciók - beszédes, hogy a 20 versenyműből 13 angol nyelvű. Még a nyitófilm, a My Blueberry Nights is az - noha a hongkongi Wong Kar-Wai rendezte, aki eddig szigorúan ragaszkodott a kínai nyelvhez. (Másik érdekessége, hogy ez az énekesnő, Norah Jones első színészi megmérettetése.)

További változás, hogy a tavalyi 60 hivatalos műhöz képest az idén csak 52-t mutatnak be - ez leginkább azzal magyarázható, hogy szigorították a kísérletezőbb műveket gyűjtő Un Certain Regard (Egy másik nézőpont) szekció programját. Itt most valóban csupa izgalmas mű mutatkozhat be, mellettük csupán egyetlen "futottak még" film, amely nem fért be a versenybe: Hou Hsiao Hsien Flight of the Red Balloon című munkája.

Mindenesetre mesterekből sincs kevés: a már említett Tarr Béla és Wong Kar-Wai mellett Emir Kusturica, Alexander Szokurov, Joel és Ethan Coen, Gus Van Sant és Quentin Tarantino is versenyez a tekintélyes Arany Pálmáért. Szokatlan, hogy nincs politikai aktualitással is bíró versenymű, pedig Cannes a hetvenes évek óta nagyon szereti az ilyeneket, és sokszor nyernek is. Emlékezzünk Ken Loach Felkavar a szél című tavalyi IRA-drámájára, vagy tavalyelőttről Michael Moore Fahrenheit 9/11 propaganda-dokumentumfilmjére. A "bajkeverő" Moore most is jelen lesz - versenyen kívül: Sicko című új művével érkezik a Croisette-re, amely "komédia 45 millió emberről, akik egészségügyi ellátás nélkül élnek a világ leggazdagabb országában".

A már említett Hollywood- Cannes viszony sosem volt felhőtlen, mivel a nagy stúdiók szeretik kihasználni a rendezvénnyel járó publicitást, de minimális kockázattal. Ezért a kasszatöltő blockbustereket kapásból nem nevezik be a versenybe, igaz, egy A kategóriás szórakoztató terméknek nem igazán árthat a jelen lévő mintegy 4000 újságíró lesújtó véleménye. Hiába végezte ki a sajtó tavaly A Da Vinci-kódot vagy az X-Men 3-at, mindkettő szépen teljesített a pénztáraknál. Az idén a tuti film az Ocean's Thirteen, a sikerszéria harmadik része csupa sztárral (Brad Pitt, Matt Damon, George Clooney) megtámogatva. Erre szokták a publicisták mondani, hogy nem létezik negatív kampány.

Dehogynem létezik, csak éppenséggel a kísérletezőbb, művészibb hangvételű mozik esetében - különösen, ha voltak olyan merészek, hogy versenybe szálljanak. Tavaly például Sofia Coppola Marie Antoinette című kosztümös drámájának jövője foszlott szerte, miután kifütyülte a sajtó. Az idei vakmerő az amerikai David Fincher, aki a Zodiákus című, megtörtént eseményeken alapuló thrillerrel próbálkozik.

Születésnap a tévében is

A neves kritikus és filmtörténész, Richard Schickel rendezte azt az Isten hozta Cannes-ban! című dokumentumfilmet, amelyet május 18-án és 19-én mutat be a Turner Classic Movies (TCM) csatorna. A direkt a jubileumi mustrára készült mű unikum jellegét erősíti, hogy nemcsak a sztárok szemszögéből mesél, hanem újságírókat is megszólaltat (A. O. Scott, Roger Ebert, Derek Malcolm és Kenneth Turan kritikusokat) a sokszor embertelen harccal járó sorban állásokról vagy arról, milyen meglepő helyzetet tud szülni egy kerekasztal-beszélgetés a neves rendezőkkel vagy színészekkel. Természetesen nem maradhatnak el maguk a hollywoodi hírességek sem: Clint Eastwood arról mesél, hogyan szenvedett tíz napig egy szűk hajón, Martin Scorsese és Oliver Stone rendező pedig arról, hogy hogyan sikerült összekalapoznia pénzt egy-egy filmre egyetlen délután alatt - mert Cannes-ban ez is lehetséges. Chloe Sevigny pedig mesél a Brown Bunny-botrányról: Vincent Gallo bukott filmjének főszereplőjét a kritikusok gyűlölete rémítette meg. A filmtörténet iránt érdeklődőkről sem feledkezett meg Schickel, hiszen szépen végigveszi az elmúlt hatvan év "kötelező tananyagát".

Tizenkilenc év után újra lesz magyar versenyfilm, Tarr Béla alkotása
Tizenkilenc év után újra lesz magyar versenyfilm, Tarr Béla alkotása
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.