Sikeres dugulás-elhárítás a rakparton
Mert ahogyan ez már lenni szokott, az éterben keltik a pánikot, végeláthatatlan torlódásokról, hatalmas dugókról, hőgutáról vizionálnak azok, akik beharangozzák egy-egy nagyobb csomópont vagy forgalmas főútvonal építésügyi blokádját. Voltak ugyan torlódások, volt idegeskedés és helyenként a városatyák felmenőit is szidalmazták a vérmesebb sofőrök, de valójában nem lett lassabb a forgalom, mint egy átlagos hétköznapon. Igaz, olyan a forgalomduzzasztó tavaszokon szinte soha nem fordul elő, hogy valahol, valamilyen útvonalat valamiért ne túrnának fel .
Mátyási György, a Klubrádió folyton úton lévő közlekedési szerkesztője nem véletlenül mondta, hogy azok jártak jól, akik nem értesültek arról, hogy a pesti alsó rakpartot lezárták a Közraktár utca és a Belgrád rakpart között. Reggel ugyan voltak torlódások, nehezen lehetett feljutni az Erzsébet híd felől a Fővám térre, de ez máskor is előfordul. Az viszont már nem, hogy délután a Dráva utca és a Petőfi híd közötti távot tíz perc alatt megtehették az autósok.
Mátyási szerint várható volt, hogy a rakpart részleges lezárása nem okoz közlekedési traumát. Ez az az útvonal, amelyet évente legalább egyszer teljes hosszában lezárnak a Duna áradása miatt, s akkor sem áll meg az élet Budapesten. Most a rakpart egy része használható, és ha dugó van, akkor innen több helyen is fel lehet menekülni.
Ezzel szemben, akik alternatív útvonalat kerestek, már hétfő reggeli csúcsforgalomban érezhették magukat. A Váci úton például az Astoria felé igyekvők a Ferdinánd hídtól csak araszolhattak a Bajcsy Zsilinszky úton, erős volt a forgalom a Belgrád rakpartról elvezető utcákban és a Fővám tér környékén.
Örvendetes, hogy a pesti alsó rakpart lezárása az első napon nem okozott váratlanul nagy közlekedési fennakadásokat, de "várjuk ki a végét" - mondta lapunk érdeklődésére Dancs Gábor (SZDSZ), a főváros közlekedési tanácsnoka. Hozzátette: a városháza minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy az autósokat a lehető legtöbb információval lássa el a metróépítéssel kapcsolatos vagy más útfelújításokról. Dancs szerint a tegnapi, viszonylag elviselhető rakparti közlekedési helyzet annak is az eredménye, hogy a kapott információk alapján az autósok áttervezték útvonalaikat, és kihasználták a főváros által is ajánlott terelő- és mellékutakat. A közlekedési tanácsnok szerint a szeptemberig tartó lezárás a majdani, gyalogosbarát belváros kialakításának is egyfajta főpróbája lehet.
A főváros forgalomfigyelő kamerái sem közvetíthettek különösebb torlódásokat. Havasi Zsolt, a Fővinform ügyelete sem mondhatott mást, mint azt, hogy a reggeli kisebb bizonytalanság után nem következett be a média által jósolt káosz. Az autósok többsége megkeresi a használható alternatív útvonalakat és megpróbálja elkerülni azokat a helyeket, ahol dugók alakulhatnak ki. Akik viszont biztosra akartak menni, azok inkább BKV-val utaztak.
A szakértők szerint azonban a helyzet valóban kritikus lehet június 21-től, amikor is lezárják a pesti felső rakpartot is, ahol a 2-es villamos sem jár majd.